søndag 22. juni 2014

2. søndag i treenighetstiden - Dåpen til livet



Prekentekst: Evangeliet etter Matteus 3,11-12[i]
GT-tekst: Andre Mosebok 14,15-22[ii]
Brevtekst: Paulus´ brev til Titus 3,4-7[iii]
Fortellertekst: Apostlenes gjerninger 8,26-40[iv]

Treenighetssøndagen som var forrige søndag, fungerer som en oppsummering av festhalvåret som har gått og innledningen på arbeidshalvåret som står foran.
Treenighetssøndagen trekkes sammen refleksjonen over Guds handling med oss mennesker gjennom Jesus og sendelsen av sin Ånd og starter hva dette betyr for de som tror på det.
Søndagen vi er kommet til i dag setter altså fokus på hva Jesu liv faktisk fordrer oss til å gjøre.

Hvis det er en ting vi har sett forrige halvår, så er det at Jesus er eksepsjonelt god,
og at han vil inkludere alle mennesker i et nytt liv, med ubetinget kjærlighet og tilgivelse som identitetsmarkører. Det er derfor Paulus skriver til menighetslederen, Titus, at det er helt åpenbart at Gud er god og at han har kjærlighet for alle mennesker.
Gud ønsker ikke våre gode forsøk på å bli godtatt eller våre flotte prestasjoner for å oppnå aksept hos Gud.
Alt er av ren omsorg,
uansett hvem det skulle gjelde.
Vi har fått et nytt eksempel, men også del i Guds egen pust/Ånd.
Slik skal vi kunne bryte ut av våre voldelige og destruktive mønstre.

Kanskje det er litt merkelig for oss postmoderne mennesker å lese at Guds ånd blir gitt oss ”… ved badet som gjenføder
og fornyer ved Den hellige ånd”. Jeg skrev om da Jesus lot seg døpe den andre søndagen i åpenbaringstiden. Der fortalte jeg litt om hvordan dåp har fått så stor betydning både i jødekristen og andre religiøse sammenhenger. Den gang pratet jeg om den dåpen Jesus ble døpt med.
Denne gangen handler det om den dåpen vi blir døpt med.

Kristen dåp er tett forbundet med Jesu liv, død og oppstandelse.
Som jeg skrev på påskedag ble Jesus noe helt nytt da han ble reist opp fra døden.
Han ble en ny type skapning:
en levende død.
Jesus ble på en måte født på ny.
Når Paulus skriver om dåpen som et bad som gjenføder og fornyer ved Den hellige ånd, så handler det om at vi som er kristne gjør en handling som setter oss i samme sted som den oppstandne Kristus:
Vi blir født på ny!
Dåpen symboliserer at et nytt liv har begynt, i et nytt folk.
Blant folket døpes hver enkelt.
Når vannet renner ned over hodene våre eller dekker hele vår kropp (avhenging av hvilket kirkesamfunn vi tilhører), så symboliserer det at vi er døde med Jesus. Når vannet har sildret over hodet eller vi reises opp av vannet, da symboliserer det at vi er nye skapninger med Kristus. Selvfølgelig er dette et bilde på det som skal komme etter at vi dør, med det er også noe mer.
Vi tror at denne handlingen er forbundet med at Gud gir oss sin Ånd på en spesiell måte.
Altså at Guds eget liv blir en del av vårt liv,
i og med denne symbolhandlingen.

Konkret tidspunktet Guds eget liv blir en del av hver enkelt, om det er før man blir døpt eller i det man døpes, er lite interessant å diskutere. Det blir fort en diskusjon om dåpen er magisk eller hvordan vi vitenskaplig kan vite om det egentlig skjer noen ting som helst.
Poenget er at dåpen knyttes til de nye livet, og at å leve i dåpen er en livslang prosess hvor vi lar oss prege av Guds liv,
som er Jesus Kristus,
gitt oss ved Den hellige ånd.

Når teksten fra Det gamle testamentet trekker frem Israels utvandring fra Egypt og flukt fra faraos hær, har det å gjøre med at denne hendelsen fort ble et bilde på hvordan Gud reddet Jesus fra døden. Slik israelsfolket gikk tørrskodd gjennom Sivsjøen, slik gikk Jesus tørrskodd gjennom døden. Dermed begynte de første kristne også å se på hendelsen med Sivsjøen som et bilde på dåpen.
For de som husker kirkeårsteksten fra fjerde søndag i påsketiden, så ble Israels utfrielsen fra slaveriet i Egypt en redning som førte dem ut i en 40 år lang ørkenvandring.
Dåpen er redningen fra de destruktive kreftene i verden, både med håp om liv etter døden og med håp om å leve et liv som overgår volden og egoismen, som ofte preger våre medmenneskelige relasjoner.
Dåpen er også veien ut i ørkenvandring:
et sted hvor liv og død eksisterer side om side.

Det viktige å ta med seg fra fortellingen med Israel som ble utfridd fra slaveriet i Egypt er at folket ikke gjorde noen ting, men det var Gud alene som hjalp dem ut. Slik blir det også riktig å se på den kristne troens redning:
Det er Gud som gjør det;
vi kan ikke gjøre noen ting fra eller til.

I evangelieteksten er vi ved begynnelsen av Jesu voksne liv. Vi har lest om det før, den gang Jesus kom til Johannes døperen for å la seg døpe. I dag leser vi Johannes´ ord om Jesus.
Han bruker et bilde fra jordbruket, hvor Jesus er en bonde som bruker et redskap som skulle skille agnene og fra hveten.
Agnet er det onde og hveten det gode,
og Jesus skulle med sitt liv skille de to fra hverandre,
slik at verden kunne se og få del i hva som var det gode.
Til slutt skal han gjøre ende på alt det onde å la det brenne opp for evig tid.
Høsten er bildet på det som skal skje helt til slutt i vår historie.
Med andre ord: Til slutt det onde skal totalt tilintetgjøres.

Når denne teksten står sammen med en av de mest kjente dåpstekstene,
er det fordi kirken helt fra begynnelsen så en nær sammenheng mellom dåpen og Den hellige ånd.
Dåpen er for kristne som porten inn til livet med Gud ved å få del i hans Ånd:
Guds eget liv.
Dåpen er med andre ord noe som gjøres bare en gang.

De er ulike tanker blant kristne om hvilke kriterier som stilles til den som skal døpes.
Pinsebevegelsen, som er den litt over 100-årige tradisjonen jeg har vokst opp i, har stilt krav til at den som skal la seg døpe må ha en personlig og selvbevisst tro. Det har også vært en tanke om at hele kroppen må under vann. De mer eldre kirkesamfunn har ikke hatt den strenge tanken om at det må foreligge en personlig bevisst tro, men mer tenkt at det nyfødte barnet inngår i foreldrenes trosvandring. Det har sin naturlige forklaring i at dåpen går så langt tilbake i tid da samfunnskulturen var mye mer kollektiv og familieorientert. Da var det helt naturlig at barna fortsatte å ta med seg foreldrenes tro til den neste generasjonen. Også disse kirkene lot barnet døpes helt under vann, men på grunn av stor spedbarnsdødelighet (ganske tragisk…) startet kirkene heller med å sildre litt vann over barnets hodet.

I dagens mer individuelle kultur stilles det generelt større krav til at hver enkelt må finne sin egen vei i verden. Vi inngår ikke automatisk i våre foreldres yrker og virkelighetsforståelse/livssyn.
Det er ikke dermed sagt at kristendom faller naturlig inn i den postmoderne individuelle kultur.
At kristne stort sett fremdeles døper barn, kan like godt være et positivt korrektiv til en alt for sterkt generasjonssplittet kultur.   
At foreldre tar med seg spedbarna sine i vandringen mot Jesus og markerer det ved å døpe dem til det evige liv og fører dem gradvis inn i troens og bønnens verden, er et sterkt uttrykk for den avhengigheten som faktisk eksisterer mellom generasjonene.
Alt du tror på har noen gitt deg.
Vi finner ikke på vårt eget livssyn eller virkelighetsorientering, men vi får den av andre som har gått foran oss.
Slik er det bare.

Den etiopiske hoffmannen som hadde fått tro på den jødiske Gud, var avhengig av å lese tekstene som var skrevet før ham, men selv ikke det strakk til. Han trengte Filip til å legge ut tekstene for seg før han kunne se hvordan det var Jesus disse rare tekstene fra Jesaja handlet om. Hoffmannen trodde med hele seg på det Filip fortalte ham og han lot seg derfor døpe.
Husk: Vi døper ikke oss selv:
Vi lar oss døpe.
Det handler ikke om hva vi kan gjøre,
men om hva Gud gjør med oss.            

Bønn:
Kjære Gud, takk for at vi får del i din redning uten at vi trenger å prestere. Takk for velsignelsen og gaven vi får i dåpen. Hjelp oss å leve som døde for det onde og de destruktive kreftene og være levende for det gode, hvor vi både får og gir liv og håp i våre hverdager. Vær med oss og pass på oss gjennom liv og død. 

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen!



[i] 11 Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild. 12 Han har kasteskovlen i hånden og skal rense kornet på treskeplassen. Hveten sin skal han samle i låven, men agnene skal han brenne opp med en ild som aldri slukner.»

[ii] 15 Herren sa til Moses: «Hvorfor roper du til meg? Si til israelittene at de skal dra videre! 16 Du skal løfte staven din og rekke hånden ut over havet og kløve det, så israelittene kan gå tørrskodd tvers igjennom havet. 17 Se, jeg gjør egypterne harde, så de setter etter dem. Jeg skal vise min herlighet på farao og hele hans hær, på vognene og rytterne hans. 18 Egypterne skal kjenne at jeg er Herren når jeg viser min herlighet på farao og vognene og rytterne hans.»
    19 Guds engel, som hadde gått foran Israels leir, byttet nå plass og gikk etter folket. Skysøylen som var foran dem, flyttet seg og stilte seg bak dem, 20 så den kom mellom egypternes leir og israelittenes leir. Og skyen kom med mørke, men den lyste likevel opp natten, så de ikke kom inn på hverandre hele natten. 21 Da rakte Moses hånden ut over havet, og Herren drev havet bort med en sterk østavind som blåste hele natten, så havet ble til tørt land. Vannet ble kløvd, 22 og israelittene gikk tørrskodd tvers igjennom havet. Vannet sto som en mur til høyre og venstre for dem.

[iii] 4 Men det ble åpenbart
          
hvor god vår Gud og frelser er,
          
og at han elsker menneskene: 
          
   

5 Han frelste oss,
          
ikke på grunn av våre rettferdige gjerninger,
          
men fordi han er barmhjertig.
          
Han frelste oss
          
ved badet som gjenføder
          
og fornyer ved Den hellige ånd, 
          
   

6 som han så rikelig har øst ut over oss
          
ved Jesus Kristus, vår frelser, 
          
   

7 så vi skulle bli rettferdige ved hans nåde
          
og bli arvinger til det evige liv, som er vårt håp.

[iv] 26 En engel fra Herren talte til Filip og sa: «Gjør deg klar og dra sørover på veien fra Jerusalem til Gaza.» Dette er en øde strekning. 27 Filip gjorde seg i stand og dro av sted. Han fikk se en etiopisk hoffmann, en høy embetsmann som hadde tilsyn med skattkammeret hos Kandake, dronningen i Etiopia. Han hadde vært i Jerusalem for å tilbe. 28 Nå var han på vei hjem og satt i vognen sin og leste fra profeten Jesaja. 29 Da sa Ånden til Filip: «Gå bort til vognen og hold deg tett opptil den.» 30 Filip sprang bort, og da han hørte at han leste fra profeten Jesaja, spurte han: «Forstår du det du leser?» 31 «Hvordan skal jeg kunne forstå», sa han, «når ingen forklarer det for meg?» Så ba han Filip komme opp i vognen og sette seg ved siden av ham. 32 Det stykket i Skriften han holdt på å lese, var dette:
          
Lik en sau som føres bort for å slaktes,
          
lik et lam som tier når det klippes,
          
åpnet han ikke sin munn.
          
   

33  Da han var fornedret,
          
ble dommen over ham opphevet.
          
Hvem kan fortelle om hans ætt?
          
For hans liv er tatt bort fra jorden.
34 Hoffmannen sa da til Filip: «Si meg, hvem er det profeten taler om her? Er det om seg selv eller om en annen?» 35 Da tok Filip til orde. Han begynte med dette skriftstedet og forkynte evangeliet om Jesus for ham. 36 Mens de kjørte langs veien, kom de til et sted hvor det var vann, og hoffmannen sa: «Se, her er vann. Hva er til hinder for at jeg blir døpt?» 37 *Filip svarte: «Hvis du tror av hele ditt hjerte, kan det skje.» Da sa han: «Jeg tror at Jesus Kristus er Guds Sønn.»• 38 Så lot han vognen stanse, og de steg ned i vannet, både Filip og hoffmannen, og Filip døpte ham. 39 Da de steg opp av vannet, rykket Herrens Ånd Filip bort, og hoffmannen så ham ikke lenger. Han fortsatte lykkelig videre på sin vei. 40 Men Filip viste seg senere i Asjdod, og han forkynte evangeliet i alle byene han reiste gjennom, helt fram til Cæsarea.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar