Prekentekst: Evangeliet etter
Johannes 10,11-18[i]
GT-tekst: Esekiel 34,11-16[ii]
Brevtekst: Første Peters brev
2,20-25[iii]
Fortellertekst: Første Samuelsbok
15,34-16,13[iv]
Støvet har lagt seg og folket har
gjort opp meningene sine.
Også de religiøse lederne hadde nå
bestemt seg for hva de ville gjøre med Jesus.
Denne mannen må dø.
Fortellingen i dag befinner seg
mellom de to siste tegnene Johannes skriver om.
Jesus hadde akkurat helbredet en
blind.
De som hadde begynt å tro at Jesus
var sendt av Gud, ble sterkere i sin tro.
Mens de religiøse lederne hadde
bestemt seg for at Jesus måtte være en mann som leflet med onde makter.
Som jeg poengterte på påskedagen
er evangeliet etter Johannes et fortelling som trekker frem de gåtefulle ordene
fra Jesus, som bare blir klare når vi vet at Jesus kom til å bli reist opp fra
døden.
Så da Jesus sa jeg er den gode
gjeteren, og gjeteren gir sitt liv for sauene,
ja, da er det en brådyp klangbunn
i denne selvbetegnelsen.
Jesus gav sitt liv frivilling, slik
at verden kunne se en ny type levemåte.
En levemåte som er antivoldelig;
en levemåte som ikke handler om å
vise muskler;
en levemåte som viser kjærlighet
og tilgivelse ovenfor overgriperen.
Voldsspiralen tar aldri slutt så
lenge hevn er svaret på urettferdighet.
Voldsspiralen tar aldri slutt så
lenge offeret ikke klarer å finne verdighet igjen.
Den eneste som kan hindre at
volden opprettholdes i verden, er at offeret klarer å tilgi og å finne ny
verdighet uten hevn.
Tilgivelse er enden på volden.
Derfor gav Jesus sitt liv
frivillig.
Han ønsket å markere det endelige
punktum for volden.
Vel, dette er jo flott.
Et fint forbilde.
Ja, et fint forbilde er det, men
hvis det var sant at Jesus var Gud, og hvis det er sant at han ble levende enda
til at han bar døden i sin kropp,
da er det mer en fin forbilledlig
fortelling.
Da handler det om at Gud vil føre
sine sauer gjennom døden til et liv i de evige grønne enger.
Da er det sant som Peter skriver
at våre destruktive gjerninger, synden, ikke lenger fører til en endelig død,
men fører til tilgivelse som bærer oss gjennom døden:
For ved hans torturerte og
korsfetede kropp har vi fått se at en død kan overvinne døden.
Og når vi tar med i betraktingen
at det var Gud selv, da vet vi at døden er levende i Gud.
Da har det fått kosmologiske
følger, som gir håp til alle som lengter etter ren godhet og selvutgivende
kjærlighet.
Det var så uendelig provoserende og
blasfemisk å høre på for jødenes ledere:
”Jeg er den gode gjeteren, liksom!
Hvem er det han tror han er?”
Fra profeten Esekiel og flere av
de kjente salmene som ble sunget i gudstjenestene, visste de at den gode
gjeteren var bilde på Gud.
”Nå sier han ikke bare at han er
sendt av Gud, han sier han er Gud!
Denne mannen er farlig!”
Kroneksempelet på gjeteren i
jødenes historie, var kong David som faktisk startet sin karriere som gjeter.
Han var så trofast i sin gjeterjobb at han ble funnet verdig å styre hele
israelsfolket.
Peter, som vi leste om forrige
søndag, fikk tilgivelse av Jesus som han hadde sviktet.
Jesus gjorde ingenting vond
tilbake.
Sviktet og hånet stoppet med
offeret: Jesus Kristus.
Denne hendelsen brennmerket seg i
Peters liv, så heftig at han ikke ble særlig imponert over folk som utholdt
staff for det gale de gjort. De fikk jo bare igjen for den urettferdigheten de
selv hadde utført.
Men de som hadde opplevd å bli
sveket, selv om de hadde gjort det rette, men likevel ikke tok igjen,
se, de ble han imponert over.
Hvorfor?
Jo, fordi Peters beste venn måtte
lide, blant annet, fordi han selv, Peter, svek Jesus,
og i stedet for å forsvare ham,
løy og sa han ikke kjente ham.
Dette eksempelet burte vi strekke
oss etter.
Og Peter sender utfordringen
videre:
”La volden, sviket, hevnen og
urettferdigheten stoppe med deg!
Våg å lide, selv om du er
uskyldig!
Våg å tilgi, selv om overgriperen
ikke fortjener det!
La kjærligheten begynne med deg!”
For bare slik kan kjærligheten
seire i denne verden.
Bønn:
Kjære Gud, ta deg av alle
overgrepsofre som rives i sunt av hevntanker og bitterhet! Ta deg av alle ofre
som er knust og full av mismot og mindreverdighetskomplekser! La ditt liv få
skinne, så sterkt at en ny verdighet blir mulig å ta del i, uten hevn eller
gjengjeldelse.
Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen
som var og er og blir en sann Gud
fra evighet til evighet.
Amen
[i] 11 Jeg er den gode gjeteren. Den gode gjeteren gir
livet sitt for sauene. 12 Men den som er leiekar og ikke
gjeter, og som selv ikke eier sauene, han forlater dem og flykter når han ser
ulven komme, og ulven kaster seg over dem og sprer flokken. 13 For han er bare leiekar og har ingen omsorg for
sauene. 14 Jeg er den gode gjeteren. Jeg
kjenner mine, og mine kjenner meg, 15 slik
som Far kjenner meg og jeg kjenner Far. Jeg gir livet mitt for sauene. 16 Jeg har også andre sauer, som ikke hører til denne
flokken. Også dem må jeg lede. De skal høre min stemme, og det skal bli én
flokk og én gjeter.
17 Far elsker meg fordi jeg gir
livet mitt for siden å ta det tilbake. 18 Ingen
tar mitt liv, jeg gir det frivillig. For jeg har makt til å gi det og makt til
å ta det tilbake igjen. Dette er oppdraget jeg har fått av min Far.»
[ii] 11 Så sier Herren Gud: Se, jeg vil selv lete etter
sauene mine og ta meg av dem. 12 Som
en gjeter tar seg av sauene sine og er med dem den dagen de blir spredt, slik
vil jeg ta meg av sauene mine og berge dem fra alle stedene de kom til da de
ble spredt, på den mørke og skytunge dagen. 13 Jeg
vil føre dem ut fra folkene, samle dem fra landene og føre dem inn i deres eget
land. Så skal jeg gjete dem på fjellene i Israel, i dalene og overalt hvor de
bor i landet. 14 På gode beitemarker skal jeg
gjete dem, de skal ha engene sine på Israels høye fjell. Der skal de hvile i
frodige enger. De skal gå på saftige beiter på fjellene i Israel. 15 Jeg vil gjete sauene mine og la dem hvile, sier
Herren Gud. 16 Jeg vil lete opp de bortkomne,
føre tilbake de fordrevne, forbinde de skadde, styrke de syke, vokte de fete og
sterke og gjete dem på rett vis.
[iii] 20 Om dere holder ut å bli straffet når dere har gjort
noe galt, er det noe å rose dere for? Men om dere holder ut i lidelser når dere
gjør det rette, da er det godt i Guds øyne. 21 Det
var jo dette dere ble kalt
til.
For Kristus led
for dere
og etterlot dere
et eksempel,
for at dere
skulle følge i hans spor.
22 Han gjorde ingen synd,
og det
fantes ikke svik i hans munn.
23 Han svarte ikke med hån når han
ble hånt,
han truet ikke
når han led,
men overlot sin
sak til ham som dømmer rettferdig.
24 På sin egen kropp bar han
våre
synder opp på
treet,
så vi skulle dø
bort fra syndene
og leve for
rettferdigheten.
Ved hans
sår ble dere helbredet.
25 Dere var lik sauer som
hadde gått seg vill,
men nå har dere
vendt om til ham
som er hyrde og
tilsynsmann for deres sjeler.
[iv] 34 Deretter gikk Samuel til Rama, og Saul dro hjem til
Sauls Gibea. 35 Til sin dødsdag så Samuel aldri
Saul igjen, for han sørget over
Saul.
Men Herren
angret at han hadde gjort Saul til konge over Israel.
1 Herren sa til Samuel: «Hvor
lenge vil du sørge over Saul? Jeg har forkastet ham som konge over Israel. Fyll
hornet ditt med olje og gå! Jeg sender deg til Isai i Betlehem, for jeg har
sett meg ut en av hans sønner til konge.» 2 Samuel
svarte: «Hvordan kan jeg gå dit? Får Saul høre det, dreper han meg.» Da sa
Herren: «Ta med deg en kvige og si at du kommer for å ofre til Herren. 3 Be så Isai komme til ofringen! Jeg skal fortelle deg
hva du siden skal gjøre. Ham jeg viser deg, skal du salve for
meg.»
4 Samuel gjorde som Herren hadde
sagt. Da han kom til Betlehem, gikk byens eldste skjelvende imot ham og spurte:
«Kommer du i fredelig ærend?» 5 Han
svarte: «Ja, jeg har kommet for å ofre til Herren. Gjør dere rene og hellige og
kom med meg til ofringen.» Så helliget han Isai og sønnene hans og innbød dem
til ofringen.
6 Da de så kom og han fikk se
Eliab, sa han til seg selv: «Her foran Herren står nå hans salvede.» 7 Men Herren sa til Samuel: «Se ikke på hans utseende
og høye vekst, for jeg har forkastet ham. Her gjelder ikke det som mennesker
ser. For mennesker ser det som øynene ser, men Herren ser på hjertet.» 8 Da ropte Isai på Abinadab og lot ham tre fram for
Samuel. Men Samuel sa: «Heller ikke ham har Herren utvalgt.» 9 Så lot Isai Sjamma tre fram; men Samuel sa: «Heller
ikke ham har Herren utvalgt.» 10 Slik
lot Isai de sju sønnene tre fram for Samuel. Men Samuel sa til Isai: « Herren
har ikke utvalgt noen av disse.»
11 Da spurte Samuel: «Var dette
alle guttene dine?» «Nei», svarte Isai, «det er enda en igjen, den yngste. Han
er ute og gjeter småfeet.» «Send bud etter ham!» sa Samuel. «Vi setter oss ikke
til bords før han kommer.» 12 Så sendte Isai bud etter ham.
Han var rødkinnet, hadde vakre øyne og et godt utseende. Herren sa: «Reis deg
og salv ham! For han er det.» 13 Da
tok Samuel hornet med olje og salvet ham midt blant brødrene hans. Fra den
dagen kom Herrens ånd over David og var med ham siden. Så brøt Samuel opp og
dro tilbake til Rama.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar