søndag 11. mai 2014

4. søndag i påsketiden - Ørkenvandring




Prekentekst: Evangeliet etter Johannes 16,16-22[i]
GT-tekst: Jesaja 54,7-10[ii]
Brevtekst: Paulus´ brev til filipperne 3,12-14[iii]
Fortellertekst: Andre Samuelsbok 17,3-11.37-50[iv]

Det gamle testamentets historieskildring av israelsfolket inngår i et mønster:
Gud velger seg ut en mann, Abraham, for å forme et folk som Gud kan gi seg til kjenne gjennom.
Gud kaller Abraham ut på vandring til et nytt land.
Abraham starter en vandring som innebærer tvil, smerte og feiling.
Til slutt kommer han til Kanaan, landet Gud hadde lovet ham.
Noe av den samme erfaringen må også hans sønn, Isak og sønnesønn, Jakob gå gjennom.

Jakobs tolv sønner, som utgjør Israels tolv stammer, inngår i samme mønsteret.
På grunn av hungersnød i sitt eget land må Jakobs sønner flykte til Egypt. I Egypt ble de etter hvert slaver for Farao, men Gud redder dem ut gjennom Moses.
Israel starter en vandring i 40 harde år i ørkenen som innbærer tvil, smerte og feiling.
Til slutt kommer de inn til Kanaan, landet Gud hadde lovet dem.
Etter å ha levd i sitt nye hjemland (hvor det samme mønsteret også gjentar seg innad i landet jf. fortellertekstens David og Goliat-fortelling), vender de seg bort fra Gud og blir tatt i fangenskap og bortført av assyrerne.
Etter et par avløsende dynastier, redder Gud dem ut av det babylonske fangenskapet gjennom Perserkongen Kyros.
Jødene starter en vandring med oppreisning av Jerusalem som innebærer tvil, smerte og feiling.
Til slutt gjenreiser de Jerusalem, byen Gud hadde lovet dem.
Der stopper den protestantiske Bibelen,
men ikke den katolske.
I Makkabeerbøkene kan vi lese at det etter hvert kommer hellenistiske riker og overtar Jerusalem og Judea.
Jødene starter da en heftig frigjøringskrig, under ledelse av Judas makkabeeren, som fører til kontroll over Jerusalem og Judea igjen. Israels grenser ble utvidet, noe som sikret jødene religionsfrihet.
Men atter en gang kommer romermakten og tar over  Israel og styrer landet gjennom vasallkonger. Dette siste skjer ca. 60 år før Jesus blir født.

Som vi ser er det et mønster her:
Egypt-Moses-ørken-Kaanan;
Babylon-Kyros-gjenoppbygging-Jerusalem;
Hellenisme-Makkbeeren-krig-Israel;
fangenskap-redningsmann-vandring-løftesland;
fortapt-håp-tvil-frihet;
rettningsløshet-orienteiring-nyorientering-fremme.

Dette mønsteret finner vi igjen i jødenes og de kristnes bønnebok: Salmenes bok.
Første salme skisserer en svart-hvit verden: et enkelt løfte om frihet.
Den som gjør det rette går det bra med, den som gjør det onde går det dårlig med.
Men så enkel er ikke verden.
Dermed består over 70% av salmene av klager på Gud som ikke handler slik som det tilsynelatende var lovet. Det er som om den første salmen gir et løfte om frihet, men så kommer ikke denne friheten.
Første salme gir en orientering, men så trengs det nyorientering.
Er ikke dette en allmennmenneskelig erkjennelse?
Vi tror vi vet hvordan ting fungerer, helt til det kommer nye opplysninger, så må vi nyorientere oss. Det er smertefullt å se at vi tar feil, men bare gjennom å oppdage at vi tar feil, kan vi se noe mer riktig.
Å innrømme feil er ikke å tape ansikt,
det er en dygd!    

Etter hvert utviklet det seg et håp i Israel.
Et håp om at det en gang skulle komme en redningsmann som skulle overvinne alle fremmede makter og å sikre Israel politisk og religiøs ro og fred til evig tid.
Et håp om et evig Jerusalem,
et endelig løftesland,
en evig frihet
og å være endelig fremme.

Da Jesus entret banen, var det makkabeertidens jihad som var idealet.
Med vold og overmakt skulle redningsmannen komme.

I Jesu siste avskjedstale, noe timer før han blir tatt til fange, sier han noen gåtefulle ord som disiplene ikke forsto noe av. Det er en dobbel bunn i Jesu ord, når han taler om at han skal bli tatt bort fra dem ”… en liten stund”.
For det første henviser han til at han kom til å bli tatt til fange, men at det etter sorg, smerte og død vil finnes en oppstandelse.
For det andre bruker han et bilde på en fødende kvinne, noe som i jødisk sammenheng peker frem mot den evige friheten.
Jesaja-teksten inngår i historien der jødene er i det babylonske fangenskap, men ser frem mot både en foreløpig utfrielse, men den evige utfrielsen klinger med.

Den tidlige kirken så seg den gang, som den også gjør nå, som en forlengelse av jødenes fortellingsmønster. Det egentlige fangenskapet blir ikke sett på som politisk undertrykkelse eller tap av geografisk land, men som destruktive mønstre i våre medmenneskelige relasjoner.
Derfor er Jesus en skuffelse for jødene.
Han kom ikke for å redde en spesifikk etnisk gruppe fra undertrykkelse eller for å sikre dem et geografisk landområde.
Jesus kom for å redde hele verden fra å undertrykke hverandre. Han kom for å ta de undertryktes plass og for assosiere seg med alle uskyldige offer.
Bare slik kunne han avsløre ondskapen i verden.

Jesus er altså redningsmannen som kom og dro til himmelen igjen. Men han lovet at etter en smertefull tid skulle han komme tilbake.
Det betyr at tiden mellom at Jesus forlot den synlige verden for så å komme igjen på den siste dag, er nå.
Dette er kirkens tid.
Tiden for ørkenvandring,
tvil, smerte og feiling.
Men det er noe mer.
Det er tiden for håp og tillit til den evige friheten: om himmelen.

Vi lever i en ambivalent tid.
Det er som om vi i Jesu oppstandelse fikk se vårt nye og evige land,
der døden er overvunnet,
men vi er ikke helt fremme.
Vi opplever fremdeles død, sorg, ulykkelighet og destruktive tanker, handlinger og holdninger.
Det så fint ut med Jesu oppstandelse og greier,
men nå har det gått 2000 år.
”Om en liten stund” du liksom!
Tvilen kan dirre som en klump i halsen…

Men Jesus døde jo en gang, til sorg og følelse av dypeste tap hos vennene hans,
men mot alle odds blir han reist opp som en levende død!
Jeg kan som en del av kirkens 2000-årige lange ørkenvandring, kjenne på en krypende tvil,
men like krypende kan jeg samtidig kjenne på håpet og gleden:
Det kan skje igjen!
Jesus kan komme tilbake
å gjenskape og forme våre døde kropper til liv,
ja, kropper som for de fleste for lengst har spredt seg over jorden som støv.

I likhet med Paulus har jeg en opplevelse av Jesu liv, død og oppstandelse som altomfattende viktig for oss mennesker, men at jeg skulle være fullkommen eller ha erfart hva dette betyr i sin helhet, kan jeg definitivt avvise.
Men jeg lengter etter en dag da gleden, friheten og kjærligheten overvinner alt;
jeg lengter etter en himmel.

Bønn: Kjære Gud, du kjenner vår lengsel. Du vet hva som er tungt å leve med. Du vet hva som gleder. Takk for at du vet hva vi trenger. Gi oss tålmodighet og styrke til å leve i håpet om din omsorg.[1] Hjelp oss å være gode mot hverandre og å støtte hverandre i tider med tvil og angst. Gi oss mot til å stå sammen med våre venner når de sliter, og hjelp oss å ta imot nærhet og hjelp av våre venner og familie når vi selv sliter.

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd    
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen.




[1] Wirgenes, Mari og Paul Erik fra søndag til søndag – Et møte med kirkeårets tekster 1. Rekke (2013:166)



[i] 16 Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg.» 17 Da sa noen av disiplene hans til hverandre: «Hva mener han med å si: ‘Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg’ og: ‘Jeg går til Far’? 18 Hva mener han med ‘om en liten stund’? Vi skjønner ikke hva han snakker om.» 19 Jesus visste at de ville spørre ham, og han sa: «Snakker dere om det jeg sa: ‘Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg’? 20 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Dere skal gråte og klage, men verden skal glede seg. Dere skal sørge, men sorgen skal bli forvandlet til glede. 21 Når en kvinne skal føde, er hun engstelig, for hennes time er kommet. Men når barnet er født, har hun glemt smertene i sin glede over at et menneske er kommet til verden. 22 Også dere er engstelige nå. Men jeg skal se dere igjen, og hjertet deres skal glede seg, og ingen skal ta gleden fra dere.

[ii] 7 Et lite øyeblikk forlot jeg deg,
          
men i min store barmhjertighet
          
tar jeg deg tilbake.
          
   

8 Mens harmen flommet,
          
skjulte jeg ansiktet for deg et øyeblikk,
          
men med evig godhet vil jeg forbarme meg over deg,
          
sier Herren, som løser deg ut.
          
   

9 For meg er dette som Noah-flommen.
          
Slik jeg sverget at Noah-flommen
          
aldri mer skulle komme over jorden,
          
slik sverger jeg nå at jeg aldri mer
          
skal bli harm på deg og true deg.
          
   

10 For om fjellene viker og haugene vakler,
          
skal min godhet aldri vike fra deg,
          
min fredspakt skal ikke vakle,
          
sier Herren, som viser deg barmhjertighet.

[iii] 12 Jeg mener ikke at jeg alt har nådd dette, eller alt er fullkommen, men jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus. 13 Mine søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, 14 og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus.

[iv] 3 Filisterne sto oppstilt i den ene fjellskråningen og israelittene i den andre. Bare dalen var mellom dem.
   
4 Da trådte det fram fra filisternes rekker en mann som utfordret til tvekamp. Han het Goliat og var fra Gat. Han var seks alen og et fingerspenn høy. 5 På hodet hadde han en bronsehjelm, og han var kledd i en skjellbrynje av bronse. Den veide fem tusen sjekel. 6 På leggene hadde han bronseskinner, og på ryggen bar han en sabel av bronse. 7 Skaftet på spydet hans var tykt som en vevbom, og spydspissen var av jern og veide seks hundre sjekel. Skjoldbæreren gikk foran ham. 8 Goliat stilte seg opp og ropte til Israels hær: «Hvorfor drar dere ut og gjør dere klar til kamp? Er ikke jeg en filister og dere Sauls tjenere? Velg ut en mann og send ham ned til meg! 9 Hvis han kan kjempe med meg og felle meg, skal vi være slaver for dere. Men hvis jeg vinner over ham og feller ham, skal dere være våre slaver og tjene oss.» 10 Og filisteren fortsatte: «I dag har jeg hånt Israels hær. Send hit en mann, så skal vi kjempe med hverandre.» 11 Da Saul og alle israelittene hørte hva filisteren sa, ble de svært redde og mistet motet.
   
37 Og David la til: « Herren, som har berget meg fra løve og bjørn, han skal også berge meg fra denne filisteren.» Da sa Saul til David: «Gå, måtte Herren være med deg!» 38 Saul lot David få sine egne klær, satte en bronsehjelm på hodet hans og iførte ham en brynje. 39 David bandt Sauls sverd utenpå klærne og forsøkte å gå, men forgjeves. For han hadde aldri prøvd det før. «Jeg greier ikke å gå med dette på meg», sa han til Saul, «jeg er ikke vant til det.» Så la han det av seg, 40 og i stedet tok han staven sin i hånden, valgte seg ut fem glatte steiner fra elveleiet og puttet dem i gjetervesken som han bar over skulderen. Slyngen hadde han i hånden. Så gikk han fram mot filisteren.
   
41 Imens kom filisteren nærmere og nærmere David, og skjoldbæreren gikk foran ham. 42 Da filisteren så fram for seg og fikk øye på David, fnyste han foraktelig av ham. For David var jo bare unggutten, rødkinnet og vakker å se til. 43 «Tror du jeg er en hund, siden du kommer mot meg med kjepper?» ropte filisteren til David. Og han forbannet David ved sine guder. 44 «Kom hit til meg», sa han, «så skal jeg gi kjøttet ditt til fuglene under himmelen og dyrene på marken.» 45 David svarte: «Du kommer mot meg med sverd, spyd og sabel, men jeg kommer mot deg i navnet til Herren over hærskarene, han som er Gud for Israels hær, han som du har hånt. 46 I dag vil Herren gi deg i min hånd. Jeg skal slå deg i hjel og hugge hodet av deg. Og liket ditt og likene fra filisterhæren skal jeg i dag gi til fuglene under himmelen og til villdyrene på jorden. Så skal hele jorden forstå at Israel har en Gud. 47 Og alt dette folket som er samlet, skal forstå at det ikke er med sverd og spyd Herren gir seier. Det er Herren som rår for krigen, og han skal overgi dere i våre hender.» 
   
48 Da filisteren begynte å bevege seg mot David igjen, sprang David raskt fram foran hæren for å møte ham. 49 Han stakk hånden ned i vesken og tok opp en stein. Den slynget han ut så den traff filisteren i pannen. Steinen gikk dypt inn i pannen hans, og han stupte med ansiktet mot jorden. 50 Slik vant David over filisteren med slynge og stein. Han felte filisteren og slo ham i hjel, enda han ikke hadde noe sverd i hånden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar