Prekentekst: Evangeliet etter
Matteus 8,14-17[i]
GT-tekst: Jesaja 53,1-5[ii]
Brevtekst: Brevet til hebreerne
2,10-18[iii]
Fortellertekst: Evangeliet etter
Johannes 8,1-11[iv]
Hvis vi i det hele tatt skal
forstå dagens tekster trenger vi å forstå hva det betyr at Jesus er øversteprest og at han måtte sone folkets synder. Disse begrepene fra
brevet til hebreerne er svært avansert jødisk teologi og vi kan ikke forstå de
andre tekstene i dag uten å forstå jødenes tempel- og offerteologi. Jeg skal
her gi et lynkurs i hovedessensen av jødenes offerteologi.
Men først må jeg si noe generelt
om menneskets trang til å ritualisere ofringen av noen eller noe.
Grovt sett finnes det tre modeller
på ofringer:
1)
Menneskene ofrer et offer for Guds skyld.
2)
Menneskene ofrer et offer for menneskenes skyld.
3)
Gud ofrer et
offer for menneskenes skyld.
De eldgamle religionene
fulgte og følger modell 1).
Samfunnet erkjente at det
ble gjort handlinger som var i strid med normer for rett og galt og oppfattet dermed en
eller flere guder som den straffende innstans. Man tolket hungersnød,
naturkatastrofer, epidemier osv som en guds straffedom over alt det gale som
hadde blitt gjort.
I stedet for at hele
samfunnet tok skylden og gikk under i straffedom, noe som ville være fatalt, skjedde
det en stressende prosess hvor noen få eller bare en enkelt person ble utpekt
som årsaken til samfunnets skyld. Lettelsen hos alle dem som slapp unna skyld
da den ”skyldige” ble utpekt dannet fort en mobb som drepte den ”skyldige”. Det
beste var å få den ”skyldige” til å faktisk å være overbevist om at han/hun var
skyldig, slik at personen tok selvmord. Da slapp samfunnet å drepe noen som
måtte drepes for å tilfredsstille gudens vrede.
Da dette satte seg som en
vanlig måte å unngå guds straffedom på ble den ritualisert og mytologisert. I
stedet for å finne ut hvem som hadde skylden etter at skaden ble gjort, valgte
man seg ut ofre på forhånd som satt i varetekt inntil en viss periode, hvor
samfunnet drepte den ”skyldige”. Ofte valgte man ut forsvarsløse individer som
unge jomfruer, babyer, tilbakestående osv. I noen religioner ble dyr substitutt
for de skyldige.
Som regel ble dette
offeret utført en dag i året, og skulle sikre orden og fred.
Slik kan vi ikke forstå jødenes
ofring.
Jødene ofret etter modell 3).
Jødenes tempel er sentral
hvis vi skal forstå deres ofringsritualer.
Tempelet var et
arkitektonisk kunstverk av datidens kjente univers.
Tempelet representerte
Guds skaperverk, jorden og alt som er til, med ulike kamre for ulike
skapninger. Midt i tempelet var det et telt og inni dette teltet var stedet
jødene kalte
Det aller helligste.
Bare en mann kunne gå inn
i Det aller helligste og det kun en gang i året, på dagen da lammet skulle
ofres. De kalte denne dagen
Den store soningsdagen.
Inni teltet, Det aller
helligste, symboliserte Guds bolig, altså det immaterielle, det utenfor
skapelsen/utenfor materien altså stedet som eksisterer før verdens grunnvoll
ble lagt.
Der inne var det statuer
av engler og andre ting som tilhørte det usynlige:
det himmelske.
Utenfor dette teltet
skulle det alltid brenne en sjuarmet lysestake, som representerte de seks
dagene Gud skapte jorden og at Gud hvilte på den syvende dagen. Fra Det aller
helligste springer skapelsen ut gjennom lysestaken, og resten av tempelet var
dekorert slik at det representere alt som er skapt og synlig på jorden og
universet.
Tempelet var
arkitektonisk laget for å representere skapelsesprosessen,
altså universets
tilblivelse og livets utfoldelse.
Da øverstepresten skulle
gå inn i det aller helligste den ene gangen i året, på soningsdagen, måtte han
gjøre mange rituelle renselser for seg selv.
Øverstepresten skulle
representere Gud denne dagen.
Før øverstepresten gikk
inn i Det aller helligste, måtte han ta på seg de hellige klærne som viste at
han hadde tatt på seg Guds skikkelse:
Øverstepresten skulle
være Guds stand in; han skulle være Gud for en dag. Med andre ord skulle Gud
komme i synlig form inn i vår verden denne dagen, slik Gud gjorde i Edens hage.
Det som videre skjedde
ble sett på som at Gud gjenopprettet alt det skapte.
Først ble det ført frem
to geiter eller to sauer til øverstepresten,
det vil si frem til Gud.
Øverstepresten, som
representerte Gud, ofret den ene bukken for folkets synder, tømte den for blod
og blodet ble tatt med inn i det aller helligste. Når øverstepresten har gått
inn i Det aller hellligste, det vil si, før verdens grunnvoll ble lagt, skulle
han skvette blodet fra lammet på nådestolen, stedet for Guds trone og foran
tronen. Dette symboliserte at det var Gud selv som ofret seg som en gave for
folket synder.
Altså skulle lammets blod
representere Gud som gir seg som gave for verden.
Hvis vi skal forstå
jødenes tanke om forsoning og soning, må vi starte før skapelsen.
Altså skjer denne
forsoningen lenge før det var gjort noen form for synd. I jødisk teologi ventet
ikke Gud på at det skulle bli utført synder, og deretter lage en offerhandling,
nei Gud har allerede utført forsoningen eller tilgivelsen fra før verdens
grunnvoll ble lagt.
Altså Gud selv ble ofret
for folkets skyld fra før jordens grunnvoll ble lagt.
Da øverstepresten hadde
gjort sine ritualer inne i Det aller helligste tok han på seg en glitrende hvit
kappe og en tiara og mange andre artefakter hvor bokstavene JHWH stod skrevet,
Jahve.
Øverstepresten gjorde seg
klar og ba om at han skulle bli funnet verdig til å bli ett med Gud og å tre ut
i skapelsen på vegne av Gud.
Da han kom ut, sto alle
de andre prestene på vegne av folket og ventet på at Gud skulle tre ut av sitt
aller helligste og inn i verden.
Da øverstepresten kom ut
sang alle prestene: ”Velsignet være han som kommer i Herrens navn”,
mens de la enda et kappe
av lin over ham, men med gull innvevd. Han bar evighetens herlighet med seg inn
i verden.
Eneste måten den usynlige
og ikke-materielle Gud kunne bli synlig, var ved å ha et dekke over seg.
Linet avslørte den
usynlige Gud.
Det var som at den
uforgjengelige evige Gud hadde tatt på seg forgjengelighet og slik blitt synlig.
Tanken var at den
usynlige Gud, nå ble synlig ved at det ble lagt et dekke av lin over Gud (litt på
samme måte som at et laken avslører hvor et usynlig spøkelse befinner seg).
Neste steg er nå at
øverstepresten steg opp til hovedalteret og delte opp resten av lammet, som vi
nå vet er Gud selv som ofret seg for folket. Delene fra lammet ble gitt til prestene.
De fikk "Herrens del" som de måtte gnage på, slik at de fikk del i Guds
tilgivelse på vegne av folket. Etterpå ble det skvettet blod rundt på hele
tempelplassen, hvor også folket sto.
Det hebraiske ordet for
soning betyr skjulested eller et dekke. Det stammer fra denne tanken om at Guds
tilgivelse dekker folket, og det ble symbolisert ved at blodet fra Guds lam ble
skvettet på folket.
Den andre bukken/sauen, fikk
alle folkets synder lagt over sitt hodet og drevet ut av folket.
Legg merke til at dette
var en skapelseshandling.
Altså er hele skapningen
renset for sin skyld fra skapelsen av,
fordi Gud har alt ofret
seg selv fra før alt ble skapt.
Det er slik vi må forstå
ordene fra Bibelen om at Jesu død var bestemt før verdens grunnvoll ble skapt.[1]
For øvrig er store deler av den siste boken i Bibelen, Johannes´ åpenbaring, en
apokalyptisk tempelvisjon av soningen med lammet[2]
som ble slaktet.
I lys av denne jødiske
ofringen kan vi nå forstå hva det betyr for kristne at Jesus var øverstepresten
som ”tok bort våre plager og bar våre sykdommer”.
Kristus er Gud som ble
ofret før verden i det hele tatt var skapt.
Når vi kristne sier at
Jesus er øverstepresten, så sier vi at han er Gud.
Og siden Jesus er Gud i
form av å være øversteprest sier vi også at Jesus er Gud som ble ofret.
Årsaken ligger i enheten
mellom offeret og Gud.
Fra et kristent ståsted
er jødenes ofringsritualet noe som virkelig skjer,
med Jesus Kristus som
hovedperson:
som øverstepresten og
bukken/lammet.
Likevel, er det historiske Jesusofferet avsløringen av hvordan vi skal forstå at Gud har ofret seg for oss. Dette offeret er kanskje ikke slik man skulle forvente, fordi dette snur opp ned på alle ofringer:
Det er et antioffer!
Jesus ble funnet skyldig
i blasfemi og en fare for jødenes politiske sikkerhet. De religiøse lederne
skjønte at deres makt og innflytelse var på vei til å forsvinne i det jødiske
folket, da Jesus til slutt vekket opp en mann fra de døde. Han måtte bort, og
de religiøse lederne lyktes med å få folket til tenke at Jesus var årsaken til
de politiske urolighetene.
Selvfølgelig var det ikke
Jesus som var skylden.
Det var enormt mange
faktorer som gjorde at romermakten truet med å ødelegge tempelet og å jage jødene
ut av deres hellige by Jerusalem som mest handlet om hvordan jødene selv styrte
på. Men som mennesker flest er det enklest å finne en felles fiende, slik at vi
slipper å gå i oss selv for å finne årsaken til det destruktive rundt oss.
Vi lager oss syndebukker…
Drapet på Jesus ble et
vendepunkt i verden.
Flere begynte i etterkant
å påpeke at Jesus var uskyldig. I tillegg mente de at han hadde stått opp fra
de døde. Ikke for å møte opp nattestid ved sengekanten til de som drepte ham og
å hevne seg, men for å si at han ville vise verden hvor meningsløse deres
ofringer er; at han gjorde dette av sin frie vilje for å kunne vise at det
finnes en bedre måte å leve sammen på; for å vise at det var på grunn av hans
kjærlighet til alle at han gjorde dette, selv for de som anså ham som en fiende
og drepte ham.
Sammen med kirken startet Jesus en sekulariseringsprosess, hvor de gamle mytologiske
ofringene blir avslørt som meningsløs vold mot uskyldige, eller som uansett
ikke er mer skyldige enn alle andre.
Mange
sosialantropologiske historikere ser på denne hendelsen som avgjørende for at
vi i dag har evnen til å avsløre de mytologiske offerkulturene som meningsløs
vold.
Jesushendelsen viser at
ofringen i modell 1) egentlig bare er mennesker som ofrer et offer for sin egen
skyld. Det er ikke Gud som krever offer, men mennesker som har strukturert ro
og orden gjennom å overføre sin egen skyld på et uskyldig offer.
Vi kan derfor ikke lese
teksten fra Jesaja som at Jesus faktisk var ”... slått av Gud og plaget”.
Når det står ”... vi tenkte”, må
vi derfor forstå at vi tok feil.
For saken er at ”... han ble
knust for våre synder”.
Altså det var menneskets
destruktive og voldelige adferd som gjorde at Jesus ble knust.
Men ved å avsløre at meningsløsheten
i denne voldsbruken, blir Jesus et offer som vi finner i modell 3), altså slik
vi finner den på jødenes soningsdag i tempelet.
For den som har funnet
tillit til at Jesus er Guds liv som kom til oss, har dette så sterke
implikasjoner for vårt gudsbilde at vi aldri igjen kan prate om Gud som noe annet enn evig tilgivende, grenseløs kjærlig og ubetinget inkluderende.
Dessverre er det mange kristne
som blander Jesu offer med en tanke om at det var for Guds skyld.
Dermed for du en fjerde soningslære,
som blir veldig merkelig.
Du får en lære som sier
at Gud ofrer Kristus i sin vrede over menneskenes skyld.
Det er ikke lenger Gud
som ofrer seg selv for verden, men
Gud som ofrer sin Sønn for verden. Altså bak lerretet av at menneskene utfører
et bestialsk drap på Jesus, så foregår det et egentlig rituelt drap utført av
Gud.
Dette bryter helt med tempelteologien
og jødenes store soningsdag.
Dessuten truer denne
teologien enheten mellom Sønnen og Faderen. Det blir som at Gud gjør to motstridende
ting på en gang:
Sønnen gir seg som en
gave for verden ved å gi sitt liv, mens Faderen tar et offer ved ta Sønnens
liv.
En slik tanke er helt absurd.
Enten gir Gud seg fullt
og helt som ett vesen, som ett liv, med Sønnen eller så er dette
bare en fortsettelse på de grusomme ofringene som ble gjort for en gud eller
guder.
Men uansett om du
beholder enheten mellom Faderen og Sønnen er det noe fullstendig misforstått
med denne fjerde modellen,
ettersom det ikke er for
seg selv Gud ofrer seg selv (?!),
men for menneskene og alt
som er skapt.
Det er ikke for å
tilfredsstille sin egen vrede Gud ofrer seg selv (i så fall har Gud vært sint
siden verdens grunnvoll ble lagt),
men for at menneskets
skyld alltid skulle være sonet;
slik at det alltid skulle
være en vei fra urettferdighetens verdens til rettferdighetens verden hos Gud;
slik at voldens verden
skulle finne veien tilbake til fredens verden hos Gud.
Gjennom Jesus har vi sett
at Gud er fred og ikke vold. Ved korset har vi sett at vi mennesker er
voldelige og ikke fredelige, men i Jesu oppstandelse har vi sett at det finnes
fred gjennom vold; at det finnes liv gjennom død og at det finnes tilgivelse
gjennom skyld.
Slik må vi forstå at ”... han
tok våre plager og bar våre sykdommer.”
Derfor kan vi destruktive
mennesker med frimodighet se Gud i øynene, slik kvinnen som ble grepet i utroskap i
fortellerteksten, uten følelse av skam og skyld.
Ingen har rett til å
kaste stein mot en vi mener er skyldig, for vi er alle skyldige.
I Jesus får vi en ny måte
å leve på:
”Heller ikke jeg
fordømmer deg.
Gå bort, og synd ikke mer
fra nå av”.
Bønn:
Takk Gud for at du er bare god.
Takk for at du alltid har tilgitt oss alt det gale vi gjør. Takk for at du har
gitt oss en måte å leve på gjennom ditt egen liv i Jesus Kristus. Hjelp oss å
tilgi hverandre slik du har tilgitt oss. Hjelp oss til ikke å kaste stein og
til ikke å fordømme hverandre. La ditt sanne ansikt få lyse gjennom korset og
oppstandelsen, slik at fred og orden kan opprettholdes gjennom en allmenn erkjennelse
av våre destruktive tanker, holdninger og handlinger, og ved at vi evner å tilgi
hverandre.
Ære være Faderen og Sønnen og Den
hellige ånd
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen!
[i] 14 Jesus kom hjem til Peter og så at svigermoren hans
lå til sengs med feber. 15 Han rørte ved hånden hennes, og
feberen slapp henne. Hun sto opp og stelte for ham.
16 Da det ble kveld, brakte de til
ham mange som hadde onde ånder. Han drev åndene ut med et ord og helbredet alle
som var syke. 17 Slik skulle det ordet oppfylles
som er talt gjennom profeten
Jesaja:
Han tok
bort våre plager
og bar
våre sykdommer.
[ii] 1 Hvem trodde budskapet vi
fikk?
Hvem ble Herrens
arm åpenbart
for?
2 Han skjøt opp som en spire for
hans ansikt,
som et rotskudd
av tørr jord.
Han hadde ingen
herlig skikkelse vi kunne se på,
ikke et utseende
vi kunne glede oss
over.
3 Han var foraktet, forlatt av
mennesker,
en mann av
smerte, kjent med
sykdom,
en de skjuler
ansiktet for.
Han var
foraktet, vi regnet ham ikke for noe.
4 Sannelig, våre sykdommer tok
han,
våre smerter bar
han.
Vi tenkte: Han
er rammet,
slått av Gud og
plaget.
5 Men han ble såret for våre
lovbrudd,
knust for våre
synder.
Straffen lå på
ham, vi fikk fred,
ved hans sår ble
vi helbredet.
[iii] 10 Gud ville føre mange barn til herlighet. For ham og
ved ham er alle ting. Da måtte han la frelsens opphavsmann nå fullendelsen
gjennom lidelser. 11 Han som helliggjør, og de som
blir helliggjort, kommer alle fra den ene. Derfor skammer ikke Sønnen seg over
å kalle dem søsken.
12 Han
sier:
Jeg vil
forkynne ditt navn for mine brødre,
midt i
forsamlingen vil jeg lovprise deg.
13 Og
igjen:
Jeg vil
sette min lit til ham.
Og enda et
sted:
Se, jeg
og barna som Gud har gitt meg.
14 Siden barna er av kjøtt og
blod, måtte også han fullt ut bli som dem. Slik skulle han ved sin død gjøre
ende på ham som har dødens makt, det er djevelen, 15 og befri dem som av frykt for døden var i slaveri
gjennom hele livet. 16 Det er jo ikke engler han tar
seg av. Nei, han tar seg av Abrahams ætt. 17 Derfor
måtte han på alle måter bli lik sine søsken, så han kunne være en barmhjertig
og trofast øversteprest for Gud og sone folkets synder. 18 Fordi han selv led og ble fristet, kan han hjelpe
dem som blir fristet.
[iv] 1 og Jesus gikk ut til Oljeberget. 2 Tidlig neste morgen kom han til tempelet igjen. Hele
folkemengden samlet seg om ham, og han satte seg og begynte å undervise dem. 3 Da kom de skriftlærde og fariseerne med en kvinne
som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram 4 og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk
gjerning i ekteskapsbrudd. 5 I loven har Moses påbudt oss å
steine slike kvinner. Men hva sier du?» 6 Dette
sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus
bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren. 7 Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og
sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.» 8 Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden. 9 Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de
eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham. 10 Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er
de? Har ingen fordømt deg?» 11 Hun svarte: «Nei, Herre,
ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer
fra nå av!»
Igjen er det gode og interessante tanker, som slett ikke er uproblematiske. Den største innvendingen er jo det Jesus sa på korset om at Gud hadde forlatt ham. De rimer jo dårlig med det du skriver. Handler det om at han bare tror eller opplever seg forlatt?
SvarSlettJeg klarer ikke å se at Jesu opplevelse av å være forlatt av Gud, som en splittelse i Jesu enhet med Guds vesen/liv eller at det skulle indikere at Gud ofret Jesus på en eller annen måte.
SvarSlettSlik jeg tolker Jesu siste time er at han er øverstepresten som er blitt prøvet i ett og alt av hva et menneske kan komme utfor. Jesus fikk opplevelsen av å tape mening med livet og av å miste håpet om det evge liv. På en måte mister Gud, i Jesus, seg selv og sin egen identitet og tilhørighet. Det er dette som gjør Jesus, så troverdig for meg. Jeg kan ha tillit en en Gud som vet alt om hva det vil si å være menneske.