lørdag 23. august 2014

11. søndag i treenighetstiden - Gud er vår mor




Prekentekst: Evangeliet etter Matteus 23,37-39[i]
GT-tekst: Jesajas 64,6b-65,2[ii]
Brevtekst: Paulus´ brev til romerne 9,2-5; 10,1-4[iii]
Fortellertekst: Jesaja 6,1-8[iv]

Overskriften i dagens tekst kan være Gud er vår mor og far.
Det er viktig ikke å tenke at Gud faktisk er en mor eller far, bror, søster eller kompis.
Slike begreper vil aldri være dekkende nok for Guds person.
Gjennom Jesus får vi se hvem Gud er for oss, men Gud er alltid mer enn det vi kan tenke oss.
Når kristne omtaler Gud som ”han” eller sier at Gud er vår far eller Gud er vår mor,
så er Gud mye mer en et spesifikt skjønn; Gud er alltid mer enn en far og en mor.
Gud sprenger alltid våre begreper,
ettersom Gud er utenfor våre ord og vår fysiske verden.
Begreper som mor og far er til hjelp for oss,
slik at vi kan forstå et stykke på vei hvem Gud er.
Likevel er det bare et stykke på vei.

Det er interessant å se hvordan profeten Jesaja viser til hvordan jødene ikke forsto Guds hjerte for dem. Teksten fra Det gamle testamentet er skrevet fem hundre år før Jesu fødsel, og Israelsfolket satt i fangenskap i Babylon.
Folket tolker sitt fangenskap som en straff fra Gud; at Gud har snudd ryggen til dem og latt deres hjemland, Israel, legges i ruiner.
De omtaler Gud som far, men likevel en betingelsesfull far som i skuffelse har snudd ryggen til dem, eller ”skjult ansiktet for” dem.
Men, så taler profeten på vegne av Gud.
Det viser seg at deres gudsbilde som far ikke var riktig, for Gud sier:
Jeg hadde svar til dem som ikke spurte,
          
jeg var å finne for dem som ikke søkte meg.
          
Jeg sa: «Her er jeg! Her er jeg!»
          
til et folkeslag som ikke kalte på mitt navn.
          
   
Hele dagen rakte jeg hendene ut
         
til et trassig folk
          
som gikk fram etter sine egne tanker
          
på veier som ikke var gode.”
Se det, er ikke en Gud som vender ryggen til dem som vender Gud ryggen.

Det er dette gudsbildet Jesus også viser når han ser på Jerusalem fem hundre etter jødenes fangenskap i Babylon.
Som en hønemor samler kyllingene sine, slik ville Gud samle sitt folk.
Altså farsbegrepet strakk ikke lenger til,
Jesus grep til morsbegrepet.
Det er viktig å skyte inn at det kommer inn kulturforskjeller her.
På den tiden var det moren som hadde barna hjemme, mens far var ute å arbeidet.
Mor stelte barna, gav dem opplæring i skikk og bruk, opplæring i familiebedriften og hadde hovedansvaret for økonomien.
På gresk heter hjem oikos, som igjen er ordet økonomi er avledet av.
Mor hadde rett og slett ansvar for hjemmet.
Mor var hjemmets trygghet og ubetingede omsorgsperson.
Gud er som denne moren.

Jesus erkjenner at det folket Gud hadde valgt ut til å vise verden hvem Gud er, var like preget av vold og egoisme som resten av verden. Dette ser man hvis man leser Jesus advarsel to vers før våre vers: ”… for alt uskyldig blod som er utøst på jorden, fra den rettferdige Abels blod til blodet fra Sakarja…”:
Bibelens[1] første og siste bevitnede drap.
Drapet på Abel er urdrapet.
Fortellingen om Kain og Abel, som Bibelen beskriver som barna til Adam og Eva, viser at vold og drap er trekk ved det å være menneske. Det er ikke bare jødene som er spesielt voldelige, men de har ikke klart å vise verden noe bedre.
Årsaken til dette er at de ikke har holdt seg nær til Gud, men gått sine egne veier.
Evangelisten Lukas beskriver at Jesus ved denne anledning begynte å gråte.[2]   
Jesu morshjerte brast ved tanken på at volden hadde formørket jødenes øyne, slik at de ikke klarte å se Gud som fredens Gud.

Også Paulus, deler Jesu hjertelag. Han synes det er helt forferdelig at ikke det folket som Gud hadde tenkt skulle bære frem nyhetene om hvem Gud er, skulle gå glipp av hele redningen som kom ved Guds Sønn, Jesus Kristus.
Dessverre opplevde jødene i år 70 e. Kr. at deres tempel ble revet ned og mange måtte flykte fra sitt hellige land. Fra år 70 e. Kr. er egentlig jødedommen over, ettersom tempelet var selve pulsåren i jødedommen. Jødedommen forandret seg radikalt fra å være en tempelreligion til å bli en rabbi-/lærereligion.

Jesaja vil vise oss at Gud kan lede oss gjennom destruktivitet og inn i hans fredsrike. Selv om vi ikke mestrer livet og sårer hverandre med ord og handlinger, så kan Gud lede oss ut av alt det vonde vi har opplevd og alt det vonde vi har påført andre.  

Bønn:
Kjære Gud, se oss alle i nåde! Takk for ditt morshjerte som alltid er vendt mot oss! Takk for at du aldri skjuler ditt ansikt eller snur ryggen til oss, når vi oppfører oss dårlig og er preget av destruktive tanker, holdninger og handlinger! Vis alle som mener at de tjener deg, at du er evig kjærlig og at du aldri ønsker voldelighet. Gi oss alle din fred!

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen!




[1] Når jeg skriver Bibelen her er det viktig å påpeke at jeg prater om den protestantiske Bibelen. Katolikkene har flere historiske bøker som strekker seg lenger i tid mot Jesu samtid. Vi protestanter kaller de bøkene apokryfer.
[2] Luk 19,41



[i] 37 Jerusalem, Jerusalem, du som slår profetene i hjel og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte ville jeg ikke samle barna dine som en høne samler kyllingene under vingene sine. Men dere ville ikke. 38 Så hør: Huset deres blir forlatt og legges øde! 39 For jeg sier dere: Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier:
          
Velsignet er han som kommer i Herrens navn!’»

[ii] 6 Det er ingen som kaller på ditt navn,
          
som våkner opp
          
og holder fast ved deg.
          
For du har skjult ansiktet for oss
          
og overgitt oss til vår skyld.
          
   

7 Men nå, Herre, er du vår far!
          
Vi er leire, du er den som former oss,
          
alle er vi verk av din hånd.
          
   

8 Herre, vær ikke harm,
          
husk ikke vår skyld for alltid!
          
Se nå hit, alle er vi ditt folk!
          
   

9 Dine hellige byer er blitt til ørken,
          
Sion er blitt en ørken
          
og Jerusalem en ødemark.
          
   

10 Vårt hellige og herlige tempel,
          
der fedrene våre lovet deg,
          
har ilden svidd av.
          
Alt vi var glad i, er lagt i ruiner.
          
   

11 Kan du tåle dette, Herre,
          
tie og ydmyke oss så dypt?

1 Jeg hadde svar til dem som ikke spurte,
          
jeg var å finne for dem som ikke søkte meg.
          
Jeg sa: «Her er jeg! Her er jeg!»
          
til et folkeslag som ikke kalte på mitt navn.
          
   

2 Hele dagen rakte jeg hendene ut
         
til et trassig folk
          
som gikk fram etter sine egne tanker
          
på veier som ikke var gode.

[iii] 2 Jeg bærer stor sorg i hjertet og plages uavbrutt. 3 Ja, jeg skulle gjerne vært forbannet og skilt fra Kristus, om det bare kunne være til hjelp for mine søsken som er av samme folk som jeg. 4 De er israelitter; de har retten til å være Guds barn, og herligheten, paktene, loven, tempeltjenesten og løftene tilhører dem. 5 De har fedrene, og fra dem stammer også Kristus, han som er Gud over alt, velsignet i all evighet. Amen.

1 Mine søsken, jeg ønsker av hjertet og ber til Gud at de må bli frelst. 2 For det vitnesbyrdet gir jeg dem at de brenner for Guds sak, men uten virkelig å kjenne ham. 3 De kjenner ikke Guds rettferdighet, men vil bygge opp sin egen rettferdighet. Derfor har de ikke bøyd seg under rettferdigheten fra Gud. 4 For Kristus er lovens ende og mål, så hver den som tror, skal bli rettferdig.

[iv] 1 I det året da kong Ussia døde, så jeg Herren sitte på en høy og opphøyd trone, og kanten på kappen hans fylte tempelet. 2 Serafer sto overfor ham. Hver av dem hadde seks vinger. Med to dekket de ansiktet, med to dekket de føttene, og med to fløy de. 3 De ropte til hverandre:
          
«Hellig, hellig, hellig er Herren Sebaot.
          
Hele jorden er full av hans herlighet.»
4 Røsten som ropte, fikk boltene i dørtersklene til å riste, og huset ble fylt av røyk. 5 Da sa jeg:
          
«Ve meg! Det er ute med meg.
          
For jeg er en mann med urene lepper,
          
og jeg bor i et folk med urene lepper,
          
og mine øyne har sett kongen,
          
Herren over hærskarene.»
6 Da fløy en av serafene bort til meg. I hånden hadde han en glo som han hadde tatt med en tang fra alteret. 7 Med den rørte han ved munnen min og sa:
          
«Se, denne har rørt ved leppene dine.
          
Din skyld er tatt bort, og din synd er sonet.»
8 Da hørte jeg Herrens røst. Han sa:
          
«Hvem skal jeg sende,
          
og hvem vil gå for oss?»
Jeg sa: «Jeg! Send meg!»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar