søndag 29. desember 2013

Romjulssøndag



Prekentekst: Evangeliet etter Matteus 2,13-15[i] 
GT-tekst: Salmenes bok 1,1-6[ii]
Brevtekst: 1. Timoteus brev 3,16[iii]
Fortellertekst: Lukas 2,22-40[iv] 


Både i evangeliet etter Lukas og etter Matteus er englene svært aktive ved Jesu krybbe og senere ved Jesu grav. Englene varsler to kontrastfulle sider ved Jesu liv:
Han ble hyllet og tilbedt;
han ble forfulgt og forsøkt drept.

Der Lukas ser fortellingen fra Marias synsvinkel, forteller Matteus den slik Josef opplevde det.
En familie var på flukt fra en maktsyk konge som ville drepe barnet deres. Egypt ble tilfluktstedet. Egypt var i Israels historie blitt et land med to svært forskjellige fortegn:
tilfluktsted og fangenskap.
Stamfaren Abraham fant tilflukt der. Det gjorde også Josef og senere hele israelsfolket med ham. Også andre fant tilflukt i Egypt.
Men Egypt er ikke bare idyll, mest av alt er landet symbolet på Israels fangenskap og slaveliv. Det er stedet for å bryte opp og å sette kursen mot Guds redning - Guds løfter om frihet og fred.

Formuleringen: ”Fra Egypt kalte jeg min sønn”  henter Matteus fra profeten Hosea. I vår bibel har vi Hoseas nedskrevne profetier, og siterte profeti er hentet fra Hosea kapittel 11 vers 1. Hvorfor akkurat dette sitatet?
Med begrepet ”sønn” har Hosea hele Israel i tankene, med spesielt henblikk på jødenes viktigste historie: exodus – utvandring fra slaveriet i Egypt. Hosea profeterer om en ny redning – et nytt exodus - for Israel. Matteus nytolker Hosea og sier at Jesus er det nye Israel. Jesus søkte tilflukt i Egypt, slik Israel en gang hadde gjort det, og er den som kommer ut av Egypt i redningens tegn. Slik Israel ble reddet ut av Egypt, skal nå Jesus være redningen sendt av Gud.

Temmelig stilistisk leser vi to ulike måter å leve på i Salmenes første sang. Denne sangboken består av fem deler og har en flere hundre år lang redigeringsprosess. Salme 1 antar de fleste forskere er en av de siste sangene som kom med. Når vi vet at Salmenes bok ble ferdig redigert rett før Jesu fødsel, vet vi også at denne salmen representerer fromhetsidealene i Jesu samtid. ”De lovløses” og ”de urettferdiges vei” kan gjerne appliseres på den maktsyke Herodes som forsøkte å drepe Jesusbarnet, mens de rettferdiges vei kan appliseres på Maria og Josef som hele tiden var lydig mot Gud.

Salige eller lykkelige er de som følger Guds bud, mens de som er lovløse kommer under dom. Det skjer en stadig omdefinering av begreper når vi leser de nye testamentlige forfatterne. Herodes drepte alle han følte truet sin maktposisjon, heller ikke hans koner eller barn slapp unna voldsorgiene han satte i gang for å trygge makten sin. Herodes beholdt på denne måten makten.
Lykkelig er de som følger Guds bud!
Ja vel?...
Jesu liv startet med å flukte fra en barnemorder, og han levde et liv hvor drapstrusler og forsøk på  å drepe ham var en del av hverdagen. Ja, for ikke å snakke om de første kristne lederne: De dør jo martyrdøden hele gjengen! Å følge Jesu liv og leve etter hans lære er i kristen forståelse å følge Guds bud,
men blir man lykkelig av det?
Hvis økt politisk og individuell frihet, økt helse og velstand er definisjonen på lykke, ja, da kan vi vel trygt konstatere at det ikke var tilfellet for de første kristne,
heller det stikk motsatt. 

Paulus, som for øvrig også måtte tåle å leve med drapstrusler på grunn av sin tro på Jesus, hyller den kristne troen i et konsentrert avsnitt i dagens brevtekst. Dette avsnittet er antageligvis en Kristus-hymne med en trosbekjennelse som ble brukt av kristne de første tiårene etter Jesus. Bekjennelsen har 6 utsagn i tre strofer: Det er kontrastene mellom himmel og jord som tegnes opp og Jesu liv er fremdeles et mysterium. Hymnen starter med inkarnasjonen – Gud ble menneske – og ender med intronisasjonen – Jesu ble hentet hjem til Gud Fader. Det har blitt synlig for oss i dag gjennom nedtegnelsen av Jesus-fortelligene, men det er fremdeles så stort at 2000 år med refleksjon over dette livet fremdeles vekker forundring og forferdelse.

Matteus ønsker å overbevise jødene om at Jesus er redningen de har lengtet etter, og slik sett blir også spørsmålet til oss i dag om vi tror på dette. For de som allerede tror, så ligger det stor trøst i dagens tekster: Gud har vist sitt sanne ansikt og han tok alle midler (les: engler) i bruk for å beskytte sitt eget liv i ytterst sårbarhet.
Gud vil at vi skal være trygge i troen.
Likevel ligger det noe utfordrende her også: Å tro på Jesus innebærer ikke å være lykkelig, slik vi vanligvis forstår begrepet. Det kan like gjerne innebære å bli latterliggjort eller å måtte lide urettferdigferdig for å beskytte andre. Makt er ikke å vise muskler, men å vise kjærlighet og ærlighet, selv der det koster egen ære og status.

Til de som ikke tror, er disse tekstene nok en gang et påtrengende spørsmål: Kan du tilbe dette barnet som Guds eget mysterium eller trengs det flere tegn som må til før tvilen bikker over til tro, eller at sikkerheten på at barnet i krybben ikke er Guds eget liv bikker over til usikkerhet?
Eller kanskje kirkeårets tekster til nå ikke har beveget deg noe særlig?
Hva vet jeg…

Jesusbarnet hylles av de tre vise menn, men forfølges av kongen.
”Hosianna!” på palmesøndag ble til ”korsfest!” på langfredag. Det har for mange blitt umulig å stille seg nøytral ovenfor Jesu egen forståelse av seg selv som Guds eget liv,
men hvilket slagord skal vi gå for?

Bønn:
Takk for at du, store Gud, kom med ditt liv i ytterst sårbarhet som i et lite spedbarn. Det er vanskelig for oss å forstå fullt ut hva dette livet betyr for vår verden og for vår hverdag, men hjelp oss til å etterleve ditt maktideal som var å tjene, hjelpe og vise omsorg for alle mennesker. Det er ikke lett og noen ganger koster det langt mer enn hva som er behagelig, men gi oss den styrke vi trenger for å skape fred og kjærlighet der vi lever våre liv.

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
Som var og er og blir en sann Gud
Fra evighet til evighet.
Amen!

Elvira Nikolaisen: "Egypt song"


[i] 13 Da de var dratt bort, viste Herrens engel seg for Josef i en drøm og sa: «Stå opp, ta med deg barnet og barnets mor og flykt til Egypt, og bli der til jeg sier fra! For Herodes kommer til å lete etter barnet for å drepe det.» 14 Han sto da opp, tok barnet og moren med seg og dro samme natt av sted til Egypt. 15 Der ble han til Herodes var død. Slik skulle det ordet oppfylles som Herren har talt gjennom profeten:
          
Fra Egypt kalte jeg min sønn.

[ii] 1 Salig er den som ikke følger lovløses råd,
          
ikke går på synderes vei og ikke sitter i spotteres sete,
          
   

2 men har sin glede i Herrens lov
          
og grunner på hans lov dag og natt.
          
   

3 Han er lik et tre plantet ved rennende vann.
          
Det gir frukt i rett tid, og løvet visner ikke.
          
Alt han gjør, skal lykkes.
          
   

4 Slik er det ikke med de lovløse.
          
De er lik agner som spres for vinden.
          
   

5 Derfor kan ingen skyldige bli stående i dommen,
          
ingen syndere i flokken av rettferdige.
          
   

6 For Herren kjenner veien de rettferdige går,
          
men de urettferdiges vei fører vill.

[iii] 16 Samstemt bekjenner vi at gudsfryktens mysterium er stort.
          
Han ble åpenbart i kjøtt og blod,
          
rettferdiggjort i Ånden,
          
sett av engler,
          
forkynt for folkeslag,
          
trodd i verden,
          
tatt opp i herlighet.

[iv] 22 Da renselsestiden som Moseloven påla dem, var forbi, tok de ham med opp til Jerusalem for å bære ham fram for Herren. 23 For det står skrevet i Herrens lov: Alt av hankjønn som åpner morslivet, skal være helliget Herren. 24 De skulle også bringe det offeret som Herrens lov påbyr: et par turtelduer eller to dueunger.
   
25 I Jerusalem bodde det en mann som het Simeon. Han var rettskaffen og gudfryktig og ventet på Israels trøst. Den hellige ånd var over ham, 26 og Ånden hadde latt ham få vite at han ikke skulle se døden før han hadde sett Herrens salvede. 27 Nå kom han til tempelet, ledet av Ånden. Og da Jesu foreldre kom med barnet for å gjøre med ham som skikken var etter loven, 28 tok Simeon barnet opp i armene sine. Han lovpriste Gud og sa: 
          
   

29 «Herre, nå lar du din tjener fare herfra i fred,
          
slik som du har lovet.
          
   

30 For mine øyne har sett din frelse,
          
   

31 som du har gjort i stand like for ansiktet på alle folk,
          
   

32 et lys til åpenbaring for hedningene
          
og ditt folk Israel til ære.»
        


33 Hans far og mor undret seg over det som ble sagt om ham. 34 Og Simeon velsignet dem og sa til hans mor Maria: «Se, han er satt til fall og oppreisning for mange i Israel, og til et tegn som blir motsagt 35 – ja, også gjennom din egen sjel skal det gå et sverd. Slik skal de tankene mange bærer i hjertet, komme for dagen.»
   
36 Det var en kvinne der som var profet, Anna, Fanuels datter, av Asjers stamme. Hun var langt oppe i årene. Som ung hadde hun vært gift i sju år 37 og hadde siden levd som enke til hun nå var åttifire år. Hun forlot aldri tempelet, men tjente Gud i faste og bønn natt og dag. 38 I samme stund kom også hun fram og lovpriste Gud, og hun fortalte om barnet til alle som ventet på frihet for Jerusalem.
   
39 Da de hadde gjort alt som Herrens lov påbyr, vendte de tilbake til Galilea, til sin hjemby Nasaret. 40 Og gutten vokste og ble sterk, fylt av visdom, og Guds nåde var over ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar