Prekentekst: Evangeliet etter
Matteus 11,28-30[i]
GT-tekst: Hosea 6,1-3[ii]
Brevtekst: Paulus´ brev til
Romerne 8,31-39[iii]
Fortellertekst: Andre Mosebok
2,23-3,15; 4,10-16[iv]
Åk.
Å bære et åk virker utrolig vondt
og slitsomt.
Når jeg ser for meg et åk, ser jeg
en to meter lang før-industriell tilhøvlet trestokk med en kantete uthuling på
midten av stokken, slik at den ikke skal gli av nakken. På hver ende av stokken
er det festet noen store kroker som man kan henge vann- eller melkespann på.
Altså tungt og vondt arbeid.
Sett i dette lyset blir det en
smule ironisk å lese at Jesus sier at de som strever
og bærer tunge byrder/vekter skal komme til ham å få hvile,
ved å ta på seg et åk!(?)
Å bære et åk er jo selve definisjonen
på fysisk å streve og å bære tunge vekter:
altså tungt og vondt arbeid.
Men siden Jesus mener at han har en
mild og ydmyk personlighet, vil det åket han tilbyr være godt og vekten være
lett.
Ja, ikke nok med det:
Sitt åk, sier Jesus, vil gi ”hvile for deres sjel”.
Hvilket åk er dette?
Kanskje et etter-industrielt åk lagt
av skumgummi og fjæringsbaserte støttehjul som bærer melkespanna for meg?
Ja, som har en motordrevet
scooterlignende lenestol jeg kan sitte i, mens åket fraktes til og fra
brønnen/kua og vannmagasinet/meieriet?
Foruten at profeten Hosea vi leser
fra i dag, som levde for over 2400 år siden, så for seg at Gud sto bak alt som
skjedde i verden, enten det var ulykker eller lykkelige ting som hendte, så
finner vi noen interessante løfteprofetier, når vi leser det i lys av Jesu
oppstandelse fra de døde.
Kristne har alltid lest denne
passasjen som et løfte fra Gud om at han også vil reise oss opp fra de døde
slik han gjorde med Jesus. Ikke bokstavelig talt den tredje dagen, men når
Jesus kommer i ”soloppgangen”.
Bildet av Gud som kommer i
”soloppgangen” spiller i alle Bibelens tekster på historiens siste dag, når Gud
kommer igjen for å etablere himmelen på jorden.
Leser vi Hosea og Jesu ord om åket
sammen, begynner dette åket å gi mer mening.
Det er Jesus som legger sitt åk på
oss.
Jesus legger sine
arbeidsinstrukser på oss.
Disse instruksene er ikke tunge og
kompliserte, men de er som å få hvile i dette livet.
Samtidig er denne hvilen basert på
et arbeid.
Jesus tilbyr et arbeid som gjør at
vi får det godt og slapper av.
Årsaken begrunner han i at han er
mild og ydmyk.
Vi som har fulgt med på Jesu liv
siden begynnelsen av desember vet hva Jesu mildhet og ydmykhet førte til. Han
skilte seg ut i mengden. Ble til glede for mange, men også til provokasjon for
mange.
Det er noe med de som skiller seg
ut. De er litt mer utsatt enn oss andre.
Enten det er konger, presidenter,
statsministere som ruler i toppen av samfunnet, eller det er minoritetsgrupper
som romerfolket, tiggere, uteliggere og kraftig rusavhengige som skraper bunnen
av samfunnet, så har disse en tendens til å bli kollektivets skyteskiver i
krisetider.
Det trenger ikke være folk i topp
eller bunnsjiktet i samfunnet som får ekstra oppmerksomhet. Det kan være
religiøse eller politiske minoriteter; et mindretall med ulik farge en de
andre; et mindretall med en annen seksuell orientering enn de fleste eller
kanskje bare en sjelden lidelse.
Ja, det kan til og med være
eksepsjonelt gode mennesker som får vår oppmerksomhet.
I stabile tider kan samfunnet
forbarme og inkludere alle disse menneskene, lederne kan få ros og de som er
eksepsjonelt gode løfter vi opp som samtidens helter.
Men den mørke siden av samfunnet
er at den i krisetider, historisk sett og i alle kulturer, har vendt seg mot
disse menneskene og gjør dem til krisenes kilde.
”Det er på grunn av romfolket,
tiggerne, uteliggerne, utlendingene og de narkomane at gatene ikke er trygge og behagelige!”
”Nei, vent det er regjering og
statsministeren, som ikke gjør jobben sin skikkelig”.
”Vi bruker alt for mye penger på
kongehuset, og de kongelige er jo bare et forstyrringsmoment uansett!”
”Dalai Lamas besøk til Norge
forsterker bare en allerede beklemt relasjon til Kina. Hadde han bare lagt
turen utenom Norge, så hadde vi kunnet forbedret vår økonomiske situasjon med
Kina. Vi kan i hvert fall ikke møte ham foran Stortinget!”.
”De fysisk og psykisk syke er en
belastning for samfunnets lykkefølelse!”
De som blir skyteskiver skyter på
andre igjen,
og slik kan krisesituasjoner
eskalere til det punkt at noen til slutt blir voldelige.
Etter volden, kommer som regel en
tid med stabilitet igjen.
Hvorfor skriver jeg dette?
Jo, fordi Jesus skilte seg
radikalt ut i samtiden.
Men når hans virke førte til uroligheter
blant de ledende religiøse, fremprovoserte det en krisesituasjon, hvor den som
en gang var helten fort blir skyteskiven for den rasende mobben.
De religiøse lederne opplever
krisetid og er redd for hva dette vil føre til i møte med romermakten.
Løsningen ble å finne en
skyteskive:
en syndebukk.
en syndebukk.
Lederne lyktes med å snu folket til å
tenke at Jesus var den ustabiliserende årsaken.
Hvorfor Jesus?
Jo, fordi han skilte seg ut.
Han var mild og ydmyk på en måte
som ingen andre.
Jesu eksepsjonelle personlighet i
møte med jødenes krisetid resulterte i en voldelig utgytelse som rammet ham.
Men ut av døden ble det laget en
vei til evige liv.
Det er dette åket Jesus taler om.
Arbeidet består i å stole på at
Jesus har vist oss en bedre vei,
en vei til fred og kjærlighet.
Arbeidet består i å stole på at Jesus seiret over døden og at han er Guds eget liv som viste hvordan menneskelivet skal
leves.
Arbeidet krever en innsats i møte med medmennesker og Gud, men det er et arbeid som gir fred i mellommenneskelige relasjoner, og det kan gi en eksistensiell fred i møte med døden.
Arbeidet krever en innsats i møte med medmennesker og Gud, men det er et arbeid som gir fred i mellommenneskelige relasjoner, og det kan gi en eksistensiell fred i møte med døden.
Arbeid er godt og gir
hvile.
De første kristne begynte å leve
slik Jesus hadde lært dem. De tok på seg dette åket på en radikal måte. Dette
gjorde at krisetiden som jødene opplevde ikke roet seg. Plutselig dukket det opp en
horde av folk som fulgte Jesu milde og ydmyke holdning.
Resultatet ble bølger av forfølgelser og
henrettelser av kristne i stor systematisk skala de neste 300 årene.
Alle Jesu disipler ble drept for troen på at Jesus var Guds Sønn og oppstpdt fra de døde,
alle utenom Johannes.
Men volden kunne ikke overvinne
denne mildheten og godheten som de kristne og kirken bar med seg som
minoritetsgruppe.
Sprengkraften i dette livet Jesus
levde og som ble levd gjennom flere og flere kristne har ført til at hele
verden har fått høre om det som skjedde i en avkrok i Midtøsten.
Ja, hele den vestlig verden er
i dag gjennomsyret av de kristne og humanistiske verdier Jesus talte og levde
etter,
og døde for.
Til slutt vil jeg bare avslutte
med dagens ord fra Paulus som sto i den første kristne tidens masseforfølgelse
og som selv til slutt ble drept for sin tro på Jesus:
”Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Nød, angst,
forfølgelse, sult, nakenhet, fare eller sverd? Som det
står skrevet:
For din skyld drepes vi dagen lang, vi regnes
som slaktesauer.
Men i alt dette vinner vi mer enn seier
ved ham som elsket oss. For jeg er viss på
at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det
som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye
eller i det dype, eller noen
annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår
Herre.”
Bønn:
Himmelske Far, la oss få hvile i
din nærhet. La kroppen og hele vårt liv finne fred i din godhet. Hjelp oss å ta
ditt åk på våre skuldre. Hjelp oss alle til å se på våre medmennesker med
velvilje og ydmykhet, slik at vi ikke bare hevder vår egen rett, men også
hevder retten til å leve i fred og kjærlighet for alle. Takk for ditt åk, Jesus.
Ære være Faderen og Sønnen og Den
hellige ånd
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen!
[i] 28 Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge
byrder, og jeg vil gi dere hvile. 29 Ta
mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, så skal
dere finne hvile for deres sjel. 30 For
mitt åk er godt og min byrde lett.»
[ii] 1 Kom, la oss vende om til
Herren!
For han rev i
stykker, men vil helbrede
oss,
han slo, men vil
forbinde oss.
2 Han gjør oss levende etter to
dager,
den tredje dagen
reiser han oss
opp,
så vi kan leve
for hans ansikt.
3 La oss lære å kjenne
Herren,
la oss jage
etter å kjenne
ham!
Sikkert som
soloppgangen kommer
han,
han kommer til
oss lik regnet,
lik vårregnet
som væter jorden.
[iii] 31 Hva skal vi så si til dette? Er Gud for oss, hvem er
da mot oss? 32 Han som ikke sparte sin egen
Sønn, men ga ham for oss alle, kan han gjøre noe annet enn å gi oss alt sammen
med ham?
33 Hvem kan anklage dem Gud har
utvalgt? Gud er den som frikjenner. 34 Hvem
kan da fordømme? Kristus Jesus er den som døde, ja, mer enn det, han sto opp og
sitter ved Guds høyre hånd, og han ber for oss. 35 Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Nød,
angst, forfølgelse, sult, nakenhet, fare eller sverd? 36 Som det står
skrevet:
For din
skyld drepes vi dagen
lang,
vi regnes som slaktesauer.
37 Men i alt dette vinner vi mer
enn seier ved ham som elsket oss. 38 For
jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det
som nå er eller det som kommer, eller noen makt, 39 verken det som er i det høye eller i det dype, eller
noen annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus,
vår Herre.
[iv] 23 Lenge etter dette døde kongen i Egypt. Israelittene
sukket og klaget over slavearbeidet, og skriket deres steg opp til Gud. 24 Gud hørte hvordan de stønnet, og Gud husket sin pakt
med Abraham, Isak og Jakob. 25 Gud så til israelittene; Gud
kjente dem.
1 Moses gjette småfeet til
svigerfaren Jetro, presten i Midjan. En gang han drev feet over til den andre
siden av ørkenen, kom han til Guds fjell, Horeb. 2 Da viste Herrens engel seg for ham i en flammende
ild som slo opp fra en tornebusk. Han så, og se! – busken sto i flammer, men
den ble ikke fortært av ilden. 3 Og
Moses sa: «Jeg vil gå bort og se dette mektige synet. Hvorfor brenner ikke
tornebusken opp?» 4 Men da Herren så at han kom
bort for å se, ropte Gud til ham fra tornebusken: «Moses, Moses!» Han svarte:
«Her er jeg.» 5 Og Gud sa: «Kom ikke nærmere!
Ta skoene av føttene! For stedet du står på, er hellig grunn.» 6 Så sa han: «Jeg er din fars Gud, Abrahams Gud, Isaks
Gud og Jakobs Gud.» Da skjulte Moses ansiktet, for han var redd for å se Gud.
7 Herren sa: «Jeg har sett mitt
folks nød i Egypt og har hørt skrikene deres under slavedriverne. Jeg kjenner
deres smerte. 8 Jeg har steget ned for å fri
dem ut av hendene på egypterne og føre dem opp fra dette landet og inn i et
godt og vidstrakt land, inn i et land som flyter av melk og honning, stedet
hvor kanaaneerne og hetittene, amorittene og perisittene, hevittene og
jebusittene bor. 9 For nå har skriket fra
israelittene nådd meg, og jeg har også sett hvor hardt egypterne undertrykker
dem. 10 Gå nå! Jeg sender deg til
farao. Du skal føre mitt folk, israelittene, ut av Egypt.»
11 Moses sa til Gud: «Hvem er jeg?
Kan jeg gå til farao og føre israelittene ut av Egypt?» 12 Han svarte: «Jeg vil være med deg! Dette skal du ha
til tegn på at det er jeg som har sendt deg: Når du har ført folket ut av
Egypt, skal dere tjene Gud på dette fjellet.» 13 Da
sa Moses til Gud: «Sett at jeg går til israelittene og sier til dem: Deres
fedres Gud har sendt meg til dere, og de så spør meg: Hva er hans navn? Hva
skal jeg da svare dem?» 14 Gud svarte Moses: «Jeg er den
jeg er.» Og han sa: «Slik skal du svare israelittene: Jeg er har sendt meg til
dere.» 15 Og Gud fortsatte: «Du skal si
til israelittene: Herren, fedrenes Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud,
har sendt meg til dere. Dette er mitt navn til evig tid, dette skal jeg kalles
fra slekt til slekt.
10 Men Moses sa til Herren:
«Herre, hør! Jeg har aldri vært noen ordets mann, verken før eller nå, etter at
du begynte å tale til din tjener. Sen er min munn, og sen er min tunge.» 11 Da sa Herren til ham: «Hvem gir mennesket munn? Hvem
gjør stum eller døv, seende eller blind? Er det ikke jeg, Herren? 12 Gå nå! Jeg skal være med din munn og lære deg hva du
skal si.»
13 Men han sa: «Herre, hør! Send
heller en annen!» 14 Da ble Herren brennende harm på
Moses og sa: «Har du ikke din bror Aron, levitten? Jeg vet at han er flink til
å tale. Han er allerede på vei for å møte deg, og han vil glede seg av hele
sitt hjerte over å se deg. 15 Snakk med ham, og legg ordene i
munnen på ham. Så skal jeg være med både din munn og hans munn og lære dere hva
dere skal gjøre. 16 Han skal tale til folket på
dine vegne. Han skal være som en munn for deg, og du skal være som Gud for ham.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar