mandag 24. mars 2014

Marias budskapsdag




Prekentekst: Evangeliet etter Lukas 1,26-38[i]
GT-tekst: Jesaja 7,10-14[ii]
Brevtekst: Paulus´ brev til galaterne 4,4-7[iii]
Fortellertekst: (Samme som prekentekst)

Paulus er sint.
Sint fordi noen har lurt galatermenigheten han er så glad i til å tro at det å være kristen handler om å gjøre ulike riter, slik at Gud kunne bli fornøyd. De hadde begynt å praktisere ulike sider ved jødedommen igjen. Sider som fordreier det bilde som av Gud som Jesus viste.
De hadde fått det for seg at de måtte gjøre ulike religiøse riter for å tilfredsstille Gud.
Men det er slik slaver handler i forholdt til eieren sin.
I møte med Gud, slik Jesus viser oss han Gud er, er de ikke rom for slaver.
Det var jo akkurat disse herre-slave-relasjonene Jesus brøt fundamentalt med (jf. bloggen 1. Søndag i fasten).
Det var jo akkurat slike relasjoner troen på Jesus skulle redde oss fra!
Det var jo akkurat derfor Jesus ble født av en ung jente og unnfanget ved Guds ånd.
Et nytt mønster er kommet med Jesus:
tjener-venn-relasjoner 
eller forelder-barn-relasjoner.
Maktmisbruk er byttet ut med omsorg. Gud vil ikke herske som en slaveeier,
men Gud vil tjene som en venn og elske som en far.
Dette er også noe av det nye kristendommen bringer til jødedommen.

Fjerde søndag i advent møtte vi den gravide Maria og hennes slektning Elisabeth, som også var gravid. Du lurer kanskje på hvorfor denne søndagen ikke er tredje søndag i fasten og hvorfor teksten om Maria kommer igjen nå? Årsaken er at den 25. mars er akkurat ni måneder fra 25. desember. Da kirken i antikken bestemte seg for å sette 25. desember til å feire Jesu fødselsdag, ble det også satt en dag for å feire da Maria fikk beskjed, et bud, fra en engel om at hun skulle bli med barn. Man regner denne dagen som dagen Jesus ble unnfanget. Altså brukes den søndagen som er nærmest 25. mars til å feire beskjeden om at Guds redning skulle bli født.

Nå har jeg allerede skrevet om Maria fjerde søndag i advent, så du kan lese der om du ønsker det. Det viktigste i dag er å se hvilken sammenheng teksten står i. Nemlig at Jesus kom for redde oss fra herre-slave-relsasjonene, ved å vise oss hva Skaperen bak alt står for. Når en av menighetene Paulus hadde et ansvar for begynte å rote med kjernen i beskjeden fra Gud, så er det ikke så rart at han blir sint.
Den dagen vi mennesker først begynner å tenke at vi må prestere eller ta oss godt ut for å være god nok for denne verden, er den dagen vi begynner å tråkke over lik for fremstå vellykket, eller den dagen vi legger oss ned og lar oss tråkke på.
Hvis vi ikke kjenner oss verdige, til tross for hva vi får til eller ikke får til, føres vi fort inn i destruktive relasjoner.         

Kong Ahas som levde ca. 700 år før Kristus turte ikke å stole på Gud, den gang Jerusalem var under beleiring av nabokongene. Da ble det gitt en profeti av profeten Jesaja som ble av enorm betydning for de kristne. Profetien har mange ganger blitt regnet som at Gud vil opprette et nytt kongedynasti fra en av kong Davids etterkommere. De første kristne tolket ”den unge jenta” å være Maria, og hennes sønn Emmanuel, som betyr Gud med oss, å være Jesus.[1] Det gamle testamentet er opprinnelige skrevet på hebraisk, men det ble også oversatt til gresk en tid før Jesu fødsel. Den greske versjonen, Septuaginta (forkortet LXX), oversatte det hebraiske ordet alma: ung jente, til det greske ordet parfenos: jomfru. Årsaken er at en ung jenta forutsettes å være seksuelt urørt, men det er ikke alle forskere som er enig i dette. Uansett førte det til en styrket troverdighet til Marias jomfrufødsel, og som vi vet fra adventstiden, så skulle jødenes redningsmann komme fra Davids kongeslekt. Frem til 2005 hadde også den norske oversettelsen alltid vært ”se en jomfru skal bli med barn”. Men fra 2005 valgte Det norske bibelselskap å holde seg til den eldste begrepet fra den hebraiske versjonen.

Maria ble utsatt for mistenksomhet. Fremdeles i dag lever rykte blant jødene at Maria hadde seg med en romersk soldat. Ved å si ja til å føde Guds eget liv, risikerte hun livet etter jødisk lov. Hun kunne blitt steinet.
I møte med Jesus har jeg vanskelig for å tro at han bare var et vanlig menneske. Og når jeg sitter med tilliten til at Jesus var Guds liv på jorden, da sitter jeg også med en enorm beundring for Maria. Gjennom hele kirkens historie har hun blitt æret for å være theotokos: Den som fødte Gud. Maria forsto ikke hvordan dette kunne gå for seg.
På samme måte som at det er umulig for oss å fatte fullt ut hvem Gud er i seg og for oss, er det umulig for oss å forstå hva det innebærer at Maria ble gravid med Guds eget liv. Derfor vil jeg ære henne, slik hun selv synger at alle slekter kom til å gjøre.

Bønn:
Kjære Gud, jeg takker Maria for at hun var villig til å føde din synlige godhet til verden, selv om det kostet henne alt. Hjelp oss til ikke å forveksle din godhet med betingelser og krav, men til å stole på at vi er elsket av deg slik en god forelder elsker sine barn. Hjelp oss til tjene hverandre fremfor å herske og til å elske andre fremfor å hevde oss selv

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
Som var og er og blir en sann Gud
Fra evighet til evighet.
Amen!


[1] Matteus 1,23


[i] 26 Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som het Nasaret, 27 til en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens navn var Maria. 28 Engelen kom inn til henne og sa: «Vær hilset, du som har fått nåde! Herren er med deg!» 29 Hun ble forskrekket over engelens ord og undret seg over hva denne hilsenen skulle bety. 30 Men engelen sa til henne:
          
«Frykt ikke, Maria! For du har funnet nåde hos Gud.
          
   

31 Hør! Du skal bli med barn og føde en sønn,
          
og du skal gi ham navnet Jesus.
          
   

32 Han skal være stor og kalles Den høyestes Sønn,
          
og Herren Gud skal gi ham hans far Davids trone.
          
   

33 Han skal være konge over Jakobs hus til evig tid;
          
det skal ikke være ende på hans kongedømme.»
34 Maria sa til engelen:

«Hvordan skal dette kunne skje når jeg ikke har vært sammen med noen mann?» 35 Engelen svarte:
          
«Den hellige ånd skal komme over deg,
          
og Den høyestes kraft skal overskygge deg.
          
Derfor skal barnet som blir født,
          
være hellig og kalles Guds Sønn.

36 Og hør: Din slektning Elisabet venter en sønn, hun også, på sine gamle dager. Hun som de sa ikke kunne få barn, er allerede i sjette måned. 37 For ingen ting er umulig for Gud.» 38 Da sa Maria: «Se, jeg er Herrens tjenestekvinne. La det skje med meg som du har sagt.» Så forlot engelen henne.

[ii] 10 Herren talte igjen til Ahas og sa: 11 «Be om et tegn fra Herren din Gud, nede fra dødsriket eller oppe fra det høye!» 12 Men Ahas svarte: «Jeg vil ikke be om noe og ikke sette Herren på prøve.»
   
13 Da sa han: «Så hør da, Davids hus! Er det ikke nok at dere tretter mennesker, må dere også trette min Gud? 14 Derfor skal Herren selv gi dere et tegn: Se, den unge jenta skal bli med barn og føde en sønn, og hun skal gi ham navnet Immanuel.

[iii] 4 Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven. 5 Han skulle kjøpe fri dem som sto under loven, så vi kunne få retten til å være Guds barn. 6 Fordi dere er barn, har Gud sendt sin Sønns Ånd inn i våre hjerter, og Ånden roper: «Abba, Far!» 7 Derfor er du ikke lenger slave, men sønn. Og er du sønn, er du også arving, innsatt av Gud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar