Prekentekst: Evangeliet etter
Matteus 4,1-11[i]
GT-tekst: 1 Mosebok 2,8-9; 3,1-8[ii]
Brevtekst: Jakobs brev 1,12-16[iii]
Fortellertekst: 1 Mosebok 37,1-36[iv]
Hvordan Gud skapte
mennesket sier Bibelen ikke noe konkret om, mer enn at mennesket er sammensatt
av samme substans som resten av jordkloden, det vil si av ”støv”.[1]
Mennesket er derfor en del av artenes økosystem.
Askeondag har vært og vi
i gang med fastetiden som varer frem til Jesu oppstandelsesdag 1. påskedag.
Vi har i førti dager og
netter foran oss.
Fasetiden er en tid for
selverkjennelse:
Hvem er vi?
Hvem er Gud?
Fortellingen om de første
menneskene Adam og Eva
- to navn som på hebraisk
betyr ”jord” og ”liv” -
forteller oss to ting:
1) Hva menneskene ble
skapt eller bestemt til å gjøre:
Forvalte familie- og
vennskapsrelasjoner og å forvalte kloden ved å tjene, og
2) menneskets
begrensinger i møte med sin hensikt:
Mennesket er ikke
selvopprettholdende eller udødelig, men trenger hele tiden å få del i det livet
Gud har å gi.[2] Fortellingen
om Adam og Eva forteller oss at menneskeheten fra begynnelsen av hadde
potensialet til å svikte sitt forvalteransvar. De klarte ikke å motstå den
fristende ideen om å overvinne sine begrensninger.
Ut ifra en mangel stjal
de noe som ikke var deres for å kompensere for det de manglet.
Deretter viser de at de
sviktet sin hensikt:
Mannen tar ikke ansvar
for sin egen handling og skylder på kvinnen.
Kvinnen tar heller ikke
ansvar for det hun har gjort og skylder på slangen som lurte henne. Resultatet
er brutte relasjoner
mellom mennesket og Gud,
mellom mann og kvinne og
mellom menneskene og
jorden.[3]
Menneskehetens brutte
relasjoner og mangel på forvalteransvar fører til et voldelig mønster: Bror
dreper bror, mann undertrykker kvinnen, folk tar slaver og blir selv gjort til
slaver.
Alle flykter fra å ta
ansvar for egen skyld ved å skylde på noen andre eller noe annet.
Menneskene inngår i
herre-slave-relasjoner.
Dette er de destruktive
resultatene av slangens fristelse. I kristen tradisjon representerer slangen
den faktoren som driver menneskene inn i slike destruktive relasjoner, og
kalles for djevelen.
Videre i Det gamle
testamentet kan vi lese hvordan Gud setter i gang tiltak for veilede
menneskeheten tilbake til sin opprinnelige bestemmelse. For å vise verden hva
sann forvalterskap handler om, velger Gud seg ut israelsfolket. Fortellingen om
Guds gjerning med Israel er en lang og brokete redningshistorie.
En svært viktig del av
denne fortellingen handler om Josef.
Josef var en av Israels
tolv sønner, (Jakob, sønn av Isak og barnebarn av Abraham fikk navnet Israel.
Derav navnet på folkeslaget). Disse tolv sønnen ble stamfedre til folkeslaget Israels
tolv stammer. I dag kjenner vi stort sett bare til en av de tolv stammen:
jødene.
Jødenes stamfar var
Josefs storebror, Juda.
I fortellerteksten leser
vi starten på en veldig tøff tid for Josef, som skulle føre til at israelittene
havnet i Egypt. I første omgang som en redning, men etter noen hundre år ble de
slaver under Farao.
Uansett,
det er noen lyspunkter i
denne historien, men mye rart og mange grusomheter,
til og med gjort med Gud
som aktør.
Israels endelige redning
fikk sitt svar i Jesus fra Nasaret.
Først med ham kan vi se
hvem Gud egentlig er og hvem han ikke har vært.
Først nå kan vi se hvem
menneskene skulle være og hvem de ikke skulle være.
Det er først gjennom
Jesus vi ser klart hva som er menneskets bestemmelse og mål. Hvis det er én
fortelling fra Jesu liv som viser at han ikke sviktet menneskets bestemmelse,
så er det i parallellfortelingen til Adam og Evas møte med slangen:
Jesus som fristes av djevelen i ørkenen.
To ganger sådde djevelen
tvil om Jesu tilhørighet til Gud.
På dette mangelgrunnlag
ble Jesus utfordret til bevise sin tilhørighet.
Ved å nekte dette, gjør
Jesus det motsatte av Adam og Eva: Han vil ikke ta til seg makt ut ifra en
posisjon av mangel. Ved ikke å kaste seg ned for djevelen,
det vil si å avstå fra å inngå i det voldelige maktmønsteret som slangen representerer,
står han fast ved menneskets ansvar til å forvalte relasjoner og kloden,
det vil si å avstå fra å inngå i det voldelige maktmønsteret som slangen representerer,
står han fast ved menneskets ansvar til å forvalte relasjoner og kloden,
ved å tjene fremfor å
herske.
Fristelsen til å vise
makt ved å herske, som han overvant i ørkenen, overvant han hele sitt liv.
Menneskets utrettelige evne til å finne syndebukker for sin egen skyld blir for
alvor avslørt da de drepte og korsfestet Jesus. Folket gjorde Jesus til
syndebukk for å dekke over sin egen skyld, men fordi Jesus åpenbart var
uskyldig ble også menneskenes voldelige adferd avslørt for all ettertid.
Om vi tror på djevelen som en eget vesen eller ikke, kan djevelen
likevel være en allmennmenneskelig erkjennelse av at det finnes en destruktiv
faktor som preger alle menneskelige relasjoner,
ja,
nesten mot vår vilje.
I brevteksten kaller Jakob det for vårt ”eget begjær”.
Samtidig er det en allmennmenneskelig erkjennelse at det finnes
en enorm vilje til det gode i oss.
I den virkelighet vi lever i vil kristne hevde at mennesket ikke
kan fullstendig løsrive seg de destruktive kreftene, men mennesket kan
gjenvinne noe av sin bestemmelse.
Å etterfølge Kristus er en øvelse i å la humanitet og respekt
for alt som lever vokse frem,
men bare i den himmelske verden skal alle få tilbake sin
tiltenkte bestemmelse.
I etterfølgelse av Jesus ser jeg at jeg må slutte å finne
syndebukker for alt som går galt og
heller sette fingeren på meg selv:
Jeg trenger å erkjenne min svakhet og at jeg svikter mine
medmennesker.
Ved hjelp av Jesu forbilde får jeg hjelp til å temme mitt begjær
– mitt sterke ønsker - om å fremstå uten mangler.
Altså temme ønsket om å fremstå vellykket.
Det triste er at denne vellykketheten ofte vinnes ved å snakke
dårlig om andre.
Men når jeg leser om Jesus, merker jeg at jeg kan være ærlig med
mine mangler,
uten å bevise meg selv som verdi dette livet,
men heller gjøre livet verdifullt for de rundt meg,
ved å tjene i stedet for å herske.
Bønn:
Kjære Jesus, i deg ser vi hvem vi er. Hjelp oss å overvinne
trangen til å fremstå bedre enn vi er. Hjelp oss til å møte livet med
frimodighet til tross for erkjennelse av mislykkethet. Lær oss balansen mellom
overmot og mismot. Lær oss å kjenne oss selv med mot til å bli bedre: Ta bort
vår herskertrang og vekk vårt ønske om å tjene. Ta bort volden, sett inn
freden. Vi ber for Ukraina og Russland: La ønske om omsorg og fred vinne frem.
Vær nær hos dem som er redde, rettled dem som vil herske uten å tjene.
Ære være Faderen og
Sønnen og Den hellige ånd,
som var og er og blir en
sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen!
[i] 1 Jesus ble så av Ånden ført ut i ødemarken for å bli
fristet av djevelen. 2 Han fastet i førti dager og
førti netter og ble til sist sulten. 3 Da
kom fristeren til ham og sa: «Er du Guds Sønn, så si at disse steinene skal bli
til brød!» 4 Jesus svarte: «Det står
skrevet:
Mennesket
lever ikke av brød alene,
men av
hvert ord som kommer fra Guds munn.»
5 Da tok djevelen ham med til den
hellige byen, stilte ham ytterst på tempelmuren 6 og sa: «Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra! For
det står skrevet:
Han skal
gi englene sine befaling om deg.
Og:
De skal
bære deg på hendene
så du
ikke støter foten mot noen stein.»
7 Men Jesus sa til ham:
«Det står også
skrevet:
Du skal
ikke sette Herren din Gud på prøve.»
8 Så tok djevelen ham med seg opp
på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet 9 og sa: «Alt dette vil jeg gi deg dersom du faller
ned og tilber meg.» 10 Da sa Jesus til ham: «Bort fra meg,
Satan! For det står
skrevet:
Herren
din Gud skal du tilbe,
og ham
alene skal du tjene.»
11 Da forlot djevelen ham, og se,
engler kom og tjente ham.
[ii] 8 Herren Gud plantet i gammel tid en hage i Eden. Der
satte han mennesket han hadde formet. 9 Og
Herren Gud lot alle slags trær vokse opp av jorden, forlokkende å se på og gode
å spise av, og midt i hagen livets tre og treet til kunnskap om godt og
ondt.
1 Slangen var listigere enn alle
ville dyr som Herren Gud hadde laget. Den sa til kvinnen: «Har Gud virkelig
sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?» 2 Kvinnen sa til slangen: «Vi kan spise av frukten på
trærne i hagen. 3 Men om frukten på treet som
står midt i hagen, har Gud sagt: Dere må ikke spise av den og ikke røre ved
den; for da skal dere dø.» 4 Da sa slangen til kvinnen:
«Dere skal slett ikke dø! 5 Men Gud vet at den dagen dere
spiser av den, vil øynene deres bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne
godt og ondt.» 6 Nå fikk kvinnen se at treet var
godt å spise av og en lyst for øyet – et forlokkende tre, siden det kunne gi
innsikt. Så tok hun av frukten og spiste. Hun ga også til mannen sin, som var
sammen med henne, og han spiste. 7 Da
ble øynene deres åpnet, og de skjønte at de var nakne. De flettet sammen
fikenblader og bandt dem om livet.
8 Da hørte de lyden av Herren Gud
som vandret omkring i hagen i den svale kveldsbrisen. Og mannen og kvinnen
gjemte seg for Herren Gud blant trærne i hagen.
[iii] 12 Salig er det mennesket som holder ut i fristelser. For
når han har stått sin prøve, skal han få livets seierskrans, som Gud har lovet
dem som elsker ham. 13 Ingen som blir fristet, må si:
«Det er Gud som frister meg.» For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister
han ingen. 14 Alle blir fristet av sitt eget
begjær, som lokker og drar. 15 Når lysten er blitt svanger,
føder den synd, og når synden er moden, føder den død.
16 La dere ikke føre vill, mine
kjære søsken!
[iv] 1 Jakob ble boende i Kanaan, det landet faren hans
hadde bodd i som innflytter. 2 Dette
er Jakobs slektshistorie.
Da Josef var
sytten år, gjette han småfeet sammen med brødrene sine. Som ung gutt var han
sammen med sønnene til Bilha og Silpa, farens koner. Og alt det onde han hørte
om dem, gikk han til faren med. 3 Israel
elsket Josef mer enn alle de andre sønnene, for han hadde fått ham på sine
gamle dager. Han laget en forseggjort kjortel til ham. 4 Men da brødrene så at faren elsket ham mer enn alle
de andre, la de ham for hat og kunne ikke si et vennlig ord til ham.
5 En gang hadde Josef en drøm.
Han fortalte den til brødrene sine. Da hatet de ham enda mer. 6 Han sa til dem: «Hør hva jeg har drømt! 7 Se, vi var ute på åkeren og bandt kornbånd.
Kornbåndet mitt reiste seg og ble stående, mens kornbåndene deres samlet seg
omkring mitt og bøyde seg for det.» 8 Da
sa brødrene til ham: «Skal du være konge over oss? Skal du herske over oss?» Så
hatet de ham enda mer for drømmene hans og for det han sa. 9 Josef hadde enda en drøm og fortalte den til
brødrene sine. «Nå har jeg hatt enda en drøm», sa han. «Se, solen og månen og
elleve stjerner bøyde seg for meg.» 10 Da
han fortalte drømmen til faren og brødrene, irettesatte faren ham og sa: «Hva
slags drøm er det du har hatt? Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme
og bøye oss til jorden for deg?» 11 Brødrene
ble misunnelige på ham, men faren merket seg det han hadde
sagt.
12 En gang var brødrene ute og
gjette farens småfe ved Sikem. 13 Da
sa Israel til Josef: «Brødrene dine gjeter ved Sikem. Kom, jeg vil sende deg
til dem.» Han svarte: «Her er jeg.» 14 Da
sa faren: «Gå nå og se hvordan det står til med brødrene dine og med småfeet.
Kom så og gi meg beskjed!» Så sendte faren ham av sted fra Hebron-dalen, og han
kom til Sikem.
15 En mann traff på ham mens han
flakket omkring på marken. «Hva leter du etter?» spurte mannen. 16 «Jeg leter etter brødrene mine», svarte han. «Kan du
si meg hvor de gjeter?» 17 Mannen sa: «De har dratt
herfra, for jeg hørte dem si: Kom, vi går til Dotan!» Da gikk Josef etter brødrene
sine og fant dem i Dotan. 18 De så ham på lang avstand, og
før han kom fram, la de planer om å ta livet av ham. 19 De sa til hverandre: «Se, der kommer denne
stordrømmeren! 20 Kom, vi dreper ham! Vi kaster
ham i en av brønnene og sier at et rovdyr har ett ham opp. Så skal vi se hva
det blir av drømmene hans.»
21 Men da Ruben hørte det, ville
han berge ham fra dem. Han sa: «Vi må ikke slå ham i hjel!» 22 Så sa Ruben til dem: «La det ikke flyte blod! Kast
ham ned i denne brønnen her i ørkenen, men legg ikke hånd på ham.» Dette sa han
for å berge ham fra dem, så han kunne ta ham med tilbake til faren. 23 Da Josef kom fram til brødrene sine, rev de av ham
den fine kjortelen han hadde på seg. 24 Så
tok de og kastet ham i brønnen. Den var tom, det fantes ikke vann i den.
25 Så satte de seg for å spise. Da
de så opp, fikk de øye på en karavane med ismaelitter som kom fra Gilead.
Kamelene deres bar gummi, balsam og harpiks som de skulle føre ned til Egypt. 26 Da sa Juda til brødrene sine: «Hva har vi igjen for
å drepe vår bror og dekke over blodet hans? 27 Kom,
så selger vi ham til ismaelittene. La oss ikke legge hånd på ham, for han er
vår bror, vårt eget kjøtt.» Og brødrene hørte på ham. 28 Noen kjøpmenn fra Midjan kom forbi, og de trakk
Josef opp av brønnen. De solgte Josef for tjue sjekel sølv til ismaelittene. Og
de tok ham med til Egypt.
29 Da Ruben kom til brønnen igjen
og fikk se at Josef ikke var der, flerret han klærne sine. 30 Han gikk tilbake til brødrene og sa: «Gutten er
borte! Hvor skal jeg nå gjøre av meg?»
31 Da tok de Josefs kjortel,
slaktet en geitebukk og dyppet kjortelen i blodet. 32 Den fine kjortelen sendte de til faren og sa: «Denne
har vi funnet. Se etter om det ikke er kjortelen til sønnen din.» 33 Han undersøkte den og sa: «Det er kjortelen til
sønnen min. Et rovdyr har ett ham opp. Josef er revet i hjel!» 34 Så flerret Jakob klærne sine, bandt sekkestrie om
hoftene og sørget over sønnen sin i lange tider. 35 Alle sønnene og døtrene hans kom for å trøste ham,
men han ville ikke la seg trøste. «I sorg skal jeg gå ned til min sønn i
dødsriket», sa han. Og faren gråt over sønnen sin.
36 Men midjanittene solgte Josef i
Egypt, til Potifar, som var hoffmann hos farao og sjef for livvakten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar