Prekentekst: Evangeliet etter
Matteus 5,21-28[i]
GT-tekst: 1 Mosebok 32,24-30[ii]
Brevtekst: Jakobs brev 1,2-8[iii]
Fortellertekst: 1 Mosebok 39,1-23[iv]
(Fortsettelsen på fortellingen om Josef)
I dag leser vi tekstene
jeg helst vil unngå. Jeg liker ikke prekenteksten hvor Jesus ser ut til å
være kjiping. Jeg liker ikke GT-teksten hvor det sies at Gud selv, 2000 år før
Jesus ble født, kom i menneskelig form og slåss med Jakob, Israels stamfar. Jeg
liker ikke brevteksten hvor Jakob, Jesu egen bror, skriver hardt om det å
tvile.
Jeg kjemper med disse
tekstene.
Da jeg gikk tredje året
på prestestudiet var det tid for vår første menighetspraksis. Vi skulle være prester
i en måneds tid. Jeg havnet i Larvik prosti.
Jeg husker fremdeles godt
da jeg skulle preke i Langestrand kirke, den andre søndagen i fasten, i 2009.
Kirken var fullsatt av mennesker som egentlig skulle på gudstjenesten i Larvik
kirke. Maleriet ”La alle de små barn komme til meg”, med verdi på 20 millioner
kroner, var blitt stjålet natt til søndag i Larvik kirke.
Tekstene jeg skulle preke
ut ifra var de samme som i dag, sangen som ble sunget før preken var Ingen vinner frem til den evige ro, og i
kirkebenkene satt det bedrøvede mennesker fra Larvik kirke som hadde blitt
frastjålet det høyt beskattede bilde av Jesus som tok imot de små barna.
Hvilken ironi!
Det var som at den
kjærlige og imøtekommende Jesus ble stjålet fra oss denne søndagen.
Denne søndagen har fått
navnet Reminiscere, som handler om å
minne Gud på å holde sine løfter. Reminiscere er hentet fra jødisk og kristen
klagesangstradisjon: ”Min Gud, min Gud hvorfor har du forlatt meg?”.
I en parentes forrige
søndag nevnte jeg at Jakob, israelittenes stamfar, sønn og barnebarn av Isak og
Abraham, også hadde navnet Israel. I dagens GT-tekst får vi
bakgrunnsfortellingen på hvordan han fikk det navnet:
Han slåss med Gud (?).
Israelittene har sett på
denne fortellingen som en mønsterfortelling på sin egen kamp med Gud. Sammen
med fortellingene fra Abraham og Isak, gir fortellingene om Jakob hele Bibelens
rammefortelling på både den jødiske og kristne troen. Slåsskampen med Gud er
med å forme israelittenes
selvbilde og selvforståelse, både den gang og i dag.
Nå er det ikke slik at
det ligger en stolthet i denne selvforståelsen. Jakob var en luring, som narret
og svek broren sin. Hans tolv sønner som ble stamforeldre for Israels tolv
stammer, planla å drepe sin yngste sønn Josef, men solgte ham i stedet som
slave. Til sin far sa de at han ble drept av en bjørn.
Josefs liv ble en berg og
dalbane i Egypt. Noe du kan lese litt om i dagens fortellertekst.
Altså
bakgrunnsfortellingen for Israel er ikke særlig flatterende, for å si det slik.
I prekenteksten er det en
ny slåsskamp. Ikke med knyttede never, men i form av dialog.
Jesus hadde trukket seg
unna folkemengdene og kommet til Tyros og Sidon.
Steder som for jødene
representerte fiendeland.
Den kanaaneiske kvinnen
var fienden.
I den kanaaneiske
kvinnens bønn hører vi ekkoet fra den blinde Bartimeus, som vi leste om den
fjerde søndagen i åpenbaringstiden. Dette er bønneropet som alle de
tradisjonelle kirkene synger i begynnelsen av sine gudstjenester: ”Kyrie
eleison! Herre, ha barmhjertighet med meg!”
Men Jesus svarer ikke og
kommer henne ikke i møte slik han gjorde med Bartimeus. For så vidt en
forventet reaksjon fra en jødisk lærer. For de som kjenner det greske språket
Det nye testamentet er skrevet på, så vil en se på verbet ”rope” at kvinnen
roper inntrengende og vedvarende.
Det klikket for disiplene:
”Jesus, få henne til å holde kjeft!”
Dialogen som kommer
mellom Jesus og kvinnen er faktisk en teologisk disputt, hva gjelder
rekkefølgen Jesus hadde tenkt å gi verden håp. Flere steder i Bibelen ser vi at
Jesus anså sin oppgave først å ta seg av jødefolket, for så å gi håp til hele
verden.
Videre må vi forstå hele
dialogen på bakgrunn av at kvinnen faktisk var den som vant diskusjonen mellom
henne og Jesus. For en jøde sprenger Jesus grenser da han som mann ikke kjente
på tap av anseelse og ære. Han som var en jødisk patriarkal leder– og
lærerskikkelse og som tapte en lærediskusjon mot en kvinne, som ikke en gang
var jøde, reagerer ikke med ny avvisning. Noe som kanskje ville vært forventet.
Han valgte heller å imøtekomme henne og å hjelpe henne med problemet. At Jesus
hjelper en kvinne som ikke er jøde i et relativt etnosentrisk jødekultur markerer
et paradigmeskifte for jødene som skulle komme til tro på Jesus:
Gud vil hjelpe alle!
Det er som at kvinnen har
samme kamp med Gud som Jakob hadde: ”Jeg slipper deg ikke før du velsigner
meg”. Når kvinnen vinner gir Matteus, forfatter av denne fortellingen, en
pekepinn på at kampen med – og velsignelsen fra Gud ikke lenger bare er for
Abraham, Isaks og Jakobs folk, men for hele verden.
Likevel kjenner jeg på
misnøye med å skulle bli møtt på den, i første omgang, avvisende måten.
Jakobs brev har voldt mye
hodebry for mange gjennom tidene. Martin Luther kalte det et stråbrev og så det
gjerne fjernet fra Bibelens skrifter, men det har forblitt. Årsaken er at dets
forfatter fyller kriteriene for et ekte bibelsk brev.
Den Jakob som har skrevet
dette brevet var mest sannsynlig Jesu egen bror.
Jesu bror var ikke blant
disiplene, men ble likevel lederen for den første menigheten i Jerusalem. Hans
brev har et svært tydelig jødisk preg over seg.
Da jeg begynte å skrive
denne søndagens blogg bestemte jeg meg for å studere litt nærmere hva Jakob
mente med begrepet ”tvile”. Det har lenge voldt meg hodebry at han kritiserer
det å tvile. Det er som om at han sier at den som tviler ikke kan vente seg å
bli ivaretatt av Gud.
Det ville jo vært helt
absurd!
Jesu liv avslører jo at
det er akkurat fordi vi er skrøpelige og svake i vår egen tro at Gud tok del i
vår menneskelighet.
Da jeg gikk nærmere inn
på den greske bruken av ordet tvil og leste begrepet i sammenheng med jødisk
kontekst ble jeg litt klokere. Å tvile, slik Jakob bruker begrepet, betyr å
motsi at Jesus, dvs. Gud, er kilde til visdom.
Da sier det seg vel selv
at om min bønn ikke har noen som helst tillit til at Gud egentlig kan gjøre noe
med saken min, så er det temmelig fåfengt å be i utgangspunktet.
Troen er i følge Jakob et
håpets fyrtårn midt i stormbølgene, mens fornektelse av troen er fortvilelsens
tussmørke.
Likevel, jeg blir ikke
helt klok på Jakob.
Som jeg skrev i
forbindelse med de vise menn på Kristi åpenbaringsdag, ”… kjenner jeg meg som
en vismann. Jeg står der og tilber hver søndag, men lurer ofte på hvem det er
jeg faktisk tilber. Jeg leter og søker i Bibelen og andre bøker etter
forventninger til Gud som lå i Jesu eget folk, og blir ofte forundret over hvor
omfattende forventningene er og hvor lite jeg vet om ham jeg tilber.”
Jeg kjenner meg ofte som
den kanaaneiske kvinnen:
Jeg står utenfor og
titter inn.
Når jeg synger: ”Herre
Jesus Kristus, Guds sønn, farbarm deg over meg, en synder”, så er det som en
mann som ikke helt får tak på dette med å tro på Gud.
Jeg skulle så inderlig
ønske at Gud viste seg litt mer min verden.
Jeg blir ikke imponert av
ekstatiske opplevelser, selv om det kan gi nydelige farger til tilværelsen.
Jeg blir ikke imponert av
vakker poesi, selv om det gir rikdom til livet.
Min tillit til Gud går
dypere enn gode følelser og flotte ord,
men jeg skulle så ønske at
det var lettere å tro.
Tilbake til Langestrand
kirke, andre søndag i fasten, i 2009. Jeg valgte å unngå teoretiserende og
teologiske forklaringer på alle de vanskelige bibeltekstene, men ringte
morfar og spurte om jeg kunne fortelle om hans oppvekst.
Det fikk jeg lov til.
For å gjøre en lang historie kort, så opplevde morfar at hans far behandlet ham svært dårlig i oppveksten. Han utviklet et intenst hat til sin far. Morfar og mormor giftet seg som 16-åringer med tillatelse fra kongen. Min mor var nemlig på vei og giftemål var eneste utvei.
Da morfar var 19 år lengtet han etter noe mer i livet.
Det fikk jeg lov til.
For å gjøre en lang historie kort, så opplevde morfar at hans far behandlet ham svært dårlig i oppveksten. Han utviklet et intenst hat til sin far. Morfar og mormor giftet seg som 16-åringer med tillatelse fra kongen. Min mor var nemlig på vei og giftemål var eneste utvei.
Da morfar var 19 år lengtet han etter noe mer i livet.
Han fant Jesus i
pinsekirken, og alt forandret seg.
Vel ikke alt: Han klarte
ikke å tilgi sin far.
Det skulle gå 8 år med
bønnen: ”Jesus hjelp meg å tilgi pappa”, før han fikk bønnesvar og før hatet måtte
slippe taket for kjærligheten.
Etter gudstjenesten kom
det en kvinne som gråt til meg. Hun var full av tvil og brukte bare å komme på
gudstjenesten den andre søndagen i fasten.
Hun kom for å minne Gud
om å holde fast på sine løfter. Hun ble grepet av fortellingen om morfar. Fortellingen
hadde gitt henne fornyet tillit til at Gud ville holde sine løfter.
Gråtende ba hun meg om å
takke morfar for at jeg fikk lov til å dele hans fortelling.
Morfar hadde sin kamp.
Du har din.
Jeg har min.
Hvis jeg kjemper med noe,
så er det redselen for at alt er uten mening: At alt er en evolusjonistisk
karusell uten åndelig dybde. Derfor ber jeg inntrengende om at Jesus må holde
sine løfter og stadig gi meg ny tillit til Guds eksistens.
Så vet jeg fra dagens
prekentekst at Jesus lar seg bevege av pågående bønn;
Gud lar seg bevege av
bønn, selv om vi føler at vi står utenfor.
Jesu liv er det største
hintet jeg har fått, og av den årsak ber og tilber jeg med tro og tillit.
Bønn:
Kjære Gud, kom oss i møte
når vi strever og sitter fast i livet eller troen. La oss erfare din hjelp og
nåde når vi er i vanskelige livssituasjoner. Takk for du kjenner oss og vet hva
som er vår kamp. Gi oss styrke og mot.[1]
Jeg ber for alle som sliter og holder på å miste motet. Herre Jesus Kristus,
Guds sønn, forbarm deg over oss, syndere!
Ære være
Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
som var og
er og blir en sann Gud
fra evighet
til evighet.
Amen!
Susanne Sundfør: Ingen vinner frem til den evige ro
[1]
Wirgenes 2013:114 (Bønn hentet fra: fra
søndag til søndag – Et møte med kirkeårets tekster 1. rekke).
[i] 21 Så dro Jesus derfra og tok veien til områdene
omkring Tyros og Sidon. 22 En kanaaneisk kvinne fra disse
traktene kom og ropte: «Herre, du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg!
Datteren min blir hardt plaget av en ond ånd.» 23 Men han svarte henne ikke et ord. Disiplene kom da
og ba ham: «Bli ferdig med henne, hun roper etter oss.» 24 Men han svarte: «Jeg er ikke sendt til andre enn de
bortkomne sauene i Israels hus.» 25 Da
kom hun og kastet seg ned for ham og sa: «Herre, hjelp meg!» 26 Han svarte: «Det er ikke rett å ta brødet fra barna
og gi det til hundene.» 27 «Det er sant, Herre», sa
kvinnen, «men hundene spiser jo smulene som faller fra bordet hos eierne
deres.» 28 Da sa Jesus til henne: «Kvinne,
din tro er stor. Det skal bli som du vil.» Og datteren ble frisk fra samme stund.
[ii] 24 Jakob var alene tilbake. Og en mann kjempet med ham
helt til det grydde av dag. 25 Da mannen så at han ikke kunne
vinne over ham, ga han Jakob et slag over hofteskålen, så hoften gikk ut av
ledd mens de kjempet. 26 Og han sa: «Slipp meg, for morgenen
gryr!» Men Jakob svarte: «Jeg slipper deg ikke uten at du velsigner meg.» 27 «Hva heter du?» spurte mannen. «Jakob», svarte han. 28 Da sa mannen: «Du skal ikke lenger hete Jakob.
Israel skal være navnet ditt, for du har kjempet med Gud og mennesker og
vunnet.» 29 Da ba Jakob: «Si meg navnet
ditt!» Han svarte: «Hvorfor spør du om navnet mitt?» Og han velsignet ham
der.
30 Jakob kalte stedet Peniel. «For
jeg har sett Gud ansikt til ansikt og enda berget livet.»
[iii] 2 Se det bare som en glede, søsken, når dere møter
alle slags prøvelser. 3 For dere vet at når troen blir
prøvet, skaper det utholdenhet. 4 Men
utholdenheten må føre til fullkommen gjerning, så dere kan være fullkomne og
hele, uten noen mangel.
5 Om noen blant dere mangler
visdom, skal han be til Gud, som villig og uten å bebreide gir til alle, og han
skal få. 6 Men han må be i tro, uten å
tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet som drives og kastes hit og
dit av vinden. 7 Ikke må et slikt menneske vente
å få noe av Herren, 8 splittet som han er, og ustø i
all sin ferd.
[iv] 1 Josef ble ført ned til Egypt. Potifar, en egypter
som var hoffmann hos farao og sjef for livvakten, kjøpte ham av ismaelittene
som hadde tatt ham med dit. 2 Herren var med Josef og lot ham
lykkes. Han ble boende i huset til sin egyptiske herre. 3 Herren hans så at Herren var med ham og lot ham
lykkes i alt han gjorde. 4 Josef vant velvilje hos herren
sin og ble hans tjener. Potifar satte ham til å styre sitt hus og lot ham ta
hånd om alt han eide. 5 Og fra den tid egypteren satte
ham over sitt hus og alt han eide, velsignet Herren hans hus på grunn av Josef.
Herrens velsignelse hvilte over alt han eide, både i huset og på marken. 6 Han lot Josef ta hånd om alt han eide, og bekymret
seg ikke for noe bortsett fra maten han
spiste.
Josef var
velskapt og vakker.
7 En tid etter hendte det at
herrens kone kastet sine øyne på ham. «Ligg med meg!» sa hun. 8 Men han ville ikke og sa til henne: «Se, min herre
trenger ikke å bekymre seg for noe i huset, han har latt meg ta hånd om alt. 9 Han er ikke større i dette huset enn jeg. Han har
ikke nektet meg noe unntatt deg, for du er hans kone. Hvordan skulle jeg kunne
gjøre noe så ondt og synde mot Gud?» 10 Hun
snakket til Josef dag etter dag, men han hørte ikke på henne og ville ikke
ligge med henne eller være sammen med henne.
11 Så hendte det en dag at han kom
inn i huset for å gjøre arbeidet sitt. Ingen av husets folk var inne. 12 Da grep hun fatt i kappen hans og sa: «Ligg med
meg!» Men han rømte ut av huset og lot kappen bli igjen i hendene hennes. 13 Da hun så at han lot kappen bli igjen i hendene
hennes og selv rømte ut, 14 ropte hun på husets folk og sa:
«Se! Mannen min har tatt inn i huset en hebreer som gjør oss til latter. Han
kom til meg og ville ligge med meg, men jeg ropte så høyt jeg kunne. 15 Og da han hørte at jeg satte i å rope, lot han
kappen være igjen hos meg og rømte ut.»
16 Så tok hun vare på kappen til herren hans kom hjem. 17 Hun fortalte ham den samme historien: «Den hebraiske
slaven som du har tatt inn til oss, kom til meg og ville gjøre meg til latter. 18 Men da jeg satte i å rope, lot han kappen være igjen
hos meg og rømte ut.» 19 Josefs herre ble brennende harm
da han hørte hva hans kone fortalte. «Dette har slaven din gjort mot meg», sa
hun. 20 Han tok Josef og satte ham i
fengselet der kongens fanger satt lenket. Han ble sittende der i fengselet. 21 Men Herren var med Josef og viste ham godhet. Han
lot ham finne godvilje hos fengselsbestyreren. 22 Han lot Josef ta hånd om alle fangene i fengselet og
alt som skulle gjøres der. 23 Bestyreren selv hadde ikke
tilsyn med noe av det Josef hadde fått hånd om. For Herren var med Josef. For
Herren lot alt han gjorde, lykkes for ham.
Dette var sterkt, Thomas. Kjente meg igjen i det aller meste av det du skriver. Takk.
SvarSlettTakk for at du sier det Magne! Går jo litt på limpinnen når jeg er så ærlig. Men det er jo ikke vits å reflektere over tekstene, hvis det ikke innebærer et ærlig møte med dem.
SvarSlett