søndag 19. januar 2014

3. søndag i åpenbaringstiden – Festens Messias




Prekentekst: 1. Mos 1,26-31[i]
Brevtekst: Johannes´ Åpenbaringer 21,1-6[ii]
Evangelietekst: Evangeliet etter Johannes 2,1-11[iii]
Fortellertekst: Evangeliet etter Lukas 2,40-52[iv]

To skapelsesberetninger;
et mytiske rammeverk for verdens begynnelse, slutt og ny begynnelse.
I dag beveger bibeltekstene seg over de store verdenshistoriske linjene. Verdens opprinnelse, verdens slutt og den nye begynnelsen. Det hadde vært lett å gå inn i en naturvitenskaplig diskusjon nå, men det ville vært meningsløst, hvis målet er å få se mer av hvem Jesus er i dagens tekst.

Å diskutere om jorden ble skapt på seks dager slik skapelsesberetningen i Bibelen beskriver den, eller om det har skjedd gjennom en 13,7 milliarder lang evolusjon har mildt sagt ingenting med om vi kan fatte tillit til Gud å gjøre. Flere teologer vil vel påstå at bildet av en Gud som bruker seks dager til å skape verden i hu og hast blir forsvinnende knuslete i møte med en Gud som bruker milliarder av år til å la soler sprenges og til slutt produsere frem et overflod av vakkert liv på planeten Tellus. Uansett hvordan man ser på det kan begge syn innlemmes i de kristne trosbekjennelser første ledd: ”Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper”.

Enda mer mytisk fremstår beskrivelsen av det vi på folkelig språk kaller ”himmelen”, eller som Bibelen kaller den nye himmel og den nye jord. Det ligger en erkjennelse i denne beskrivelsen av at alt er ikke slik det skal være. Alt fra naturens lunefulle bevegelser og til tider destruktive tendenser, til tilfeldige ulykker og til menneskers voldelige adferd i møte med hverandre og mot naturen vi er en del av.
Oppdraget vi fikk av Gud om å ta vare på hverandre og naturen gikk temmelig på trynet, men Gud skal på en eller annen måte komme oss nær på en måte Gud ikke er nær oss nå, og skape en ny verden – en ny jord – hvor smerte, lidelse og sorg ikke lenger eksisterer. Hva det innebærer må være helt ubeskrivelig, ettersom verdenshistorien har påført mengder av mennesker dype sjelelige sår det er umulig å se for seg kan gro i det hele tatt. Men, vi taler jo om Gud her.
Likevel…
Akkurat nå tenker jeg på Syria og spesielt på de små barna som blir utsatt for tortur i gale menneskers vold, mens verdenssamfunnet paralysert ser på med avmakt.
Det er helt jævlig…,
men skal vi tro Jesus, både kan og vil Gud la de som har opplevd helvete få del i himmel.
Måtte alle tro på det, om det så bare var for de små barna som brått fikk livet avsluttet under ulidelige smerter av nervegassen fra helvete.


I begge skapelsesberetningene står overdådighet som et hovedtema.
Overskudd!
Alt er godt, alt er deilig, alt er digg og mer enn det!
Og det er for alle.
Vi taler ikke om en skjevfordeling her: Den enes brød er den andres død. Nei, her er det nok skjønnhet, godhet, kjærlighet og omsorg for alle. Ikke bare nok, men mer enn vi trenger.
Det er for mye!

Jesus koser seg i en fest som i de fleste kulturer til alle tider har vært menneskenes største fest: et bryllup.
Det er bare et problem: Vinen holder på å ta slutt. De fleste mennesker som har levd på jorden siden vinen ble oppfunnet, vet at når vinen holder på å ta slutt, da er det snart slutt på festen. Vel, i de kristne miljøene jeg har vokst opp i klarte vi å feste uten, men i jødisk kultur var vinen en hovedingrediens i bryllup. Vinene var selve symbolet på Guds kjærlighet til sitt folk[1], som igjen skulle være forbildet på kjærligheten mellom mannen og kvinnen. Dessuten medførte det å gå tom for vin en aldri så liten sosial vanære.

Jesu mor legger enkelt og greit saken frem for Jesus, uten å fortelle ham hva han skulle gjøre. Jesu svar fremstår temmelig bryskt, men det er egentlig ikke så bryskt som det høres ut. Tiltalen ”kvinne” er ikke nedlatende eller irettesettende, det er en vanlige tiltaleform som Jesus bruker flere ganger, hvor det kommer tydeligere frem at det her ikke er snakk om å bryske seg. Det som fremstår uventet i Jesu svar, er at han tolker denne hendelsen som noe mye mer enn at et bryllup har gått tom for vin.
Han kobler dette direkte til sin død.
”Min time er ennå ikke kommet”, handler ellers i evangeliet etter Johannes om Jesu død.[2]

Frem til nå har ikke Jesus gjort et eneste mirakel eller under. Johannes kaller forresten alltid Jesu mirakler for tegn. Johannes forteller om syv slike tegn, og alle tegnene forteller han for å prøve og overbevise jødene av sin tid om at Jesus var deres store redningsmann og Messias. Jesu svar til sin mor handlet om at han ikke ville fremstå som jødenes redningsmann før hans himmelske Far[3] ba ham om det. Som 12-åring i tempelet, som vi leser om i dagens fortellertekst, ser vi at Jesus ble mer og mer klar over hvem han var, hvor han kom fra og hvor han skulle. Likevel ble  den bryllupsdagen, dagen hans Far hadde bestemt at den første avsløringen skulle skje.

Det er ikke uten grunn at Jesus bruker vannkar som vanligvis ble brukt til renselseskikkene. Da vannet i disse karene blir forvandlet til vin, så markerer det for en jøde at Jesus sier noe helt spesielt om seg selv:
Jeg er festens Messias![4]
Jesus reddet en fest som holdt på å bli temmelig stusselig med over 500 liter(!) vin, og det var etter at alle hadde drukket opp all den gode vinen.
Var det ikke overflod som kjennetegnet Gud da?
En ny tid varsles. Noe nytt er på gang.
Johannes mener fast bestemt at Jesus her avslører sin herlighet, altså at han kom fra Gud, noe som førte til at disiplene stolte på at dette betydde at Jesus var redningsmannen, de hadde ventet på.

Fortellingen om Jesus som forvandler vann til vin står som bindeleddet mellom dagens tekster om tidens begynnelsen, slutt og nye begynnelse. Med Jesus starter prosessen med å fikse verden og alt det som har gått galt. Enden på denne prosessen handler ikke om at alle skal få akkurat det de trenger, men overskudd og mer enn vi trenger.

Mangelen på vin er knyttet til kjærlighetsfesten, og er det noe Jesus vil fortelle om Gud, så er det at han ikke vil at vil skal mangle noe, når det kommer til kjærlighet. I Bibelens verden består kjærligheten av trofasthet, tillit, gjensidighet, godhet, frivillighet, omsorg, rettferdighet og nærhet. I et livslangt, trofast og kjærlighetsfullt samliv har Gud også gitt oss seksualiteten som et overskudd av glede og nytelse.
Jesus sier med sitt vann-til-vin-tegn at Gud ønsker at vi ikke skal mangle noe av dette.  

Bønn:
Kjære Gud, lær oss å be som Maria: Ikke fortelle deg hvordan du skal gjøre ting, men tillitsfullt legge sakene vi har på hjertet fremfor deg. Hjelp oss å forvalte naturen på rett måte. I dagens høyteknologiske virkelighet er det vanskelig å skille god fra ondt. Herre hjelp oss. Så ser du alle som lider og som har måttet lide urettferdig: Gi dem og oss alle del i din himmel på den nye jorden du skal skape etter denne tidens slutt, og hjelp oss til å virkeliggjøre den kjærligheten du har vist oss i Jesus, der vi lever våre liv. Gud det ber vi deg om.

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen!





[1] Matt 22,2ff; Matt 25,1ff; Luk 5,33ff; 2Kor11,2
[2] 7,30; 8,20 jf. 12,23,27; 13,1; 17,1
[3] Hvis noen lurer på hvorfor jeg skriver ”Far” med stor F, så er det for å markere at det er Gud jeg sikter til.
[4] Jes 25,6; Jer 31,12



[i] 26 Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over alle dyr som det kryr av på jorden.» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, alle som finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. Det skal dere ha å spise. 30 Og til alle dyr på jorden og til alle fugler under himmelen og til alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter å spise.» Og det ble slik. 31 Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var svært godt! Og det ble kveld, og det ble morgen, sjette dag.
[ii] 1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. 2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. 3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:
          

«Se, Guds bolig er hos menneskene.
          
Han skal bo hos dem,
          
og de skal være hans folk,
          
og Gud selv skal være hos dem.
          
Han skal være deres Gud.
          
   

4  Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,
          
og døden skal ikke være mer,
          
heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
          
For det som en gang var, er borte.»

5 Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.» 6 Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave.

[iii] 1 Den tredje dagen var det et bryllup i Kana i Galilea. Jesu mor var der. 2 Også Jesus og disiplene hans var innbudt. 3 Da vinen tok slutt, sa Jesu mor til ham: «De har ikke mer vin.» 4 «Kvinne, hva vil du meg?» sa Jesus. «Min time er ennå ikke kommet.» 5 Men moren hans sa til tjenerne: «Det han sier til dere, skal dere gjøre.»
   
6 Det sto seks vannkar av stein der, slike som brukes i jødenes renselsesskikker. Hvert av dem rommet to eller tre anker. 7 «Fyll karene med vann», sa Jesus til tjenerne. De fylte dem til randen. 8 «Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren», sa han. Det gjorde de. 9 Kjøkemesteren smakte på vannet. Det var blitt til vin. Han visste ikke hvor den var kommet fra, men tjenerne som hadde øst opp vannet, visste det. Da ropte han på brudgommen 10 og sa: «Alle andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.»
   
11 Dette var det første tegnet Jesus gjorde, det var i Kana i Galilea. Han åpenbarte sin herlighet, og disiplene hans trodde på ham.

[iv] 40 Og gutten vokste og ble sterk, fylt av visdom, og Guds nåde var over ham. 41 Hvert år pleide Jesu foreldre å dra til Jerusalem for å feire påske. 42 Da han var blitt tolv år, dro de som vanlig opp til høytiden. 43 Men da høytidsdagene var over og de skulle hjem, ble gutten Jesus igjen i Jerusalem uten at foreldrene visste om det. 44 De trodde han var med i reisefølget, og gikk en dagsreise før de begynte å lete etter ham blant slektninger og venner. 45 Da de ikke fant ham, vendte de tilbake til Jerusalem for å lete etter ham der. 46 Først etter tre dager fant de ham i tempelet. Der satt han blant lærerne, lyttet til dem og stilte spørsmål. 47 Alle som hørte ham, undret seg over hvor forstandig han var og hvor godt han svarte. 48 Da foreldrene så ham, ble de slått av undring, og hans mor sa: «Barnet mitt, hvorfor har du gjort dette mot oss? Din far og jeg har lett etter deg og vært så redde.» 49 Men han svarte: «Hvorfor lette dere etter meg? Visste dere ikke at jeg må være i min Fars hus?» 50 Men de forsto ikke hva han mente med det han sa til dem.
   
51 Så ble han med hjem til Nasaret og var lydig mot dem. Men hans mor tok vare på alt dette i sitt hjerte. 52 Og Jesus gikk fram i alder og visdom. Han var til glede for Gud og mennesker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar