Prekentekst:
Johannes` evangelium 1,1-14[i]
GT-tekst: Salomos
ordspråk 8,1-2.22-31[ii]
Brevtekst: Hebreerbrevet
1,1-6[iii]
Fortellertekst:
Lukas` evangelium 2,1-20 (Juleevangeliet)[iv]
Denne dagen
er en av kirkens store høytidsdager. Største delen av verden feirer ikke
julaften som Jesu fødsel, men juledagen dvs. 1. juledag.
Feiringen
av fødselsdager er ingen jødisk skikk, men etter at kristendommen utbredde seg til
den romerske kulturen, ble det naturlig for kirken å benytte seg av skikken for
å minnes at Gud ble menneske. Den 25. desember feiret romerriket Sol invictus til ære for solen.
De kristne
omtolket denne skikken til ære for det ”sanne lys”, som Johannes
tilla Jesus å være. Etter 300-tallets heftige diskusjoner som handlet om hvordan kirken skulle forstå Jesus, ble det viktig å finne en dag å feire Jesus
som ”det sanne lys som lyser for hvert menneske…” I 325 e. Kr. utformet en stor samling kirkeledere fra hele verden
en felleskirkelig trosbekjennelse, kjent som Den nikenske trosbekjennelse.
Derfor
bruker de fleste kirker i verden å bekjenne Den nikenske trosbekjennelse
på juledagsgudstjenesten.
Jesus Kristus er for kristne den
eneste personen i verdens historie som gir et fullkomment bilde av hvem den ikke-fysiske
Gud er. I hellenistisk tid var ”logos” et kjernebegrep for å forstå
hvilken mal alle de fysiske tingene var skapt
etter. Oversatt betyr logos: ord. Ordet er den perfekte
formen alle ting er formet i og som alle ting lengter etter å finne tilbake
til. Alle ting lengter etter ӌ
komme i form”, så å si. Altså, alle ting har mistet noe av sitt
utgangspunkt og lengter etter å bli lik malen: Ordet.
Apostelen Johannes sier at Jesus
Kristus er Guds ord, altså Ordet, som alle de fysiske ting er formet etter. Alt
det som skrives i Bibelen før Jesus kom omhandler mennesker som vitner om ham
og som lengter etter hans komme. Alle som skriver etter at Jesus var kommet
forsøker å la hans liv og lære gi mening til tilværelsen og de lengter etter
den dagen når han skal komme igjen ved denne verdens siste time. Alt i Bibelen
handler om Jesus, fordi det er i Jesu liv verdens opphav avsløres og meningen
med universet åpenbares. Det er derfor Bibelen kalles Guds Ord: Den vitner om
Ordet som ble mennesket: Jesus Kristus.
Jødene
hadde sin egen versjon av det hellenistiske logos-begrepet: Visdommen. Men at
Visdommen skulle fødes som et menneske var uhørt, ettersom det ville innbære at
Gud selv ble et menneske.
Komplett
umulig!
Like uhørt
var tanken om at logos skulle bli en del av den fysiske verden i hellenistisk
filosofi.
En indre selvmotsigelse!
Alt fysisk
er uperfekt. Ordet er perfekt og kan derfor ikke bli fysisk.
Altså var
tanken om at Ordet skulle ikle seg fysisk kjøtt og blod umulig i alle rådende
verdensbilder i samtiden.
Forfatteren av hebreerbrevet påstår
likevel at ”Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen”. Slik solstrålen kommer fra solen og
er en del av solens egen substans, slik er Jesu en utstråling fra Gud og av
samme substans. Det er slik en av Bibelens forfattere forsøker å forklare Jesu
enhet med Gud.
Umulig,
sier du?
”Jeg tror
fordi det er absurd!”, skrev kirkefader Tertulllian (f. 160-d. 225 e. Kr.).
Fordi det
var utenkelig, er det troverdig.
Mange vil
være enig i at det er absurd, men kan det være at vi har med et mysterium å
gjøre her som overgikk alt det samtiden kunne tenke ut? Hvis tanken om at det
evige ble en del av det endelige fremsto som en umulig tanke i samtiden, er det
kanskje ikke helt ”far fetched” å anta at vi har å gjøre med noe overjordisk:
noe himmelsk?
Bønn:
Takk Gud
for at du ble menneske og kom til oss! Takk for at vi har et lys som lyser opp
meningen med tilværelsen og den enkeltes liv. Jeg ber for de som sliter i
julen, slik din mor og stefar slet. Beskytt alle som er ensomme eller som har
det fælt akkurat nå.
Den nikenske trosbekjennelse:
Jeg tror på én Gud,
den allmektige Fader, som har skapt himmel og
jord,
alle synlige og usynlige ting.
Jeg tror på én Herre, Jesus Kristus,
Guds enbårne Sønn,
født av Faderen fra evighet.
Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av den sanne
Gud,
født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen.
Ved ham er alt blitt skapt.
For oss mennesker og for vår frelses skyld
steg han ned fra himmelen.
Han er blitt kjød ved Den Hellige Ånd av jomfru
Maria,
og er blitt menneske.
Han ble korsfestet for oss,
pint under Pontius Pilatus og gravlagt.
Han oppstod den tredje dag, etter Skriften,
fór opp til himmelen, og sitter ved Faderens høyre
hånd.
Han skal komme igjen med herlighet og dømme
levende og døde,
og på hans rike skal det ikke være ende.
Jeg tror på Den Hellige Ånd, Herre og livgiver,
som utgår fra Faderen og Sønnen,
som med Faderen og Sønnen tilbes og
forherliges,
og som har talt ved profetene.
Jeg tror på én, hellig, allmenn/katolsk og
apostolisk Kirke.
Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse.
Jeg venter de dødes oppstandelse
og det evige liv.
Amen.
Helene Bøksle: "Mitt hjerte alltid vanker"
Ordet var hos
Gud,
og Ordet var
Gud.
2 Han var i begynnelsen hos
Gud.
3 Alt er blitt til ved
ham,
uten ham er ikke noe blitt
til.
Det som ble til
4 i ham, var
liv,
og livet var menneskenes
lys.
5 Lyset skinner i
mørket,
og mørket har ikke overvunnet
det.
6 Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans
var Johannes. 7 Han kom for å vitne. Han skulle
vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham. 8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om
lyset.
9 Det sanne
lys,
som lyser for hvert
menneske,
kom nå til
verden.
10 Han var i
verden,
og verden er blitt til ved
ham,
men verden kjente ham
ikke.
11 Han kom til sitt
eget,
og hans egne tok ikke imot
ham.
12 Men alle som tok imot
ham,
dem ga han rett til å bli Guds
barn,
de som tror på hans
navn.
13 De er ikke født av kjøtt og
blod,
ikke av menneskers
vilje
og ikke av manns
vilje,
men av
Gud.
14 Og Ordet ble
menneske
og tok bolig iblant
oss,
og vi så hans
herlighet,
en herlighet som den enbårne
Sønn
har fra sin
Far,
full av nåde og sannhet.
[ii] 1 Hør, Visdommen
roper,
forstanden løfter sin
røst.
2 Visdommen
stiller seg på toppen av
høydene,
ved veien, der stiene
møtes.
22 Herren bar meg fram som sitt første
verk,
før hans gjerninger i fjerne
tider.
23 Fra eldgammel tid ble jeg
formet,
i begynnelsen, før jorden ble
til.
24 Jeg ble født da dypene ikke
fantes
og de vannrike kildene ikke var
til.
25 Før fjellene var satt på
plass,
før høydene ble jeg
født.
26 Han hadde ennå ikke laget jorden og
marken
og landjordens første
støvkorn.
27 Jeg var der da han grunnfestet
himmelen
og risset opp himmelranden over
dypet,
28 da han ga kraft til skyene der
oppe
og kildene i dypet fikk
styrke,
29 da han satte grense for
havet
så vannet stanset der han
befalte,
da han risset opp jordens
grunnvoller.
30 Jeg var byggmester hos
ham.
Jeg var til glede for ham dag etter
dag
og lekte stadig for hans
ansikt.
31 Jeg lekte på hans vide
jord
og gledet meg med menneskene.
[iii] 1 Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere
tider talt til fedrene gjennom profetene. 2 Men
nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud
innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden. 3 Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av
hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige ord. Da han hadde fullført
renselsen for våre synder, satte han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye.
4 Slik ble han mye større enn
englene, for det navnet han har fått i arv, er så mye større enn deres.
5 For aldri har Gud sagt til noen
engel:
Du
er min Sønn,
jeg
har født deg i dag.
Eller, som det
også står:
Jeg
vil være far for ham,
og
han skal være sønn for meg.
6 Og når han på nytt fører den
førstefødte inn i verden, sier
han:
Alle
Guds engler skal tilbe ham.
[iv] 1 Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra
keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall. 2 Denne første innskrivningen ble holdt mens Kvirinius
var landshøvding i Syria. 3 Og alle dro av sted for å la
seg innskrive, hver til sin by.
4 Josef dro da fra byen Nasaret i
Galilea opp til Judea, til Davids by Betlehem, siden han var av Davids hus og
ætt, 5 for å la seg innskrive sammen
med Maria, som var lovet bort til ham, og som ventet barn. 6 Og mens de var der, kom tiden da hun skulle føde, 7 og hun fødte sin sønn, den førstefødte. Hun svøpte
ham og la ham i en krybbe, for det var ikke husrom for dem.
8 Det var noen gjetere der i
nærheten som var ute på marken og holdt nattevakt over flokken sin. 9 Med ett sto en Herrens engel foran dem, og Herrens
herlighet lyste om dem. De ble overveldet av redsel. 10 Men engelen sa til dem: «Frykt ikke! Se, jeg
forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket: 11 I dag er det født dere en frelser i Davids by; han
er Messias, Herren. 12 Og dette skal dere ha til tegn:
Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe.» 13 Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare,
som lovpriste Gud og sang:
14 «Ære være Gud i det
høyeste,
og fred på
jorden
blant mennesker
Gud har glede i!»
15 Da englene hadde forlatt dem og
vendt tilbake til himmelen, sa gjeterne til hverandre: «La oss gå inn til
Betlehem for å se dette som har hendt, og som Herren har kunngjort for oss.» 16 Og de skyndte seg av sted og fant Maria og Josef og
det lille barnet som lå i krybben. 17 Da
de fikk se ham, fortalte de alt som var blitt sagt dem om dette barnet. 18 Alle som hørte på, undret seg over det gjeterne
fortalte. 19 Men Maria tok vare på alt som
ble sagt, og grunnet på det i sitt hjerte. 20 Gjeterne
dro tilbake. De lovet og priste Gud for alt de hadde hørt og sett; alt var slik
som det var sagt dem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar