søndag 5. oktober 2014

17. søndag i treenighetstiden – Oppstandelsen og livet




Prekentekst: Evangeliet etter Johannes 11,17-29[i]
GT-tekst: Jobs bok 19,21-27[ii]
Brevtekst: Paulus´ andre brev til Timoteus 1,7-12[iii]
Fortellertekst: Evangeliet etter Johannes 11,1-44[iv]

Fra første året på teologistudiene fikk troen min en del slag for baugen.
Ved tredje og fjerde året var jeg usikker på om materialet troen min var laget av kom til å holde.
Da jeg begynte mine studier fikk jeg smake hvordan mange av mine naive forstillinger om Gud og verden ble plukket ifra hverandre, en etter en.

Tidlig i studietiden da jeg hadde mine bønnestunder, kjente jeg det som at kontakten mellom Gud og meg ble klippet rett av. Det er ikke slik at jeg noen gang har hørt Gud, med hørselssansen, prate til meg, men jeg har alltid trodd og følt at mine bønner ble mottatt en plass.
Jeg kjente alltid en grunnleggende trygghet av å være ivaretatt av Gud.
Men over en periode var det som om ordene mine bare falt ned på bakken i de øyeblikk de ble uttalt.
Jeg ble ikke redd, men kjente en uro vokse i meg.
Den teologiske vitenskapen raserte nådeløst store deler av det fundamentet jeg hadde bygget troen min på.

I dagens evangelietekst er vi tilbake til fortellingen der Jesus vekker Lasarus opp fra døden, fire dagen etter at han døde. Vi har ikke lest selve oppvekkelsesteksten dette kirkeåret, men vi leste på palmesøndagen at denne hendelsen førte til de endelige planene fra de religiøse lederne om å rydde Jesus av veien, og jeg viste til forskjellen på Jesu oppstandelse og Lasarus` oppvekkelse på påskedagen.
Heller ikke i dag får vi lese selve oppvekkelsestegnet Jesus utførte.
Det er ingen tilfeldighet.
I dag blir Jesu påstand og spørsmål hengende:
Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?”
Tror vi dette?

Jesus blir møtt med bebreidelse av Lasarus´ søster:
”Du visste jo at broren min lå for døden for lenge siden. Hvor var du?! Hvorfor kommer du så sent?!”
Måtte Gud vite at jeg kjenner meg igjen i Martas følelse:
Se på all vold og elendighet i verden.
Hvor er du?!
Hvorfor kommer du så sent?!

For hva gjør man når følelsene og opplevelsene opphører og uansett hvor mye du trenger deg på Gud og uansett hvor høyt eller lenge du roper, så er det stille som i graven? Hva gjør du når det føles som at noen har klippet av livslinjen til Gud?
Hva gjør man når det til og med blir vanskelig å se logikken i troen? Hva gjør man når ting som står i Bibelen blir vanskelig å tro slik man har lært å tro dem, og når det man har lært i kirka begynner å rakne i sømmene.
Hva gjør man da?
Hva gjør du og jeg da?

At trostanken ikke går opp og erfaringene slukker, er utvilsomt den dypeste troskrise et senmoderne menneske kan komme ut for, enten man tror på det ene eller det andre.
Da har du minst fire valg:
1) Fortsette å late som om ingenting har skjedd,
2) spikke og flikke på troen slik at den passer for deg,
3) forlate troen,
4) eller fortsette å søke etter mening i troen.
De to siste valgene krever mot:
Mot til å gå ut i det ukjente.
For hvordan kan du si:
Gud jeg legger mitt liv i dine hender, ta meg imot. Jeg har ingenting igjen, min tro eier ikke erfaringen av deg, min tro gir meg heller ikke fornuftig tilfredsstillelse, men her er jeg.
Ta meg slik jeg er, sårbar og troløs.

På mitt fjerde år satt jeg på lesesalen på menighetsfakultetet og studerte Jobs bok.
Der leste jeg at Job var trofast og at han hadde en sterk tro på Gud.
Likevel skjer de grusomste ting med Job. Job mister all eiendom, alle barna blir drept i et jordskjelv, han blir selv slått med byller og får kraftige utslett. Kona og vennene vender seg mot ham.
Til slutt blir han sittende å skjære seg selv med potteskår for å lindre smerten.
Rasende på Gud over denne dype urettferdighet, begynner Job å klage på Gud.

Jobs venner får store problemer med Jobs klage og begynner å forsvare Gud, med at Gud sikkert har en god grunn for å gjøre dette. Job møtte all deres tale med gode motsvar. Ingenting i menneskets forstand kunne forsvare Gud i denne saken. Til slutt snakker Gud til Job i en storm og spør, (fritt oversatt): ”Hvor var du når jorden ble skapt, hvor var du da soler sprengte, jordkloden fant sin form, da stjernene fant sin plassering i universet, da jorden fant sin syklus og lot det vokse frem liv på overflaten og i sjøen?”

Det som ble så spesielt for meg, var at Job ikke hadde syndet ved å klage. Det var derimot vennene hans som hadde syndet, da de prøvde å forsvare Gud for det som hendte med Job. Derfor måtte vennene hans innrømme skyld, men Job hadde talt sant om livet.

Litt pinlig berørt fant jeg meg selv sitte å grine der på lesesalen. Gjennom Jobs fortelling hørte jeg noen spørsmål til meg selv:
”Hvor var du da jeg skapte verden; hvor var du da ondskapen kom inn i verden; hvor var du da jeg utvalgte et folk for å gjøre min redning kjent; hvor var du da jeg lot meg føde som menneske; hvor var du da jeg vandret rundt på jorden og gjorde under; hvor var du da alle vendte meg ryggen og jeg ble pint og hengt på et kors for å dø, hvor var du da jeg hang der med utstrakte armer og mistet all mål og mening med livet, og kjente at Gud Fader selv hadde forlatt meg; hvor var du da jeg utåndet og døde og hvor var du da døden ble invadert med livet?
Hvor var du da?

Da jeg satt der på lesepulten, veller kirkehistorien innover meg. Jeg tenkte på den første apostoliske tiden, hvordan den lille menigheten i Jerusalem spredte seg utover i verden. Jeg tenkte på romerriket og keiserne som satte inn forfølgelser etter forfølgelser mot den lille pasifistiske jødesekten, som kalte seg kristne. Jeg tenkte på alle lærestridene og hvordan kirken vokste frem i kunnskap og visdom om Gud, hvordan kirkefedrene i oldkirken sto på barrikadene og talte om Gud, ja, selv mens de brant på bålet og ble nedslaktet av villdyr på kolosseum, fortsatte de å forkynne om Guds redning. Jeg tenkte på alle teologene i middelalderen som arbeidet møysommelighet for bringe evangeliet til neste generasjon. Jeg tenkte på alle korstogene som vitner om menneskets ondskap og skyld midt i menigheten og at vi alle har voldens blod på hendene. Jeg tenkte på Martin Luther, på Johannes av korset, på John Wesley, Thomas Ball Barratt og Pave Leo XIII. Jeg tenkte på alle åndelige og kroppslige overgrep som er gjort av kristne ledere i vekkelseskirkene og -bevegelsene.
Jeg tok et valg den dagen, et valg jeg til tider har måttet ta daglig, hvor jeg sa som Job: ”Jeg vet min gjenløser lever”.
Tårer av håp trillet ned i Jobs bok.

For den som vil ta Gud på alvor er det ikke lekende lett å tro,
men det gjør livet ufattelig vakkert.
Jesus gjør det vakkert.
For midt i all rivalisering, vold og grusomheter,
finnes det et håp om fred, frihet og kjærlighet.

I fortellerteksten kan vi lese hele hendelsen om hvordan Jesus oppvekker Lasarus fra døden etter fire dager. Det tok lang tid,
alt for lang tid,
men Jesus kom tilbake reddet Lasarus fra døden og sorg ble snudd til glede.
Jesus ville vise oss at Gud skal gi oss liv i døden, og gikk selv inn i døden og gjorde døden til liv.
Spørsmålet henger derfor der den dag i dag:
”Tror du på dette?”

Paulus vet at hans siste time er nær.
Han har fått dødsdommen, men har ikke mistet håpet.
Han siterer antageligvis en gammel kollektiv kristen bekjennelse som oppsummerer kjernen i det kristne håp og tillit:
Han har frelst oss
          
og kalt oss med et hellig kall,
          
ikke på grunn av våre gjerninger,
          
men etter sin egen vilje og nåde,
          
som er gitt oss i Kristus Jesus
          
fra evighet av, 
          
   
og som nå er blitt åpenbart
          
ved at vår frelser Kristus Jesus kom til jord.
          
Han har gjort ende på døden
          
og ført liv og udødelighet
          
fram i lyset ved evangeliet.” 

  
Bønn:
Kjære Gud, takk for at du overvant døden. Det er ufattelig. Hjelp oss å gå livet og døden i møte med tillit til at du har gått veien foran oss og skapt liv i døden. Gi oss kraft til å håpe og kraft til å stole på deg. Mitt i all rivalisering og meningsløs vold, la ditt liv skinne over oss slik at freden kan vinne frem. Gi håp og kraft til alle som nå vet at de skal dø under brutale menneskers vold. Vær hos dem og vær hos oss.


Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen!




[i] 17 Da Jesus kom fram, fikk han vite at Lasarus alt hadde ligget fire dager i graven. 18 Betania ligger like ved Jerusalem, omtrent femten stadier fra byen, 19 og mange av jødene var kommet til Marta og Maria for å trøste dem i sorgen over broren. 20 Da Marta hørte at Jesus kom, gikk hun for å møte ham. Maria ble sittende hjemme. 21 Marta sa til Jesus: «Herre, hadde du vært her, var ikke broren min død. 22 Men også nå vet jeg at alt det du ber Gud om, vil han gi deg.» 23 «Din bror skal stå opp», sier Jesus. 24 «Jeg vet at han skal stå opp i oppstandelsen på den siste dag», sier Marta. 25 Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. 26 Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?» 27 «Ja, Herre», sier hun, «jeg tror at du er Messias, Guds Sønn, han som skal komme til verden.»
   
28 Da hun hadde sagt dette, gikk hun og kalte i all stillhet på sin søster Maria og sa til henne: «Mesteren er her og spør etter deg.» 29 Da Maria hørte det, sto hun straks opp og gikk ut til ham.

[ii] 21 Spar meg, ja, spar meg, mine venner!
          
For Guds hånd har rørt ved meg.
          
   

22 Hvorfor jager dere meg slik også Gud gjør?
          
Blir dere aldri mette av mitt kjøtt?
          
   

23 Om bare mine ord ble skrevet ned,
          
om de ble ført inn i en bokrull,
          
   

24 formet med griffel av jern og med bly,
          
risset i stein for alltid!
          
   

25 Jeg vet at min gjenløser lever.
          
Som den siste skal han stå fram i støvet.
          
   

26 Når huden er revet av meg og kjøttet er borte,
          
skal jeg se Gud.
          
   

27 Mine øyne ser,
          
det er jeg som får se ham,
          
ikke en fremmed.
          
Mitt indre fortæres av lengsel!

[iii] 7 For Gud ga oss ikke en ånd som gjør motløs; vi fikk Ånden som gir kraft, kjærlighet og visdom. 8 Skam deg da ikke over vitnesbyrdet om vår Herre og heller ikke over meg som er fange for hans skyld, men bær lidelsene for evangeliet, du også, i den kraft Gud gir. 
          
   
9 Han har frelst oss
          
og kalt oss med et hellig kall,
          
ikke på grunn av våre gjerninger,
          
men etter sin egen vilje og nåde,
          
som er gitt oss i Kristus Jesus
          
fra evighet av, 
          
   

10 og som nå er blitt åpenbart
          
ved at vår frelser Kristus Jesus kom til jord.
          
Han har gjort ende på døden
          
og ført liv og udødelighet
          
fram i lyset ved evangeliet. 

11 For dette er jeg satt til herold, apostel og lærer. 12 Derfor er det jeg lider, men jeg skammer meg ikke, for jeg vet hvem jeg tror på. Og jeg er overbevist om at han har makt til å ta vare på det som er blitt betrodd meg, helt til dagen kommer.

[iv] 1 En mann som het Lasarus, var blitt syk. Han var fra Betania, landsbyen der Maria og hennes søster Marta bodde. 2 Det var Maria som salvet Herren med fin salve og tørket føttene hans med håret sitt. Lasarus, som lå syk, var hennes bror. 3 Søstrene sendte bud til Jesus og sa: «Herre, han som du er så glad i, er syk.» 4 Da Jesus fikk høre det, sa han: «Denne sykdommen fører ikke til døden, men er til Guds ære. For ved den skal Guds Sønn bli herliggjort.» 5 Jesus var glad i Marta og hennes søster og Lasarus.
   
6 Da han hadde fått høre at Lasarus var syk, ble han enda to dager der han var. 7 Deretter sa han til disiplene: «La oss dra tilbake til Judea.» 8 «Rabbi, jødene prøvde nettopp å steine deg, og nå drar du dit igjen?» sa disiplene. 9 Jesus svarte: «Har ikke dagen tolv timer? Den som vandrer om dagen, snubler ikke. For han ser denne verdens lys. 10 Men den som vandrer om natten, snubler. For han har ikke lyset i seg.»
   
11 Da han hadde sagt dette, sa han til dem: «Vår venn Lasarus er sovnet, men jeg går og vekker ham.» 12 Da sa disiplene: «Herre, hvis han er sovnet, blir han nok frisk.» 13 Jesus hadde talt om hans død, men de trodde han hadde talt om vanlig søvn. 14 Da sa Jesus rett ut: «Lasarus er død. 15 Og for deres skyld er jeg glad for at jeg ikke var der, så dere kan tro. Men la oss gå til ham.» 16 Tomas, han som ble kalt Tvillingen, sa da til de andre disiplene: «Vi blir også med, så vi kan dø sammen med ham.»
   
17 Da Jesus kom fram, fikk han vite at Lasarus alt hadde ligget fire dager i graven. 18 Betania ligger like ved Jerusalem, omtrent femten stadier fra byen, 19 og mange av jødene var kommet til Marta og Maria for å trøste dem i sorgen over broren. 20 Da Marta hørte at Jesus kom, gikk hun for å møte ham. Maria ble sittende hjemme. 21 Marta sa til Jesus: «Herre, hadde du vært her, var ikke broren min død. 22 Men også nå vet jeg at alt det du ber Gud om, vil han gi deg.» 23 «Din bror skal stå opp», sier Jesus. 24 «Jeg vet at han skal stå opp i oppstandelsen på den siste dag», sier Marta. 25 Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. 26 Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?» 27 «Ja, Herre», sier hun, «jeg tror at du er Messias, Guds Sønn, han som skal komme til verden.»
   
28 Da hun hadde sagt dette, gikk hun og kalte i all stillhet på sin søster Maria og sa til henne: «Mesteren er her og spør etter deg.» 29 Da Maria hørte det, sto hun straks opp og gikk ut til ham. 30 Jesus var ennå ikke kommet inn i landsbyen, men var fremdeles der Marta hadde møtt ham. 31 Jødene som var hjemme hos Maria for å trøste henne, så at hun brått reiste seg og gikk ut. De fulgte etter fordi de trodde at hun ville gå til graven for å gråte der.
   
32 Da Maria kom dit Jesus var, og fikk se ham, kastet hun seg ned for føttene hans og sa: «Herre, hadde du vært her, ville ikke broren min vært død.» 33 Da Jesus så at både hun og alle jødene som fulgte henne, gråt, ble han opprørt og rystet i sitt innerste, 34 og han sa: «Hvor har dere lagt ham?» «Herre, kom og se», sa de. 35 Jesus gråt. 36 «Se hvor glad han var i ham», sa jødene. 37 Men noen av dem sa: «Kunne ikke han som åpnet øynene på den blinde, også ha hindret at denne mannen døde?» 38 Jesus ble igjen opprørt og gikk bort til graven. Det var en hule, og det lå en stein foran åpningen. 39 Jesus sier: «Ta steinen bort!» «Herre», sier Marta, den dødes søster, «det lukter alt av ham. Han har jo ligget fire dager i graven.» 40 Jesus sier til henne: «Sa jeg deg ikke at hvis du tror, skal du se Guds herlighet?» 41 Så tok de bort steinen. Jesus løftet blikket mot himmelen og sa: «Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. 42 Jeg vet at du alltid hører meg. Men jeg sier dette på grunn av alt folket som står omkring, så de skal tro at du har sendt meg.» 43 Da han hadde sagt dette, ropte han høyt: «Lasarus, kom ut!» 44 Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: «Løs ham og la ham gå!»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar