torsdag 26. desember 2013

Juledag - Jesu fødsel




Prekentekst: Johannes` evangelium 1,1-14[i]
GT-tekst: Salomos ordspråk 8,1-2.22-31[ii]
Brevtekst: Hebreerbrevet 1,1-6[iii]
Fortellertekst: Lukas` evangelium 2,1-20 (Juleevangeliet)[iv]

Denne dagen er en av kirkens store høytidsdager. Største delen av verden feirer ikke julaften som Jesu fødsel, men juledagen dvs. 1. juledag.
Feiringen av fødselsdager er ingen jødisk skikk, men etter at kristendommen utbredde seg til den romerske kulturen, ble det naturlig for kirken å benytte seg av skikken for å minnes at Gud ble menneske. Den 25. desember feiret romerriket Sol invictus til ære for solen.

De kristne omtolket denne skikken til ære for det ”sanne lys”, som Johannes tilla Jesus å være. Etter 300-tallets heftige diskusjoner som handlet om hvordan kirken skulle forstå Jesus, ble det viktig å finne en dag å feire Jesus som ”det sanne lys som lyser for hvert menneske…”  I 325 e. Kr. utformet en stor samling kirkeledere fra hele verden en felleskirkelig trosbekjennelse, kjent som Den nikenske trosbekjennelse.
Derfor bruker de fleste kirker i verden å bekjenne Den nikenske trosbekjennelse på juledagsgudstjenesten.

Jesus Kristus er for kristne den eneste personen i verdens historie som gir et fullkomment bilde av hvem den ikke-fysiske Gud er. I hellenistisk tid var ”logos” et kjernebegrep for å forstå hvilken mal alle de fysiske tingene var skapt etter. Oversatt betyr logos: ord. Ordet er den perfekte formen alle ting er formet i og som alle ting lengter etter å finne tilbake til. Alle ting lengter etter ”å komme i form”, så å si. Altså, alle ting har mistet noe av sitt utgangspunkt og lengter etter å bli lik malen: Ordet.

Apostelen Johannes sier at Jesus Kristus er Guds ord, altså Ordet, som alle de fysiske ting er formet etter. Alt det som skrives i Bibelen før Jesus kom omhandler mennesker som vitner om ham og som lengter etter hans komme. Alle som skriver etter at Jesus var kommet forsøker å la hans liv og lære gi mening til tilværelsen og de lengter etter den dagen når han skal komme igjen ved denne verdens siste time. Alt i Bibelen handler om Jesus, fordi det er i Jesu liv verdens opphav avsløres og meningen med universet åpenbares. Det er derfor Bibelen kalles Guds Ord: Den vitner om Ordet som ble mennesket: Jesus Kristus.

Jødene hadde sin egen versjon av det hellenistiske logos-begrepet: Visdommen. Men at Visdommen skulle fødes som et menneske var uhørt, ettersom det ville innbære at Gud selv ble et menneske.
Komplett umulig!
Like uhørt var tanken om at logos skulle bli en del av den fysiske verden i hellenistisk filosofi.
En indre selvmotsigelse!
Alt fysisk er uperfekt. Ordet er perfekt og kan derfor ikke bli fysisk.
Altså var tanken om at Ordet skulle ikle seg fysisk kjøtt og blod umulig i alle rådende verdensbilder i samtiden.

Forfatteren av hebreerbrevet påstår likevel at ”Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen”. Slik solstrålen kommer fra solen og er en del av solens egen substans, slik er Jesu en utstråling fra Gud og av samme substans. Det er slik en av Bibelens forfattere forsøker å forklare Jesu enhet med Gud.
Umulig, sier du?

”Jeg tror fordi det er absurd!”, skrev kirkefader Tertulllian (f. 160-d. 225 e. Kr.).
Fordi det var utenkelig, er det troverdig.

Mange vil være enig i at det er absurd, men kan det være at vi har med et mysterium å gjøre her som overgikk alt det samtiden kunne tenke ut? Hvis tanken om at det evige ble en del av det endelige fremsto som en umulig tanke i samtiden, er det kanskje ikke helt ”far fetched” å anta at vi har å gjøre med noe overjordisk:
noe himmelsk?

Bønn:
Takk Gud for at du ble menneske og kom til oss! Takk for at vi har et lys som lyser opp meningen med tilværelsen og den enkeltes liv. Jeg ber for de som sliter i julen, slik din mor og stefar slet. Beskytt alle som er ensomme eller som har det fælt akkurat nå.

Den nikenske trosbekjennelse:
Jeg tror på én Gud,
den allmektige Fader, som har skapt himmel og jord,
alle synlige og usynlige ting.

Jeg tror på én Herre, Jesus Kristus,
Guds enbårne Sønn,
født av Faderen fra evighet.
Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av den sanne Gud,
født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen.
Ved ham er alt blitt skapt.
For oss mennesker og for vår frelses skyld
steg han ned fra himmelen.
Han er blitt kjød ved Den Hellige Ånd av jomfru Maria,
og er blitt menneske.
Han ble korsfestet for oss,
pint under Pontius Pilatus og gravlagt.
Han oppstod den tredje dag, etter Skriften,
fór opp til himmelen, og sitter ved Faderens høyre hånd.
Han skal komme igjen med herlighet og dømme levende og døde,
og på hans rike skal det ikke være ende.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, Herre og livgiver,
som utgår fra Faderen og Sønnen,
som med Faderen og Sønnen tilbes og forherliges,
og som har talt ved profetene.
Jeg tror på én, hellig, allmenn/katolsk og apostolisk Kirke.
Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse.
Jeg venter de dødes oppstandelse
og det evige liv.
Amen.

Helene Bøksle: "Mitt hjerte alltid vanker"


[i] 1 I begynnelsen var Ordet.
          
Ordet var hos Gud,
          
og Ordet var Gud.
          
   

2 Han var i begynnelsen hos Gud.
          
   

3 Alt er blitt til ved ham,
          
uten ham er ikke noe blitt til.
        
          
Det som ble til
   

4 i ham, var liv,
          
og livet var menneskenes lys.
          
   

5 Lyset skinner i mørket,
          
og mørket har ikke overvunnet det.
        


6 Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans var Johannes. 7 Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham. 8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.
          
   

9 Det sanne lys,
          
som lyser for hvert menneske,
          
kom nå til verden.
          
   

10 Han var i verden,
          
og verden er blitt til ved ham,
          
men verden kjente ham ikke.
          
   

11 Han kom til sitt eget,
          
og hans egne tok ikke imot ham.
          
   

12 Men alle som tok imot ham,
          
dem ga han rett til å bli Guds barn,
          
de som tror på hans navn.
          
   

13 De er ikke født av kjøtt og blod,
          
ikke av menneskers vilje
          
og ikke av manns vilje,
          
men av Gud.
          
   

14 Og Ordet ble menneske
          
og tok bolig iblant oss,
          
og vi så hans herlighet,
          
en herlighet som den enbårne Sønn
          
har fra sin Far,
          
full av nåde og sannhet.

[ii] 1 Hør, Visdommen roper,
          
forstanden løfter sin røst.
          
   

2 Visdommen stiller seg på toppen av høydene,
          
ved veien, der stiene møtes.
          
   

22 Herren bar meg fram som sitt første verk,
          
før hans gjerninger i fjerne tider.
          
   

23 Fra eldgammel tid ble jeg formet,
          
i begynnelsen, før jorden ble til.
          
   

24 Jeg ble født da dypene ikke fantes
          
og de vannrike kildene ikke var til.
          
   

25 Før fjellene var satt på plass,
          
før høydene ble jeg født.
          
   

26 Han hadde ennå ikke laget jorden og marken
          
og landjordens første støvkorn.
          
   

27 Jeg var der da han grunnfestet himmelen
          
og risset opp himmelranden over dypet,
          
   

28 da han ga kraft til skyene der oppe
          
og kildene i dypet fikk styrke,
          
   

29 da han satte grense for havet
          
så vannet stanset der han befalte,
          
da han risset opp jordens grunnvoller.
          
   

30 Jeg var byggmester hos ham.
          
Jeg var til glede for ham dag etter dag
          
og lekte stadig for hans ansikt.
          
   

31 Jeg lekte på hans vide jord
          
og gledet meg med menneskene.

[iii] 1 Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere tider talt til fedrene gjennom profetene. 2 Men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden. 3 Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige ord. Da han hadde fullført renselsen for våre synder, satte han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye. 4 Slik ble han mye større enn englene, for det navnet han har fått i arv, er så mye større enn deres.
5 For aldri har Gud sagt til noen engel:
          
            Du er min Sønn,
          
            jeg har født deg i dag.
Eller, som det også står:
          
            Jeg vil være far for ham,
          
            og han skal være sønn for meg.
6 Og når han på nytt fører den førstefødte inn i verden, sier han:
          
            Alle Guds engler skal tilbe ham.

[iv] 1 Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall. 2 Denne første innskrivningen ble holdt mens Kvirinius var landshøvding i Syria. 3 Og alle dro av sted for å la seg innskrive, hver til sin by.
   
4 Josef dro da fra byen Nasaret i Galilea opp til Judea, til Davids by Betlehem, siden han var av Davids hus og ætt, 5 for å la seg innskrive sammen med Maria, som var lovet bort til ham, og som ventet barn. 6 Og mens de var der, kom tiden da hun skulle føde, 7 og hun fødte sin sønn, den førstefødte. Hun svøpte ham og la ham i en krybbe, for det var ikke husrom for dem.
   
8 Det var noen gjetere der i nærheten som var ute på marken og holdt nattevakt over flokken sin. 9 Med ett sto en Herrens engel foran dem, og Herrens herlighet lyste om dem. De ble overveldet av redsel. 10 Men engelen sa til dem: «Frykt ikke! Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket: 11 I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Messias, Herren. 12 Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe.» 13 Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:
          
   

14 «Ære være Gud i det høyeste,
          
og fred på jorden
          
blant mennesker Gud har glede i!»

15 Da englene hadde forlatt dem og vendt tilbake til himmelen, sa gjeterne til hverandre: «La oss gå inn til Betlehem for å se dette som har hendt, og som Herren har kunngjort for oss.» 16 Og de skyndte seg av sted og fant Maria og Josef og det lille barnet som lå i krybben. 17 Da de fikk se ham, fortalte de alt som var blitt sagt dem om dette barnet. 18 Alle som hørte på, undret seg over det gjeterne fortalte. 19 Men Maria tok vare på alt som ble sagt, og grunnet på det i sitt hjerte. 20 Gjeterne dro tilbake. De lovet og priste Gud for alt de hadde hørt og sett; alt var slik som det var sagt dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar