lørdag 21. desember 2013

4. søndag i adventstiden – Gledens adventssøndag




Prekentekst: Lukas 1,46-55[i]
GT-tekst: Ruts bok 4,13-17[ii]
Brevtekst: Romerbrevet 15,8-13[iii]
Fortellertekst: Lukas´ evangelium 1,39-45[iv] (Fortellingsbakgrunn for prekenteksten)

En ting er å se at Jesus er et godt forbilde, ja, kanskje til og med bli utfordret av ham å tro at han var helt spesiell, men kan jeg gå fra det til å slippe all kontroll over mitt eget liv ved å synge sanger og be bønner som markerer at jeg anerkjenner Jesus som Guds eget liv?

For ca. 2000 år siden et bortgjemt sted i Israel, møttes to gravide kvinner. Ingen av dem var i stand til å få barn. Den ene fordi det var biologisk umulig, dessuten var både hun og mannen blitt for gamle, og den andre fordi hun var jomfru; hun hadde ikke ligget med noen mann ennå.
Vanskelig å tro?
Selvfølgelig.
Men her står de da, begge ledet av Gud gjennom beskjeder fra engelen Gabriel (jeg vet, det gjør det ikke lettere å tro). Likevel møttes akkurat disse to gravide en dag, i en av verdens glemte fjellbygder.

Forrige søndag var det Johannes døperens spørsmål til Jesus som sto i fokus: ”Er du den som skal komme?” I dag er det møtet mellom deres mødre som står i fokus. Den for gamle til å være gravid, Elisabeth, ble Johannes´ mor og jomfruen, Maria, ble Jesu mor. Begge var av den forståelse at sine sønner hadde en helt spesiell del i verdens redning.

Johannes sparket hardt inni Elisabeths mage, da Maria kom til henne. Sparket utløser en fornemmelse hos Elisabeth av at Maria bar på et eksepsjonelt barn , ja, at det var tale om at dette barnet var Guds eget liv (!). På dette responderte Maria med en takkesang/lovsang til Gud, som vi kan lese i dagens prekentekst.

Forrige søndags fordret tekstene et spørsmål om Jesus var den som kunne redde meg
- redde oss -
fra uforskyldt lidelse, men også fra vår egen evne til å være ukjærlig og vår vilje til å skape diskriminerende og destruktive relasjoner og samfunn. Marias sang uttrykker at Guds redning gjelder akkurat de som lider, men er også en redning som gir ny verdighet til oss som kjenner at vi mislykkes i møte med verdens krav.

Store deler av kvinnenes takkesanger/lovsanger fra Israels historie klinker med i Marias sang. 1250 år før Maria sang, sang også Miriam, søsteren til Moses, jødenes største profet, en lovsang som handlet om at Gud hadde ydmyket undertrykkende maktutøvere og satt de fattige og undertrykte fri.[1] Også kvinnen Debora, som var leder for hele Israel ca. 1200 f. Kr., sang i takknemlighet fordi Gud hadde reddet hennes folk fra brutale og mektige nabostammer.[2] Hanna som opplevde noe av det samme som Elisbeth, 1020 f. Kr., brøt ut i en lovsang som er nesten identisk med Marias sang. Hanna sang om Gud som reddet de små og fattige gjennom sin redningsmann.[3]

Maria står i tradisjon med alle disse kvinnene, da hun sang.
Det var bare en viktig forskjell.
Hennes barn var oppfyllelsen av alle drømmer som Israel hadde sunget og pratet om fra den dag én.
Var hun helt gal!?

Lukas som har skrevet teksten fra dagens prekentekst er den eneste i Bibelen som har med barnefortellingene til Johannes og Jesus. Lukas sitt perspektiv på Guds redning for verden handler i stor grad om at de fattige og undertrykte skulle få omsorg og ny verdighet av Gud. Det betyr også at Gud startet sin redning i verden på den laveste punktet: blant de fattige og de som ingen regner med. Fra det lite synlige og lille skal Guds redning vokse frem over hele verden.

Det er dette barnefortellingen om Jesus understreker: Jesus fødes av en fattig jente i en av verdens glemte avkroker. Det var heller ikke veldig populært å påstå at man var gravid uten å ha vært intim med en mann. Jeg hører naboene og vennene hennes prate:
”Selvfølgelig har hun vært utro mot kjæresten sin!”
Det ryktet lever også i beste velgående i dag…
Naturligvis.

Atter en gang henspeiler Den gamle testamentlige teksten på viktigheten av hva Israels store konge, David, betydde for jødenes forventninger til Guds redningsmann. Likevel er det noe sjokkerende med søndagens fortelling, sett fra jødisk perspektiv. David som liksom skulle være fullblods jøde og i direkte slektsledd fra den mektige stamfaren Juda, hadde en oldermor som var ikke-jøde. Ikke bare det, men hvis det ikke var for den ikke-jødiske kvinnens ubeskrivelige trofasthet og godhet, så hadde aldri David blitt født. Fortellingen om den kvinnen, Rut, sier noe om at Gud ikke bare hadde omsorg for jødene, men for hele verden.  

Det er denne universelle redningsplanen Paulus viste til da han pratet om Isais rotskudd (Isai var barnebarnet til Rut og far kong David). Også Paulus trekker frem sangtekster fra Det gamle testamentet for vise at Jesus, som sto i kong Davids slektsledd, ikke bare var jødenes redningsmann, men redningen for hele verden.

Og der sto altså Maria og påsto at sitt barn var ”The One”.
Hennes barn skulle utføre Guds store redningsplan.
Burte vi ikke da kunne spore håndfaste hendelser i vår verden som taler for denne påstanden? 

René Girard, en anerkjent historiker, sosiolog og postmoderne filosof påpeker at verdenshistorien så langt bak vi kjenner den, er preget av et mønster hvor mennesker forsøker å ta makt over hverandre. Dette viser seg når vi hevder oss i den hverdagslige samtalen, i hverdagsrasismen, diskrimineringen, menn som undertrykker kvinner, hvite som undertrykker sorte, folkegrupper som tar andre folkegrupper til slaver, voldelige og undertrykkende handlinger osv.  
Girard kaller dette hersker-slave-mønsteret.

Det er et slags voldsmønster som går i arv. Nye generasjoner lærer og etterligner forrige generasjon og inngår i det samme voldsmønsteret. Det eneste som kunne få verden ut av denne volden var et menneske, men ingen mennesker var i stand til å bryte ut av det. Syklusen var uunngåelig, grunnet menneskehetens medfødte brist.
En håpløs situasjon…[4]

Men, påstår Girard, i Jesu liv kom det et menneske som konsekvent avsto fra å bruke makt og å ta kontroll over andre mennesker. Jesus hadde stor innflytelse og retoriske talenter og hadde derfor muligheten til å bruke makt, men han var preget av total velvilje og kjærlighet til de som var fattige, svake og undertrykte.

Den religiøse eliten i Israel var med å opprettholde hersker-slave-ordningen, men Jesu antivoldelige holdning utøvde en trussel mot ordningen.
Den religiøse eliten ble avkledd.
Marias takkesang er i så måte også en direkte provokasjon mot den religiøse og politiske elite i Israel.
De misunte ham, inngikk et komplott og fikk ham drept.
Selv ovenfor døden, nektet Jesus å utøve makt, derfor mener Girard at det var ved sin evne til å avstå fra makt at Jesus viste verden at han besto av noe mer enn et vanlig menneske.

Girard mener også å kunne påvise at det er først når verden får del i Jesus-fortellingen at vi klarer å avsløre det voldelige mønsteret i våre egne liv. Noe uhørt og nytt ble en del av vår verdenshistorie, i og med Jesus-hendelsen: En hendelse som gjennom i historiens løp har båret frem en ny humanitet i vår verden. (Hva Jesus gjorde og sa og implikasjonene av hans liv, vil resten av kirkeåret folde ut i detaljer).

Våger jeg å stole på at det finnes en Gud som har gitt sitt eget liv gjennom en jomfru, til redning for mitt liv og for verden? Jeg ønsker å synge sammen med Maria, og å anerkjenne at hennes foster ble Guds redning for verden. I min svakhet, ufullkommenhet og frykt for døden, er det lille barnet som ble født, i en av verdens avkroker, en trøst som ikke kan rommes i ord.

En ting er å se at Jesus er et godt forbilde, ja, kanskje til og med bli utfordret av ham å tro at han var helt spesiell, men kan jeg gå fra det til å slippe all kontroll over mitt eget liv ved å synge sanger og be bønner som markerer at jeg anerkjenner Jesus som Guds eget liv?     

For noen er det kanskje litt for tidlig. Det er flere ting som må bli avdekket ved Jesus, før det er verdt å ta steget å anerkjenne Jesus som verdens store redningsmann. Vel, reisen i denne spesielle fortellingen fortsetter, så får vi se hvor troverdig det er til slutt…

Bønn:
Kjære Gud, takk for at julen kommer med gode nyheter som gjelder hele verden. Takk for at du har sendt din eget liv til jorden for å vise oss en ny og bedre vei. La ditt liv prege verden vi lever i. Hjelp oss å legge bort ambisjoner som gjør at vi må tråkke ned andre mennesker. Hjelp oss til å passe på hverandre, selv om det koster oss vårt gode rykte. Hjelp til å tørre å miste status, hvis det kan være med å gi noen vi vet om ny verdighet. Hjelp oss når vi ikke er gode mot hverandre til vite at du vil oss vel uansett. La ditt liv bli en trøst for oss i møte med sorg og redsel som denne verden møter oss med.

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
Som var og er og blir en sann Gud
Fra evighet til evighet.
Amen!



[1] 2 Mos 15,21
[2] Dom 5
[3] 2 Sam 2
[4] Rowan Williams: Wrestling with Angels, 2007: 181



[i] 46 Da sa Maria: 
          
«Min sjel opphøyer Herren,
          
   

47 og min ånd fryder seg i Gud, min frelser.
          
   

48 For han har sett til sin tjenestekvinne i hennes fattigdom.
          
Og se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig,
          
   

49 for store ting har han gjort mot meg,
          
han, den mektige; hellig er hans navn.
          
   

50 Fra slekt til slekt varer hans miskunn
          
over dem som frykter ham.
          
   

51 Han gjorde storverk med sin sterke arm;
          
han spredte dem som bar hovmodstanker i hjertet.
          
   

52 Han støtte herskere ned fra tronen
          
og løftet opp de lave.
          
   

53 Han mettet de sultne med gode gaver,
          
men sendte de rike tomhendte fra seg.
          
   

54 Han tok seg av Israel, sin tjener,
          
og husket på sin miskunn
          
   

55 slik han lovet våre fedre,
          
Abraham og hans ætt, til evig tid.»

[ii] 13 Boas tok Rut hjem til seg, og hun ble hans kone. Da han kom sammen med henne, lot Herren henne bli med barn, og hun fødte en sønn. 14 Da sa kvinnene til Noomi:
          
«Velsignet er Herren
          
som lot deg få en løsningsmann i dag!
          
Hans navn skal bli stort i Israel.
          
   
15 Han skal gi deg nytt livsmot
          
og sørge for deg i din alderdom.
          
For din svigerdatter, som er så glad i deg, har født ham.
          
Hun er mer for deg enn sju sønner.»

16 Så tok Noomi gutten og la ham på fanget sitt, og hun ble hans fostermor. 17 Nabokonene ga ham navn og sa: «Noomi har fått en sønn!» De kalte ham Obed. Han fikk sønnen Isai, som ble far til David.

[iii] 8 For det sier jeg dere: Kristus ble en tjener for de omskårne for å vise at Gud taler sant, og for å stadfeste løftene til fedrene, 9 men også for at hedningfolkene skal ære Gud for hans barmhjertighet. Som det står skrevet:
          
Derfor vil jeg prise deg blant folkene
          
og lovsynge ditt navn.
10 Videre heter det:
          
Gled dere, folkeslag, sammen med hans folk.
11 Og igjen:
          
Lovsyng Herren, alle folk,
          
pris ham, alle folkeslag.
12 Og Jesaja sier:
          
Isais rotskudd skal komme,
          
han som reiser seg for å herske over folkene,
          
til ham skal folkeslagene sette sitt håp.
13 Må håpets Gud fylle dere med all glede og fred i troen, så dere kan bli rike på håp ved Den hellige ånds kraft.

[iv] 39 Noen dager senere dro Maria av sted og skyndte seg opp i fjellbygdene, til den byen i Juda 40 hvor Sakarja bodde. Der gikk hun inn til Elisabet og hilste på henne. 41 Da Elisabet hørte Marias hilsen, sparket barnet i magen hennes. Hun ble fylt av Den hellige ånd 42 og ropte høyt: «Velsignet er du blant kvinner, og velsignet er frukten i ditt morsliv. 43 Men hvordan kan det skje at min Herres mor kommer til meg? 44 For da lyden av din hilsen nådde øret mitt, sparket barnet i magen min av fryd. 45 Og salig er hun som trodde, for det som Herren har sagt henne, skal gå i oppfyllelse.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar