Prekentekst: Evangeliet etter
Lukas 5,27-32[i]
GT-tekst: Salmenes bok 32,1-11[ii]
Brevtekst: Første Peters´ brev til
3,8-13[iii]
Fortellertekst: Evangeliet etter
Matteus 18,21-35[iv]
Alle trenger å kjenne seg akseptert,
verdifull og sett.
Dette er sosiale basisbehov vi
trenger for å leve i fred med oss selv og med andre.
Mange ganger erfarer vi derimot
det motsatte.
Vi kjenner oss forkastet, verdiløse
og usynlige.
Denne erfaringen er mer eller
mindre reell, ettersom ingen mennesker klarer å møte alle med aksept, beundring
og oppmerksomhet.
Noen av oss er mer mottakelig for
destruktive tanker og følelser, mens andre av oss rister av seg det vonde
lettere.
Uansett, vil møte med det vonde
skape større og mindre kriser i våre liv.
Dette kan skape en situasjon av å ville
finne en fullkommen aksept et annet sted.
For eksempel kan det skje ved at
vi forestiller oss hvordan den perfekte forelder, familiemedlem eller venn
ville vært, og så overfører man denne forestillingen på et konsept vi kaller
Gud, Allah, Braman, Altet eller Jesus Kristus med flere.
Denne innbilningen av gud kan bli
så sterk at den kjennes helt ekte.
Resultatet gjør at denne innbilte guden
kan få mennesker til å kjenne seg akseptert, verdifull og sett, selv om alle
mennesker rundt en skulle svikte.
Ja, de mest narsissistiske av oss
kan overføre en forestilling av å ha en enormt stor gruppe fans på konseptet gud,
og slik oppleve intense følelser av beruselse i møte med ”guds nærvær”.
Denne forestillingen, eller
innbilningen om du vil, skaper et falskt over-jeg og hindrer mennesker fra å se
verden med åpne og realistiske øyne.
Dette er grovt sett
religionskritikken som ble fremsatt av filosofen Ludwig Feuerbach og dels psykologen
Sigmund Freud, som fremdeles i dag videreføres på ulike måter. Deres appell til
alle troende eller i deres øyne overtroende
er:
Legg ned de falske forestillingene
og slipp vrangforestillingene og nevrosene!
Alle mennesker kommer til kort når
det kommer til nestekjærlighet og solidaritet.
Det er en empirisk etterprøvbar
tese som de fleste vil si seg enig, uansett hvilket teorisk rammeverk eller
livssyn en tilnærmer seg virkeligheten med.
Om det er en negativ eller positiv
ting, kommer helt an på om du synes solidaritet og nestekjærlighet er positivt
eller ei.
Vi har alle inklinasjoner som drar
oss mot egoisme, selvrettferdighet og likegyldighet,
men vi har også noe som drar oss
mot å være ubetinget altruistisk, omsorgsfull og ærlig.
Spørsmålet er bare hvem som taler
sant om sitt eget liv.
Jesus møter mennesker med sannhet
og kjærlighet.
De som ikke var redd for sannheten
om seg selv, og andre, hadde ingenting å frykte i møte med Jesus, men de som
ville fremstå som rettskafne, uten feil og mangler, fikk så det suste.
Ja, Jesus var vel strengt tatt
ikke primært opptatt av henge med de som anså seg selv som perfekte. Han var
kommet for å hjelpe de som trengte hjelp:
De som erkjente at de ikke mestret
livet.
Jesus hang med tollere, syndere og
horer.
Ikke fordi dette var ideallivet å
leve, men fordi disse gruppene var så marginalisert fra det religiøst
aksepterte at de ikke hadde mer å tape av anseelse blant jødene.
Det var til og med en regel som sa
at man ikke skulle være sammen med den definerte gruppen syndere. De var nemlig
rituelt urene.
Årsaken til at tollerne falt
utenfor det religiøst gode selskap handlet om at de jobbet for
okkupasjonsmakten/romermakten. Det fantes ikke noen strenge regulerende
ordninger for hvor mye de kunne ta. Resultatet var at tollerne krevde langt høyere
toll enn det staten krevde, og på den måten gjorde de seg selv svært
velstående. Altså en avansert form for stjeling med okkupasjonsmaktens
velsignelse.
Det var kanskje ikke så rart at
den gjennomsnittlige jøde ikke hadde så mye til overs for tollerne.
Så hva fillen gjorde Jesus rundt
spisebordet med tollere!?
Han bryter jo en rituell og hellig
regel!
Han gir blanke i loven som forbød
ham å være med syndere.
”Det er
ikke de friske som trenger lege, men de syke”, gav Jesus som svar.
Dagens bibelfortelling handler om
Jesus som møter to typer holdninger, eller to grupper mennesker:
de som ikke skjuler hvem de er og de
som skjuler det.
Det er ikke slik at Jesus
anerkjente fariseerne og de skriftlærde, altså de privilegerte med religiøse
definisjonsmakt, som friske. Et annet sted kaller han dem hyklere og
”hvitkalkede graver” som ”… Utvendig er … vakre å se på, men innvendig er …
fulle av dødningebein og all slags urenhet.”[1]
Eller som amerikanerne ville
sagt det:
Self-righteous pricks!
Dette handler mer om at de som
anser seg som friske uten å være det kan ikke hjelpes uansett.
En som er syk som går til legen,
men som nekter å erkjenne at han/hun er syk, ønsker bare en bekreftelse fra
legen på at alt er i den skjønneste orden. En lege uten kjærlighet orker kanskje
ikke bryet med å overbeviset vedkommende om at han er syk.
Det blir for stress.
Men en lege med kjærlighet vil
ikke la vedkommende gå før han har gitt streng beskjed om at vedkommende
trenger medisinsk hjelp.
Det er litt slik jeg forstår
metaforen til Jesus.
Årsaken til at han taler så skarpt
til de som ikke anser at de trenger hjelp i livet, er fordi han er full av
kjærlighet og sannhet.
Salme 32
beskriver hvordan det oppleves å møte Gud uten å ville erkjenne våre destruktive
handlinger mot andre og den
skylden det har påført oss. ”…så ble mine knokler
tæret bort
mens jeg stønnet hele dagen. For dag
og natt
lå din hånd tungt på meg.
Min livssaft svant
som i sommerens hete.”, men når
jeg ikke lenger vil skjulte min skyld tar Gud bort min syndeskyld.
Øvelsen å være klin ærlig med
sin skyld og si rett ut hvor vi sårer andre mennesker er en vanskelig øvelse.
Vi taper ansikt.
Vi gjør oss sårbare.
Vi blir avslørt.
Jeg er ofte preget av
fristelsen til å skjule mine feilgrep og å dekke over skylden min.
Jeg orker ikke å tape
ansikt.
Det gjør vondt og jeg mister
kontrollen på hva som kan skje. Jeg blir på en måte fritt vilt. Hva kommer de
jeg har såret til å gjøre for å ta igjen?
Jeg orker egentlig ikke
tanken, men i møte med Jesus blir jeg konfrontert på den aller tydeligste måte:
Erkjenn hvem du er og hva du
har gjort!
Det er dette som gjør at jeg ikke
kan være med på Feuerbach sin tanke. I møte med den Jesus viser meg at Gud er,
møter jeg ikke bare aksept og anerkjennelse. Jeg møter en Gud som setter en
uendelig verdi på livet mitt og som ser meg, men jeg møter samtidig en total
intoleranse mot det vonde jeg påfører andre.
Hadde Jesus møtt meg ville jeg
fått en klart og tydelig beskjed om å innrømme skylden min.
I Jesus møter jeg en stemme som
nekter å godta alt jeg finner på; en stemme som ber meg om å tale sant om mitt
eget liv. Å handle på denne utfordringer gjør at jeg slipper kontrollen, men
min erfaring er at det resulterer i noe godt for meg og for mine medmennesker.
Tidligere erkebiskop av Cantebury,
Rowan Williams, påstår at bare psykisk syke vil forestille seg en Gud som
irettesetter på denne måten, og det er jeg enig med ham i.
Hvis Feuerbach og Freud har riktig
i at Gud bare er en forestilling, må man samtidig si at alle troende lider av
nevrotiske vrangforestillinger,
det er jo for så vidt noe Freud
eksplisitt sier.
Hva skal man så si til det?
Det er kanskje litt drøyt å påstå
at over en milliard menneskers måte å orientere seg i verden på skyldes
nevrotiske vrangforestillinger?
Ellers er det noe overmenneskelig
selvsikkert ved disse påstandene også. Å være så skråsikker på egenproduserte
teorier som anser alle religiøse mennesker som psykisk syke, er temmelig
selvforherligende tanke om sine egne teoretiske evner.
Men, de kan jo hende de har
riktig,
men det kan også være de tar feil.
Jesu er kompromissløs i møte med
mennesker.
Han var ikke redd for å
konfrontere mennesker som prøvde å fremstå bedre enn de var ved å trykke andre
ned. Men han var også kompromissløst inkluderende ovenfor de som var uglesett
og som ingen ”vellykkede” ville være med. Alle som talte sant om sitt eget liv
ble alltid møtt med åpne armer og tilgivelse.
Jesus oppsøkte alltid de
ekskluderte, derfor var han så utrolig inkluderende.
Peters brev er det brevet i
Bibelen med størst sosialetisk appell til menighetene.
Peter er svært radikal, da han
oppfordret de første kristne til bare å være gode. Selv om de første kristne
opplevde å bli hånet, mobbet, marginalisert, forfulgt og noen ganger utsatt for
forsøk på det vi i dag ville kalt folkemord, ble de oppfordret til å respondere
med godhet.
Møt hat med kjærlighet!
Møt vold med fred!
Møt forbannelse med velsignelse!
Peter selv ble korsfeste for sin
tro, men følte seg ikke verdi til å dø på samme måte som sin mester, Jesus, så
han bad om å bli korsfestet opp ned.
Slik sett passer fortellerteksten
godt inn i dag. Vi oppfordres til å følge Jesu eksempel om å tilgi de som
ønsker vår tilgivelse. Ikke syv ganger, men sytti ganger sju ganger.
Tror ikke Jesus med det mente 490
ganger, men hver gang.
Ingen kan allikevel tvinges til å
tilgi.
Ingen er vanskelige eller
urettferdige hvis de ikke klarer å tilgi.
Bare den som har opplevd alvorlig overgrep,
vet hvor langt inne tilgivelse sitter.
Da apartheid opphørte i Sør-Afrika
og folket skulle leve sammen, måtte det gjøres noe utenom det vanlige.
Mennesker som hadde opplevd overgrep, blitt trakassert og fått familien og
venner drept, levde ”vegg i vegg” med de sine overgripere, undertrykkere og
drapsmenn.
Statens strategien for forsoning
var å sette overgriperne ansikt til ansikt med sine ofre. Der skulle de
bekjenne alt de hadde gjort og ofrene skulle få mulighet til å sette ord på
smerten de var utsatt for. Dernest skulle det skje en tilgivelsesprosess.
Gripende scener med forsoning ble resultatet, men baksiden av medaljen fikk de
som ikke klarte å tilgi oppleve. Ikke bare hadde noen av dem opplevd å få
rasert sine hjem og sin mor og søster voldtatt og far drept, men nå opplevde de
også at staten la et press på dem som var for stort. De som ikke klarte å tilgi
fikk en ny last:
De var dem som ødela forsoningsprosjektet.
Hvis det er noe dette lærer oss,
så er det at ingen kan tvinges til å tilgi.
Å tilgi er å gi en ufortjent gave.
Å gi en ufortjent gave må være
frivillig.
Når alt dette er sagt tror jeg at
tilgivelse er mulig å gi, dersom vi klarer å se hvilken gave vi selv har fått
ved ubetinget å være inkludert i Guds kjærlighet, slik Jesus har vist oss med
sitt liv.
Bønn:
Takk Jesus for at du med ditt liv
viser oss hvem vi er i oss selv. Takk for at du tar imot oss med din
kjærlighet, når vi lever i ærlighet og erkjennelse av våre feil. Hjelp oss til
å innrømme feil og å tørre å be om tilgivelse, når vi sårer andre. Gi oss kraft
til å tilgi alle som har gjort vonde ting mot oss, slik du har tilgitt alle.
Hver nær hos dem som bærer på bitterhet og som ikke klarer å tilgi, gi dem
styrke og kraft.
Ære være Faderen og Sønnen og Den
hellige ånd
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen!
[i] 27 Deretter gikk Jesus ut. Da fikk han se en toller som
het Levi. Han satt på tollboden. Jesus sa til ham: «Følg meg!» 28 Og han reiste seg, forlot alt og fulgte ham. 29 Levi holdt et stort selskap for ham hjemme hos seg,
og en hel del tollere og andre var sammen med dem til bords. 30 Fariseerne og de skriftlærde blant dem murret og sa
til disiplene: «Hvorfor spiser og drikker dere sammen med tollere og syndere?» 31 Men Jesus svarte dem: «Det er ikke de friske som
trenger lege, men de syke. 32 Jeg er ikke kommet for å kalle
rettferdige, men syndere til omvendelse.»
Salig er den som
får sine lovbrudd
tilgitt
og sine synder
skjult!
2 Salig er det
mennesket
som Herren ikke
tilregner skyld,
som er uten svik
i sin
ånd.
3 Så lenge jeg tidde, ble mine
knokler tæret bort
mens jeg stønnet
hele
dagen.
4 For dag og
natt
lå din hånd
tungt på meg.
Min livssaft
svant
som i sommerens
hete.
5 Da bekjente jeg min synd for
deg
og skjulte ikke
min skyld.
Jeg sa: «Jeg vil
bekjenne
mine lovbrudd
for Herren.»
Og du tok bort
min syndeskyld.
6 Derfor skal alle
trofaste
be til deg i
tider med trengsel.
Om det kommer en
veldig vannflom,
til dem skal den
ikke
nå.
7 Du er mitt
skjulested,
du verner meg
mot nød,
med frelsesjubel
omgir du meg.
8 Jeg vil gjøre deg vis og lære
deg
den veien du
skal gå,
jeg vil la mitt
øye hvile på deg
og gi deg
råd.
9 Vær ikke som hest og muldyr,
uten forstand!
Deres smykke er
tømme og bissel til å tvinge dem
med,
ellers kommer de
ikke til
deg.
10 Den urettferdige har mange
plager,
men den som
setter sin lit til
Herren,
omgir han med
godhet.
11 Dere rettferdige, gled dere og
juble i Herren!
Bryt ut i
fryderop, alle oppriktige av hjertet!
[iii] 8 Til slutt et ord til dere alle: Ha samme sinn, vis
medfølelse og søskenkjærlighet, hjertelag og ydmykhet. 9 Gjengjeld ikke ondt med ondt eller hån med hån. Nei,
velsign heller, for dere er kalt til å arve
velsignelse.
10 Den som vil elske livet
og se
gode dager,
må holde
tungen borte fra det som er ondt,
og
leppene borte fra svikefull tale.
11 Han må vende seg bort fra
det onde
og gjøre
det gode,
søke fred
og jage etter den.
12 For Herrens øyne følger de
rettferdige,
og hans
øre lytter til deres bønn.
Men
Herrens ansikt er vendt mot dem som gjør det onde.
13 Hvem kan gjøre dere noe ondt
hvis dere brenner for det gode?
[iv] 21 Da gikk Peter til ham og spurte: «Herre, hvor mange
ganger skal min bror kunne synde mot meg og jeg likevel tilgi ham? Så mange som
sju?» 22 «Ikke sju ganger», svarte
Jesus, «men jeg sier deg: sytti ganger sju!
23 Derfor kan himmelriket
sammenlignes med en konge som ville gjøre opp regnskapet med tjenerne sine. 24 Da han tok fatt på oppgjøret, ble en ført fram som
skyldte ham ti tusen talenter. 25 Han
hadde ikke noe å betale med, og herren befalte at han skulle selges med kone og
barn og alt han eide, og gjelden betales. 26 Men
tjeneren kastet seg ned for ham og bønnfalt ham: ‘Vær tålmodig med meg, så skal
jeg betale deg alt sammen.’ 27 Da fikk herren inderlig
medfølelse med denne tjeneren, slapp ham fri og etterga ham gjelden.
28 Utenfor møtte tjeneren en av de
andre tjenerne, en som skyldte ham hundre denarer. Han grep fatt i ham, tok
strupetak på ham og sa: ‘Betal det du skylder!’ 29 Men den andre falt ned for ham og ba: ‘Vær tålmodig
med meg, så skal jeg betale deg.’ 30 Men
han ville ikke. Han gikk av sted og fikk kastet ham i fengsel; der skulle han
sitte til han hadde betalt gjelden.
31 Da de andre tjenerne så hva som
skjedde, ble de dypt bedrøvet og gikk og fortalte herren sin alt som hadde
hendt. 32 Da kalte herren ham til seg
igjen og sa til ham: ‘Du onde tjener! Hele gjelden etterga jeg deg fordi du ba
meg om det. 33 Burde ikke også du ha vist
barmhjertighet mot din medtjener, slik jeg viste barmhjertighet mot deg?’ 34 Og herren ble sint og overlot tjeneren til å bli
mishandlet av fangevoktere til han hadde betalt hele gjelden.
35 Slik skal også min himmelske
Far gjøre med hver og en av dere som ikke av hjertet tilgir sin bror.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar