Prekentekst:
Evangeliet etter Matteus 2,1-12[i]
GT-tekst: Jesaja
60,1-6[ii]
Brevtekst: Paulus´
brev til Efeserne 3,1-7[iii]
Fortellertekst:
Evangeliet etter Matteus 2,1-12 (samme som prekenteksten)
”Løft blikket, se deg omkring!”
Vi er så sabla konforme i vårt
nordiske drikkegilde!
Det er bra å ha det godt, men hvis
vår velstand bedøver vår medfødte evne til å stille de store spørsmålene i
livet, så blir vi kjedelige, ja, livet blir:
boring!
Jeg tror det er negativt hvis vi ikke
lenger prøver å sette ord på det vakre og stygge, det gode og onde, sviket,
tilgivelsen og forsoningen, skammen og den nye verdigheten, fiendskapet og
vennskapet, det å elske og å hate, hvor kommer vi fra og hvor er vi på
vei.
Vi tror vi har funnet
svaret! Noen har funnet Allah og hans profet, andre Buddhas gyldne middelvei,
andre igjen har funnet ut at all gudstro eller åndelighet er tull vas: Naturalistisk
naturvitenskap blir ofte antitesen til Gud og den humanistiske åndsfrihet.
Vi kristne,
har funnet barnet som ble
lagt i en krybbe…
Men hvilket svar er det
egentlig vi har funnet?
Vi har nå beveget oss ut
av adventstiden og juletiden og entret åpenbaringstiden. Det er denne tiden som
forsøker å gi oss et dypere innblikk i hvem Jesus viser seg å være.
Hovedbudskapet er å avdekke hvordan Guds fantastiske personlighet og gode vilje
blir synlig gjennom Jesu tilstedeværelse i verden. At Jesus er noe mer enn et
vanlig menneske og at Guds nærvær viser seg i ham, er et stikkord i denne tiden.
Åpenbaringstiden strekker seg over seks søndager. Nå hører fortellingen om
vismennene til juletiden, men fungerer i dag som en glatt overgang fra juletid
til åpenbaringstid. (For øvrig er 6. januar kalt ”de hellige tre kongers dag”
og er dagen de ortodokse kristne feirer at Jesus ble født. Det er nok også
årsaken til at fortellingen om de vise menn kommer i dag).
Hvis du skreller bort
mystikken, romantikken og julens feel good-aura, så er fortellingen om vismennene temmelig sjokkerende og
merkelig. Denne fortellingen burte føre til at det går kaldt nedover ryggen til
enhver som anser seg selv å ha funnet svaret.
For å forstå hvor feil
denne fortellingen var for jødene (og mest sannsynlig for kristne i dag), må vi
forstå forfatterens utgangspunkt.
Det greske ordet Matteus
bruker på vismennene er magoi.
Magikere!
Eller nærmere bestemt
astrologer. Samme kan det være, for jøden Matteus var astrologi og magi en del
av samme surreballet. Magoi er egentlig brukt om en prestekaste i de persiske
fjellområdene, kanskje knyttet til zoroastrisk religion. I vår tekst er
vismennene hoff-funksjonærer som gav råd ved hjelp av drømmetolkning og
stjernetyding. Vismennenes tro på ånder og flere guder, er kanskje det verste
verdensbilde og tro Matteus kunne tenke seg.
Vismennenes religion var
en direkte trussel mot jødenes monoteistiske Gud: Jahve.
GT-teksten er en del av
profetiene i Jesajas bok, som antagelig ble skrevet da jødene fikk vende
tilbake til Jerusalem etter 50-70 år i fangenskap i Babylon (ca. 538 f. Kr.).
Mange motsatte seg å vende tilbake, ettersom Jerusalem var en ruinhaug som stadig
ble plyndret. Vismennene som kom fra det babylonske området kan ha hørt om
Israels konge gjennom overleveringer fra jødene som ikke vendte tilbake til
Jerusalem.
Fra kapittel 56-66 i
Jesajaboken får vi en gjeng med rasende profetier. Antagelig fordi det var så
få som ville bo i Jerusalem og å bidra til å bygge opp jødenes sentrum i
verden: tempelet.
Likevel er det til tider
fremtidshåp i profetiene, og det er det vi leser om i dagens tekst. Profetien
er preget av et utopisk håp og utfordrer jødene til å løfte blikket å se hva
Gud skal gjøre for dem. Selv om det står tydelig her at andre folkeslag skal
komme å se lyset fra Gud, så var det ingen jøder som kunne forestille seg at
Guds redning faktisk kunne bli synlig av andre enn dem selv. Vi må ha in mente
at jødedommen var svært etnosentrisk på Jesu tid.
Paulus understreker i
sitt brev til Efeserne hvor usannsynlig det var for jødene at andre folkeslag
(som gikk under samlebetegnelsen ”hedninger”) kunne få del i Israels redning.
Det var så usannsynlig at han kaller det for et mysterium.
Det verste med
fortellingen om de vise menn,
hedningene altså,
er egentlig de lærde
jødenes reaksjon. Vismennene søkte barnet, hyllet det og gav det gaver, men de
var fremmede for jødisk kultur og historie. De visste ikke hvor barnet befant
seg, men de jødiske religiøse lederne, som var best kjent med sine egne
profetier, gjorde ikke en dritt.
Fortellingen om de vise
menn som kommer med gaver til Jesus-barnet er en uhørt sterk kritikk til alle
som har blitt konforme med sine svar på livets gåter. Når de som var lærde i
sine egne skrifter, var så fornøyd med sine svar at de ikke en gang gadd å
oppsøke sin egen konge,
som flere hundre år med
profetier hadde forutsagt,
hva sier det om de som
kjenner seg skråsikre på hvordan verden fungerer i dag?
Har vi blitt late?
Gidder vi ikke å søke
sannhet lenger,
fordi vi tror vi har den
i lomma,
eller fordi alt er
relativt?
Boring!
Hvis det er noe denne
fortellingen bør si til dagens kristne (og de som ikke er kristne, for den saks
skyld), så er det aldri å tro at du vet alt allerede.
Fortsett å søk!
Fortsett å finne ut mer
om Gud,
mer om Jesus!
Det er alltid mer å
hente: nye oppdagelser: noen trøstende og andre svært ubehagelige!
Kanskje viser det seg at
de du trodde ikke var ”innenfor” i det hele tatt, er akkurat de som nå sitter
og tilber din Gud, mens du har blitt fundamentalist og kjedelig?
Hva vet du?
Men når dette er sagt, så
er det egentlig vi her i Norge som er de vise menn;
det vi som er hedningene,
sett fra de første
kristnes (som altså var jøder hele gjengen) ståsted. Vi kjenner ikke kulturen
til jødene og har derfor store begrensninger i møte med fortellingene om Jesus.
Selv om (eller kanskje fordi) jeg har
seks års utdannelse i kristen troslære kjenner jeg meg som en vismann. Jeg står
der og tilber hver søndag, men lurer ofte på hvem det er jeg faktisk tilber.
Jeg leter og søker i Bibelen og andre bøker etter forventninger til Gud som lå
i Jesu eget folk, og blir ofte forundret over hvor omfattende forventningene er
og hvor lite jeg vet om ham jeg tilber.
Så kommer jeg atter en søndagen
på gudstjeneste i Pinsekirken Filadelfia Tromsø: Jeg søker, hyller og gir Jesus
gaver av gull, røkelse og myrra.
Gull, fordi det
representerte gaven folk gav til en konge.
Røkelse, fordi det
representerer duften folk ofret til Gud.
Myrra, fordi det er
salven med godlukt de dødes kropper smøres med.
Jeg tar tre steg i tro og
tillit: 1) Jesus er jødenes konge, 2) Jesus er Guds eget liv og 3) Jesus sto
opp fra de døde.
Bønn:
Kjære Gud, vi ber for alle
som kjenner seg fremmede på nye steder. La alle innvandrere som kjenner seg
utrygge i en ny kultur, bli møtt av kjærlighet, inkludering og omsorg fra de
som kjenner seg hjemme. Hjelp oss alle til aldri å miste evnen til undring.
Hjelp oss til ikke å havne i kjedsomhet og konformitet, men la oss bli inspirert
av verden vi lever i,
kjenne engasjement til å
gjøre verden et bedre sted å bo.
Kjære Gud, hjelp oss å
løfte blikket, så vi ser ditt lys!
Ære være
Faderen og Sønnen og Den hellige ånd
som var og
er og blir en sann Gud
fra evighet
til evighet.
Amen!
[i] 1 Da Jesus var født i Betlehem i Judea, på den tiden
Herodes var konge, kom noen vismenn fra Østen til Jerusalem 2 og spurte: «Hvor er jødenes konge som nå er født? Vi
har sett stjernen hans gå opp, og vi er kommet for å hylle ham.» 3 Da kong Herodes hørte det, ble han svært urolig, og
hele Jerusalem med ham. 4 Han kalte sammen alle
overprestene og folkets skriftlærde og spurte dem ut om hvor Messias skulle bli
født. 5 «I Betlehem i Judea», svarte
de, «for slik står det skrevet hos
profeten:
6 Du Betlehem i Juda
land
er slett ikke den ringeste av
fyrstene i Juda.
For fra
deg skal det komme en fyrste
som skal
være hyrde for mitt folk Israel.»
7 Da kalte Herodes vismennene til
seg i all stillhet og spurte dem nøye ut om tiden da stjernen hadde vist seg. 8 Så sendte han dem til Betlehem og sa: «Dra av sted
og forhør dere nøye om barnet! Og når dere har funnet det, så meld fra til meg,
for at også jeg kan komme og hylle det.» 9 Da
de hadde hørt kongens ord, dro de av sted. Og se, stjernen som de hadde sett gå
opp, gikk foran dem inntil den ble stående over stedet der barnet var. 10 Da de så stjernen, ble de fylt av jublende glede. 11 De gikk inn i huset og fikk se barnet hos moren,
Maria, og de falt på kne og hyllet ham. Så åpnet de skrinene sine og bar fram
gaver til barnet: gull, røkelse og myrra. 12 Men
i en drøm ble de varslet om at de ikke måtte vende tilbake til Herodes, og de
tok en annen vei hjem til sitt land.
[ii] 1 Reis deg, bli
lys!
For lyset ditt
kommer,
Herrens
herlighet går opp over
deg.
2 Se, mørke dekker
jorden,
skodde dekker
folkene.
Men over deg går
Herren opp,
hans herlighet
viser seg over
deg.
3 Folkeslag skal gå mot ditt
lys,
konger gå mot
din
soloppgang.
4 Løft blikket, se deg
omkring!
Alle samler seg
og kommer til deg.
Sønnene dine
kommer fra det
fjerne,
døtrene dine
blir båret på
armen.
5 Da skal du se det og
stråle,
hjertet skal
skjelve og svulme.
For havets
skatter blir dine,
folkeslagenes
rikdom kommer til
deg.
6 Kameler i mengde dekker deg,
kamelfoler fra
Midjan og Efa.
Alle fra Saba
kommer,
gull og røkelse
har de med seg,
de forkynner
Herrens pris.
[iii] 1 Derfor bøyer jeg mine knær – jeg, Paulus, som nå er
Kristi Jesu fange for dere hedningers skyld. 2 Dere
har hørt om den forvalteroppgaven Gud i sin nåde har gitt meg hos dere. 3 I en åpenbaring ble mysteriet gjort kjent for meg.
Jeg har ovenfor skrevet ganske kort om dette, 4 og
når dere hører det opplest, kan dere skjønne hvilken innsikt jeg har i Kristi
mysterium. 5 Det var ikke gjort kjent for
menneskene i tidligere slekter, men nå er dette mysteriet ved Ånden blitt
åpenbart for hans hellige apostler og profeter: 6 at hedningene har del i samme arv, samme kropp og
samme løfte i Kristus Jesus ved evangeliet. 7 Jeg
ble en tjener for dette evangeliet da Gud med sin veldige kraft ga meg sin
nådegave.
Takk for gode og interessante innlegg! Jeg liker at du på denne måten gir et helhetlig bilde av hva troens innhold faktisk er, i stedet for å bare skrive på inspirasjon (slik som jeg gjør ;)) Liker godt det du skriver om å ikke bli skråsikre, men alltid å spørre og finne ut mer, og ikke tro at vi har skjønt det, men stadig spørre nye spørsmål og søke nye svar.
SvarSlettI dette innlegget likte jeg godt det faktum at Gud brukte magikere og astrologer, ja ikke bare det, han brukte astrologi for å vise vei til Jesus. Det viser vel at man knapt kan ramme Gud i en eneste lære eller religion?
Litt konstruktiv kritikk til slutt, ok? Det at du bruker ordet "kjedelig" (boring) som en motsetning til det du vil framstille som det beste, høres veldig gladkristent og fjortis-aktig ut. Selv vil jeg slå et slag for kjedsomheten. Det er i perioder med lite aktivitet og kjedsomhet at kreativiteten har de best vilkårene. Stå på, Thomas :)
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, Magne!
SvarSlettJeg vet ikke hvor strengt vi kan ramme Gud til en eneste lære, men jeg tror Jesus er endemålet for verdens søken etter sannhet. Men jeg tror ikke at de som søker det Jesus har å gi, må ha den kristne bakgrunnsforståelsen for å finne ham. Det er vel det fortellingen om de vise menn med all tydelighet viser oss.
Til din kritikk: Jeg er så lite gladkristen du kan få det, sett fra pinsekirkelig ståsted (noe som kommer frem i den større sammenheng i kirkeårsbloggens betraktninger). At jeg høres fjortiss ut ved å rope: "boring!", er et retorisk grep jeg bruker helt bevisst. Det finnes en lidenskap og appetitt på verden i "fjortissene", som vi voksne ofte mister (kanskje derfor vi voksne har en viss forrakt for fjortissene? ;). Derfor har jeg også en forkjærlighet for fjortiss-musikk. Det er min "guilty pleasure".
Forøvrig mener jeg at det norske hverdagsordet "kjedelig" er svært beskrivende for den teologien som går i loop: den fundamentalistiske teologi. Det kan godt hende kjedsomheten føder kreativitet, men det er forskjell på kjedsomhet som en sinnsstemning og et kjedelig syn på livet.
Stå på du også, men medblogger i verden! ;P
Jeg registrer at vi har et noe ulikt syn på ordet "kjedelig". For meg er et kjedelig syn på livet slett ikke det verste man kan ha. Jeg synes vi bør omfavne det hverdagslige og handlingsfattige som vår tid og vår kultur avskyr.
SvarSlettHar lagt en snarvei fra min blogg til din, slik at de to-tre som leser min blogg, får øye på din :)
Tror kanskje jeg er enig med deg i det du legger i "kjedelig". Jeg hadde kanskje kalt det "enkelhet", men jeg vet ikke om det dekker det du tenker på. Jeg vil omfavne det hverdagslige. Det er egentlig det som er hele prosjektet med denne bloggen: Å gjøre troen hverdagsnær i det hverdagslige.
SvarSlettStore deler av vår mainstreamkultur er en multitaskende, sensasjonsjagende og hyperaktiv kultur og derfor selvutslettende. Kirkeåret er tregt og seigt: Det tar et helt år bare å reflektere over troens innhold (faktisk tre år, ettersom tekstene endres tre i år, før de begynner på ny igjen). I tillegg er det ganske ensformig, på den måten at sirkler rundt en person hele tiden.
Jeg håper jeg klarte å formidle at min kritikk til de kjedelige, går ut til de som tror de sitter med fasiten, og derfor ikke lenger lar seg justere av nye perspektiver.
Jeg skulle likt å høre hva du legger i "handlingsfattig". For meg høres det ut som en tilstand av utbrenthet. Utbrenthet er selvfølgelig en hverdagsær og allmenn erfaring og derfor viktig å omfavne som en sentral del av det å være menneske, men ikke en tilstand å trakte etter. Det aner meg at det ikke er helt hva du legger i begrepet.
Hyggelig gest! Da får jeg kanskje doblet leserkaren min ;)
Herlighet, så mange skrivefeil jeg har i kommentaren :P Bør ikke skrive så mye etter 23:30, tror jeg ;)
SvarSlettJeg er veldig enig i det du skriver i kommentaren din. Mye av det du skildrer her, er også noe av det jeg savner minst med ikke lenger å være en karismatisk kristen.
SvarSlettNår jeg bruker ordet handlingsfattig, tenker jeg ikke på handlingslammede personer, men på en tilværelse der det skjer lite, der antallet impulser og stimuli er holdt på et minimum, noe som er totalt motsatt av det som preger vår tid, hvor det hele tiden må skje noe, alle må stimuleres utenfra til enhver tid. Her på landsbygda er det heldigvis noe annerledes ;)
Jeg forstår deg godt!
SvarSlettDa er vi enig i alt faktisk. Det blir mer nyanserte innlegg de kommende søndagene ;-)
Du er heldig som bor på landsbygda :-)