Prekentekst: Evangeliet etter
Markus 2,1-12[i]
GT-tekst: 1 Mosebok 15,1-6[ii]
Brevtekst: Paulus´ brev Romerne
4,1-8[iii]
Fortellertekst: Evangeliet etter
Markus 2,1-12 (samme som prekenteksten)
Nåde. Synd. Tilgivelse.
Rettferdig.
Gir det overhodet mening
å bruke slike uttrykk i dag? Hva betyr det å synde? Og hva skal vi i så fall
gjøre med det?
Jesus sier til den lamme
mannen: ”… syndene dine er tilgitt”.
Ja vel…
Hadde noen fortalt deg at
han/hun skulle bli søkkrik fordi Gud har sagt det, hadde du kanskje tenkt:
”Stakkars. Nå har det rablet helt for ham/henne.”
Vel, i dagens tekst leser
vi om Abram som pratet med Gud. For de som husker adventstekstene, så husker
dere kanskje at englene som ble sendt fra Gud, til Maria og far til Johannes
døperen, hilste med ordene: ”Frykt ikke”. Samme hilsen møter Gud Abram
med: ”Vær ikke redd!”.
Alle tre gangene handler
det om barn. Abram og hans kone Sarai, kunne heller ikke få barn, fordi Sarai
var blitt for gammel.
Om du tror at Abram hørte
fra Gud i et syn eller om det hadde rablet for ham, er uansett det viktigste å
ta med seg at denne samtalen dannet grunnlaget for hele Israel og jødene
forståelse av Guds opprinnelige ønske med verden. Abram og Sarai byttet senere
navn til Abraham og Sara, som betyr far
til mange og mor til konger.
Både muslimer, jøder og
kristne regner Abraham og Sara som stamforeldre til sin religion.
I brevteksten, noen tusen
år etter, forklarer Paulus hva det innebar at Abraham trodde på Gud. Gud gjør
ulike avtaler med folk i Det gamle testamentet. Avtalene ble gjerne kalt
pakter. Den ene pakten handler om en gjensidig forpliktelse, hvor folket skal
holde Guds regler og lover, og Gud på sin side skal gi fremtid og håp. Den andre pakten
handler helt enkelt om at Gud forplikter seg på seg selv.
Det er den andre avtalen
Gud gjør med Abraham.
Det er denne avtalen som
avspeiler Guds opprinnelige plan.
Alt Abraham ble bedt om
var å fatte tillit til at Gud ville vise omsorg.
Det er dette Paulus vil
fortelle. Hva vi gjør eller ikke gjør er ikke en del av avtalen. Gud elsker hvert
menneske, hvert dyr, hver en plante og hver en mikroorgansime,
uansett.
”Du kan tro på det!”,
altså: ”Fatte tillit det”, sier Paulus.
Hvis du husker noen av de
andre kirkeårstekstene, så har jeg skrevet litt om den allmennmenneskelige grunnfølelsen av at:
Det var ikke slik det
skulle være!
Vi erkjenner at verden er
i ubalanse: Det vakre og det stygge; det gode og det onde; det lykkelige og
ulykkelige lever side om side. Og midt i denne biologiske ubalansen lever også vi vårt personlige liv.
Vi elsker og vi svikter.
Vi oppmuntrer folk og vi
river folk ned.
Vi er fanget i en verden,
hvor vi merker at vi er født med begrensninger og svakheter. Svakhet er ikke ille i
seg selv, men det er når vi handler slik at vi bruker andre mennesker til vår
egen fordel at det blir galt. Når ikke behandler våre medmennesker som et mål i seg selv, eller når vårt selvbilde blir så knust av verdens
realiteter at vi av skam ikke lenger tør å se mennesker inn i øynene, da har
det skjedd noe galt.
Det er dette Bibelen
kaller synd.
Frem til vår brevtekst
har Paulus prøvd å forklare at ingen mennesker kan fortjene Guds omsorg, for vi
kommer alle til kort.
Men!
Det handler ikke om å prestere, det handler om at vi kan stole på Gud uansett.
Det handler ikke om å prestere, det handler om at vi kan stole på Gud uansett.
Det var jo slik det hele
startet med Abraham!
Altså, vi får tilgivelse
for våre gale tanker, holdninger og gjerninger.
At vi er rettferdige betyr at vi er elsket av Gud uansett.
Paulus kaller det nåde.
Det ble kjent i den lille
fiskerlandsbyen i Kapernaum at Jesus var hjemme. Jeg blir fascinert av at naboenes
spontane reaksjonen er å trenge seg inn i Jesu hjem.
”Vi bare må treffe ham!”
Litt sært, men det må ha
vært noe spesielt med Jesus.
Mens Jesus underviste
folket om Gud, begynte det å drysse grener og størknet leire. Plutselig rev fire mann opp hele
taket.
Det var visst ikke mulig å gå inn døren på grunn av folkemengden.
Det var visst ikke mulig å gå inn døren på grunn av folkemengden.
Litt desperate eller?
Deretter firte de ned sin invalide
kamerat, og det er ikke vanskelig å skjønne hva de trodde Jesus kunne
gjøre.
Jesus gjorde noe som vil
overraske oss som lesere i dag. Han tilgir synder og helbreder i samme vending.
I vår tid har vi delt opp mennesket i psyke og kropp eller sjel/ånd og kropp. I
Jesu tid tenkte man ikke på mennesket på den måten. Menneskets kropp var
sjelelig/åndelig og sjelen/ånden var kroppslig:
en åndelig kropp og en
kroppslig ånd.
Jesus viser at Gud vil
ordne alt. Ikke bare vår psyke/sjel/ånd, men hele mennesket:
hele universet. Denne
fortellingen er en forsmak på himmelen, hvor alt skal bli godt. Men i og med at
Jesus har vært hos oss, så kan vi vite at vi allerede nå kan ta imot Gud
kjærlighet og nåde. Den som ser på Jesu liv, møter sin egen svakhet og synd, men får også et nytt forbilde som kan forandre den syndige retningen i livet vårt; en retning som allerede nå kan rette opp i ubalansen i vårt medmenneskelige fellesskap. Hvis noe skulle bevise at Jesus er håpet for en ubalansert verden, så måtte det være at folk som har Jesus som sitt forbilde og tror at han er Guds eget liv, utjevner verdens ubalanse.
Altså synliggjør en kjærlighet til alt som eksisterer som et formål i seg selv.
Altså synliggjør en kjærlighet til alt som eksisterer som et formål i seg selv.
Legg merke til hvordan
den lamme mannen settes frem som et forbilde på hvordan vi skal ta imot Guds nåde.
Han sier ingenting og han gjør ingenting.
Han sier ingenting og han gjør ingenting.
Han bare ligger der,
som et spedbarn.
Men Jesus ser troen og tilliten til hans venner på taket.
Men Jesus ser troen og tilliten til hans venner på taket.
Husk, det er alltid noen
som tror at Gud vil helbrede hele vårt menneske, både vårt selvbilde og våre kropper.
Klarer vi å legge bort vårt eget stress og bare tro med tillit at noen tror for
oss, når vi ikke klarer å tro?
Igjen reagerer de jødiske
åndelige ledere: ”Bare Gud kan tilgi synder!”.
For dem ble det blasfemi
at Jesus drev og tilgav synder,
for oss kan det fremstå som meningsløst.
Likevel, hvis Jesus faktisk er Guds eget liv, da ser vi igjen hva som er Guds hjerte og ønske for verden. Han vil passe på oss uansett hva vi har gjort galt, og han vil helbrede hele universet.
for oss kan det fremstå som meningsløst.
Likevel, hvis Jesus faktisk er Guds eget liv, da ser vi igjen hva som er Guds hjerte og ønske for verden. Han vil passe på oss uansett hva vi har gjort galt, og han vil helbrede hele universet.
Selv reagerer jeg også i
dag i likhet med folket: Jeg takker Gud. Og jeg blir fylt av forundring over
sammenhengen mellom synd, helbredelse, tro, tilgivelse, rettferdighet og nåde.
Gud vil gi full restitusjon til alt som eksisterer. Kan vi fatte tillit
til dette?
Bønn:
Kjære Gud, takk for din
nåde. Takk for at du tar imot meg og mitt ødelagte selvbilde. Noen ganger er
jeg hovmodig og bruker andre til min egen fordel, andre ganger trykkes jeg ned av skam, men du står alltid med åpne
armer: Takk! Se spesielt til oss og de som har ulike skader i kroppen. Hjelp
dem til verdighet og hjelp oss til å se verdigheten i oss selv og alle
mennesker uansett hvem de er og hvilke hindringer de har i livet. Hjelp oss til å trenge tilbake all ukjærligheten i vårt eget liv, og bringe nåde der hat og
utilgivelighet råder. Takk for at du helbreder vår verden, vår menneskehet og
vårt personlige liv!
Ære være
Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
som var og
er og blir en sann Gud
fra evighet
til evighet.
Amen!
[i] 1 Noen dager senere kom Jesus igjen til Kapernaum, og
det ble kjent at han var hjemme. 2 Det
samlet seg så mange at de ikke fikk plass, ikke engang utenfor døren. Mens han
forkynte Ordet for dem, 3 kom de til ham med en som var
lam. Det var fire mann som bar ham. 4 Men
de kunne ikke komme fram til ham på grunn av trengselen. Derfor brøt de opp
taket over stedet der han var, laget en åpning og firte ned båren som den lamme
lå på. 5 Da Jesus så deres tro, sa han
til den lamme: «Sønn, syndene dine er tilgitt.»
6 Nå satt det noen skriftlærde
der, og de tenkte med seg selv: 7 «Hvordan
kan han si slikt? Han spotter Gud! Hvem andre kan tilgi synder enn én – det er
Gud?» 8 Straks visste Jesus i sin ånd
at de tenkte slik, og han sa til dem: «Hvorfor går dere med slike tanker i
hjertet? 9 Hva er lettest å si til den
lamme: ‘Syndene dine er tilgitt’ eller: ‘Stå opp, ta båren din og gå’? 10 Men for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt
på jorden til å tilgi synder» – og nå vender han seg til den lamme – 11 «Jeg sier deg: Stå opp, ta båren din og gå hjem!» 12 Og mannen reiste seg, tok straks båren og gikk ut
rett for øynene på dem, så alle ble ute av seg av undring. De priste Gud og sa:
«Noe slikt har vi aldri sett.»
[ii] 1 Etter at dette hadde hendt, kom Herrens ord til
Abram i et syn: «Vær ikke redd, Abram! Jeg er ditt skjold. Lønnen din skal bli
stor!» 2 Men Abram svarte: «Herre, min
Gud, hva vil du gi meg? Jeg går jo barnløs bort, og Elieser fra Damaskus er
arving til mitt hus.» 3 Og Abram sa: «Du har ikke gitt
meg etterkommere. Se, en av husfolkene mine skal arve meg.» 4 Da kom Herrens ord til ham: «Han skal ikke arve deg,
men en av ditt eget kjøtt og blod skal arve deg.» 5 Så førte han Abram ut og sa til ham: «Se opp mot
himmelen og tell stjernene, om du kan telle dem!» Og han sa: «Så tallrik skal
ætten din bli.» 6 Abram trodde Herren, og det ble
regnet ham til rettferdighet.
[iii] 1 Hva skal vi da si om Abraham, vår jordiske stamfar?
Hva oppnådde han? 2 Dersom han ble rettferdig ved
sine gjerninger, da hadde han jo noe å være stolt av. Men overfor Gud har han
ikke det. 3 For hva sier Skriften? Abraham
trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. 4 Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter
fortjeneste, ikke av nåde. 5 Men den som ikke har det, men
som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig
fordi han tror. 6 Slik priser også David et
menneske salig når Gud regner det som rettferdig uten at det har
gjerninger:
7 Salige er de
som har
fått sine lovbrudd tilgitt
og sine
synder skjult.
8 Salig er det mennesket
som
Herren ikke tilregner synd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar