Prekentekst: Brevet til hebreerne
4,14-16[i]
GT-tekst: Første Mosebok 22,1-14[ii]
Evangelietekst: Evangeliet etter
Johannes 11,45-53[iii]
Fortellertekst: Andre Mosebok
12,1-28[iv]
Det er snart påske.
Jesus har gjort sitt
siste mirakel, eller tegn som Johannes kaller det. Han var i nærheten av
Jerusalem hos sine venner Maria og Martha.
Deres bror var død.
Jesus vekket ham opp fra
døden.
Vi taler ikke her om en
som akkurat var død, men en mann som lå inni graven og råtnet på fjerde dagen.
Frem til nå hadde verken
disiplene, Maria eller Martha innsett hvem Jesus var, men nå...
Nå var all tvil ut av verden: ”Jesus er sendt av Gud og er Guds Sønn!”
Nå var all tvil ut av verden: ”Jesus er sendt av Gud og er Guds Sønn!”
Flere jøder kom også til
tro, men andre sto timer etter svette og heseblesende hos de religiøse lederne
i landet: ”Nå vekker han til og med folket opp fra de døde og flere kommer til
tro på ham!”
Det ble innkalt til
hastemøte med jødenes høyeste religiøse råd og domstol, som het Sanhedrin. I
dette rådet satt prester og lærde menn. Hvis flertallet kom til tro på Jesus
ville prestenes miste sin posisjon, de lærde menn miste sin ære og det trygge
ville byttes ut med noe nytt. Dessuten ville det blitt uro blant jødene og da
kunne romermakten komme til å gripe inn å ta både tempelet og landet fra dem.
Krise!
Da reiser øverstepresten
seg, lederen for Det høye råd, og sier: ”Det er bedre om vi dreper Jesus slik
at vi ikke får uroligheter i blant oss. Da vil vi verken miste tempelet eller
folket vårt. Det er bedre at ett menneske dør, enn at hele folket går til
grunne!”
På dette ord ble konkrete
planer om drapet på Jesus satt i virksomhet.
Hva er det vi ser her?
For det første, Jesu oppvekking av den døde gjør at noen begynner å tro at Jesus Guds Sønn. For det andre, er det de
religiøse lederne som planlegger å drepe Jesus. Det er ingen av evangeliene som
forteller at det var Gud.
Det var menneskers redsel
for å miste sine posisjoner.
Hvordan kan man holde
sammen at det var Guds plan å gi sin Sønn til å dø for verden, men at det
likevel ikke var Gud som gjorde det?
For det tredje sier
likevel øverstepresten noe sant, da han sa at ”… det er bedre at ett menneske
dør, enn at hele folket skal gå til grunne.” Hvordan kan det ha seg at øverstepresten
som taler fra en posisjon av ondskap kan si noe sant om Guds redningsplan for
verden?
Da Johannes satt seg ned og skrev sitt evangelium, hadde han ett mål for øye: Skape tro hos leserne på at
Jesus var sendt av Gud, ett med Gud og Sønn av Gud. Han skrev også for å styrke
troen i de kristne. Overbevisningskraften ligger i miraklene Jesus gjorde,
eller det som Johannes kaller tegn.
Tegn på at Jesus var
sendt av Gud.
Troen øker i bredde og
dybde for hvert tegn Jesus gjør; flere og flere kommer til tro og forståelsen
går dypere og dypere. Samtidig blir uroen hos de religiøse lederne mer og mer
intens, og Jesu ord mot dem blir skarpere og skarpere. Der vanlige folk ser mer
og mer hvem Jesus er, der blir de religiøse lederne mer og mer i opposisjon. Da
Jesus gjorde sitt siste tegn kom mange til tro og de kom til en tro på Jesus som
overgikk forventingene de hadde om sin redningsmannen og Messias. Dermed ble redselen for hva dette kan føre til komplett hos de religiøse lederne og
drapsplaner ble iverksatt.
Er det ikke litt ironisk
at de religiøses ledernes onde planer inngår i Guds plan for å vise verden sitt
sanne ansikt og sin plan for verden. Vil det si at Gud hadde onde planer?
Neppe.
Likevel har dagens
fortelling om Abraham som skulle ofre sin sønn skapt ubehag for mange.
Mange har opplevd avsky
ved fortellingen om Gud som ber Abraham om å drepe sønnen. Ofte kommer dette
ubehaget fordi vi ikke ser hvilken sammenheng denne fortellingen inngår i.
I den omverden Abraham
levde i var menneskeofring det normale. Dermed reagerer ikke Abraham på selve
beskjeden om å ofre sønnen sin. Han tar det nesten som en selvfølge. Og lydig
mot sin overbevisning gjorde han det han trodde Gud hadde sagt.
Det overraskende i denne
fortellingen er at Gud stopper ham.
Det er her
overraskelsesmomentet ligger.
Skal han ikke ofre sønnen sin?
Merkelig, hvem skal da ofres?
I hvert fall ikke et
menneske!
Abrahams Gud vil ikke ha
menneskeoffer.
Denne fortellingen er en
mønsterfortelling av Guds vilje.
Gud vil ikke ha
menneskeoffer!
Dermed er det interessant
at alle de nytestamentlige evangeliene spiller på forholdet mellom Gud og Jesus
med hentydninger til forholdet mellom Abraham og Isak. Dette året har vi møtt
Jesus ved dåpen og ved fjellet hvor han skinte som solen og Guds stemme som lød fra himmelen:
”Dette er min Sønn, den
elskede…”
Siden Abraham og Isaks far- og sønneforholdet er det Gud Fader og Jesus sammenlignes med, kunne det umulig være Guds
vilje at Jesus skulle ofres.
Gud vil jo ikke ha
menneskeoffer!
Det er jo den røde tråden
gjennom hele Bibelen.
Jesus kan da umulig være
slått av Gud og plaget, (jf. Jes 53,4).
Det kan umulig ha vært
Guds vilje å knuse ham med sykdom, (jf. Jes 53,10).
Hvilket gudsbilde ville
det vært?
Da har det jo ikke skjedd
noe nytt da.
Da er vår Gud også en som
ofrer et uskyldig menneske.
Hvem er det som har ofret uskyldige i vår tid?
Er ikke det terroristene da?
Hvem er det som har ofret uskyldige i vår tid?
Er ikke det terroristene da?
Jeg kjemper med disse
tilsynelatende kontrastene i det kristne gudsbilde. Det gamle testamentet kan
være vanskelig å møte her. For samtidig som det finnes det en rød tråd i Det
gamle testamentet, er det også teologisk uenighet innad i det.
For eksempel så sier Gud
i loven at alle førstefødte barn skal ofres til ham (jf. 2. Mos 13,2; 22,29). Dermed
oppstår det ulike tolkninger blant profetene i gammeltestamentet om hvordan
disse menneskeofferordene fra Gud skal forstås. Jeremia mente det var Baal som
lurte dem (jf. Jer 32,35), mens Esekiel mente Gud sa dette for å vise at det
var det motsatte som var Guds vilje. Poenget er at israelittene ikke klarer å
vende seg av med menneskeofring ettersom de er så påvirket av nabofolkenes
tillit til Guds favør om de gjorde menneskeofringer.
Uansett, det var ikke Guds
vilje å ofre et mennesket som liksom skulle tilfredsstille hans vrede.
Hvordan skal vi da forstå
at Jesu død var med i Guds redningsplan for verden?
Husk at øverstepresten
talte fra en posisjon av svik og ondskap, da han foreslo å drepe ett menneske
for å redde resten av folket. Men så slenger Johannes inn en kommentar til
dette utsagnet: ”Dette sa han fordi han profeterte om Guds plan”.
Heri ligger kjernen av
svaret på spørsmålet: Det var menneskenes ondskap som førte til drapet på Jesus.
Det var ikke Gud som
gjorde det, men menneskene.
Likevel var det Guds
vilje at det måtte skje. Gud gav sin eneste Sønn til verden, mens Jesus gav
sitt liv for verden. Det er det Johannes sier i sitt evangelium.
Spørsmålet er om drapet på
Jesus var uunngåelig? Visste Faderen og Sønnen at dette måtte
føre til drap?
Jesus visste at skulle
han demonstrere sann makt, så kunne han ikke ta makt over menneskene for å
forhindre sin egen død. Hvis det skulle vise seg at lederne ville ta livet av
ham, så måtte han la være å ta makt over dem, for bare slik ville verden se at
Guds makt er kjærlighet; en grenseløs respekt for individenes frie valg. Hadde
han tvunget dem til å tro, så hadde vi ikke hatt en Gud som elsket verden med uendelig
respekt for våre frie valg.
Jesus demonstrerte Gud
makt gjennom evig mildhet og godhet.
Han kunne slengt seg
utfor tempelet den gang djevelen fristet ham og latt englene bære ham frem for
øynene på alle de ledende jødene.
Han kunne latt seg krone
til konge av folket da han mettet fem tusen med to fisk og fem brød.
Han kunne tatt politisk
makt da han red inn på eselet i Jerusalem.
Han kunne latt englene
knuse romerne og Det høye råd da de ville torturere og korsfeste ham.
Men hadde han gjort noe
av dette, så ville ikke vår Gud vært kjærlighetens Gud,
men overgriperens Gud.
Gud demonstrerte at han ikke er
overgriperen, da Gud lot seg selv bli grepet.
Gud demonstrerte at han ikke er
voldelig, da Gud lot volden ramme seg selv.
Gud demonstrerte at han ikke er
maktmisbrukeren, da Gud lot seg selv bli misbrukt.
Da Gud lot være å
forgripe seg på vår frie vilje, ble det til spott for ham.
Da Gud lot være å bruke
vold, ble det til sår for ham.
Da Gud lot være å bruke
makt, ble det til død for ham.
Det var dette Jesus
gjorde hele sitt liv: Ved å vise selvutgivende kjærlighet og omsorg ble fysisk
syke friske og som onde ånder ble underlegenhet, mismot og traumer drevet ut av
folk. Jesu død på korset viser bare hva som er de ytterste konsekvensene av
Guds godhet.
Vi kan ikke distansere
oss fra Det høye rådets onde planer og si det ville jeg aldri gjort.
Vi kan ikke distansere
oss fra nazistene som fant en syndebukk i jødene og si det kunne vi aldri
gjort.
For hvert elev som blir
mobbet på skolen, for hver lærer eller avdelingsleder som baksnakkes og for
hver politiker som sjikaneres, fortsetter vi å opprettholde de destruktive
kreftene i verden. Hver gang vi prøver å skylde på andre for å finne
syndebukker for våre problemer, så viderefører vi det destruktive mønsteret.
Vi gjør det alle i mer
eller mindre grad.
Når Jesus kalles øversteprest som gikk i gjennom himlene, så er det fordi hans død og oppstandelse sprenger alle kategorier for det jødedommen kunne ramme. Denne øverstepresten er Guds egen Sønn som ble et menneske og derfor kjenner oss på våre premisser, men han var fullkommen kjærlighet.
Han er tempelet, kongen,
øverstepresten, profeten og mer enn vi kan sette ord på, og han kom til jorden
fordi han ville slå følge med oss for å vise oss veien hjem til universets
skaper.
Derfor kan vi med stor
frimodighet komme frem for Gud, for nå vet vi at han elsker oss med en
ubetinget kjærlighet. Hva som skjedde med verden da han døde og oppsto fra de
døde er et mysterium vi aldri vil kunne forstå, men en ting vet vi: Jesu død og
oppstandelse gjorde at veien til Gud ble åpnet for hele verden, også til oss
som bor her i Norge, er så langt borte fra Jesu eget hjemland i Israel.
Bønn: Takk for at du,
Jesus, var villig til å bli et mennesket med alt det innebar. Takk for at du
var villig til å bringe det guddommelige livet til en verden preget av
destruktive tanker og handlinger, ettersom det innebar en grusom skjebne for deg.
Takk for at vi har fått se et nytt liv gjennom ditt liv. Hjelp oss til å se mer
av hva du har gjort for oss, slik at ditt liv blir videreført fra generasjon
til generasjon og til stadig nye kulturer.
Ære være Faderen og
Sønnen og Den hellige ånd
som var og er og blir en sann
Gud
fra evighet til evighet
Amen!
[i] 14 Siden vi har en stor øversteprest som har gått inn
gjennom himlene, Jesus, Guds Sønn, så la oss holde fast ved bekjennelsen! 15 For vi har ikke en øversteprest som ikke kan lide
med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt på samme måte som vi, men
uten synd. 16 La oss derfor frimodig tre fram
for nådens trone, så vi kan finne barmhjertighet og finne nåde som gir hjelp i
rette tid.
[ii] 1 En tid etter at dette hadde hendt, satte Gud Abraham
på prøve. Han sa til ham: «Abraham!» Og han svarte: «Ja, her er jeg.» 2 Da sa han: «Ta din sønn, den eneste, Isak, han du
elsker, og dra til landet Moria! Der skal du ofre ham som brennoffer på et av
fjellene. Jeg skal fortelle deg hvilket.»
3 Og Abraham sto tidlig opp neste
morgen, lesset på eselet sitt og tok med seg to av tjenesteguttene sine og
Isak, sønnen sin. Han kløvde ved til brennofferet, og så ga han seg i vei til
det stedet Gud hadde sagt ham. 4 Den
tredje dagen så Abraham opp og fikk øye på stedet i det fjerne. 5 Da sa Abraham til tjenesteguttene: «Slå dere til her
med eselet. Jeg og gutten vil gå bort dit og tilbe, og så kommer vi tilbake til
dere.» 6 Abraham tok offerveden og la
den på Isak, sønnen sin. Selv tok han ilden og kniven i hånden, og så gikk de
sammen, de to. 7 Da sa Isak til sin far Abraham:
«Du far!» Og han svarte: «Ja, sønnen min.» Han sa: «Se, her er ilden og veden,
men hvor er brennofferlammet?» 8 Abraham
svarte: «Gud vil selv se seg ut et brennofferlam, sønnen min.» Og så gikk de
sammen, de to.
9 Da de kom til det stedet Gud
hadde sagt, bygde Abraham et alter der og la veden til rette. Så bandt han
Isak, sønnen sin, og la ham på alteret, oppå veden. 10 Og Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å
slakte sønnen sin. 11 Men Herrens engel ropte til ham
fra himmelen og sa: «Abraham, Abraham!» Og han svarte: «Ja, her er jeg!» 12 Han sa: «Legg ikke hånd på gutten og gjør ham ikke
noe! For nå vet jeg at du frykter Gud, siden du ikke har spart din eneste sønn
for meg.» 13 Da Abraham så opp, fikk han øye
på en vær som hang fast etter hornene i et kratt like bak ham. Abraham gikk
bort, tok væren og ofret den som brennoffer i stedet for sønnen sin. 14 Abraham kalte dette stedet « Herren ser». Den dag i
dag blir det sagt: «På fjellet hvor Herren lar seg se.»
[iii] 45 Mange av jødene som var kommet til Maria og hadde
sett det Jesus gjorde, kom til tro på ham. 46 Men
noen gikk til fariseerne og fortalte hva han hadde gjort. 47 Da kalte overprestene og fariseerne sammen Rådet, og
de sa: «Hva skal vi gjøre? Dette mennesket gjør mange tegn. 48 Lar vi ham holde på slik, vil snart alle tro på ham.
Så kommer romerne og tar både det hellige stedet og folket vårt.» 49 En av dem, Kaifas, som var øversteprest det året, sa
da: «Dere skjønner ingenting. 50 Dere
tenker ikke på at det er bedre for dere at ett menneske dør for folket, enn at
hele folket går til grunne.» 51 Dette
sa han ikke av seg selv, men fordi han var øversteprest det året, talte han
profetisk om at Jesus skulle dø for folket. 52 Ja,
han skulle ikke bare dø for folket, han skulle også samle til ett de Guds barn
som er spredt omkring. 53 Fra denne dagen la de planer om
å drepe ham.
[iv] 1 Herren sa til Moses og Aron i Egypt: 2 Denne måneden skal være nyttårsmåneden deres. Den
skal være den første måneden i året. 3 Si
til hele Israels menighet: På den tiende dagen i denne måneden skal hver husfar
ta et lam, ett til hver husstand. 4 Men
hvis husstanden er for liten til å spise opp et lam, skal husfaren og den
nærmeste naboen ta ett sammen, alt etter hvor mange de er. Dere skal ikke regne
flere på hvert lam enn at alle blir mette. 5 Lammet
må være et årsgammelt værlam uten feil. Dere kan ta enten et lam eller et kje. 6 Dere skal ta vare på det til den fjortende dagen i
denne måneden. Og i skumringen skal hele forsamlingen av Israels menighet
slakte det. 7 Så skal de ta noe av blodet og
stryke det på de to dørstolpene og på bjelken over døren i de husene hvor de
spiser det. 8 Kjøttet skal de spise samme
natt. Det skal være stekt over ilden, og de skal spise det med usyret brød og
bitre urter. 9 Dere må ikke spise det rått
eller kokt i vann. Nei, det skal være stekt over ilden med hode, føtter og
innvoller. 10 Dere må ikke la noe bli igjen
til morgenen etter. Er det noe igjen om morgenen, skal dere brenne det opp. 11 Slik skal dere spise det: Med kjortelen bundet opp
om livet, sko på føttene og stav i hånden. Spis det i all hast! Det er påske
for Herren. 12 Denne natten skal jeg gå
gjennom Egypt og slå i hjel alle førstefødte i landet, både mennesker og dyr,
og jeg skal holde dom over alle gudene i Egypt. Jeg er Herren. 13 Men blodet skal være det merket som viser hvilke hus
dere er i. Når jeg ser blodet, vil jeg gå forbi. Ingen ødeleggende plage skal
ramme dere når jeg slår Egypt. 14 Siden
skal denne dagen være en minnedag for dere. Dere skal feire den som en høytid
for Herren, dere skal feire i slekt etter slekt. Det skal være en evig
ordning.
15 I sju dager skal dere spise
usyret brød. Allerede den første dagen skal dere fjerne all surdeig fra husene
deres. Hver den som spiser noe som er syret, fra den første til den sjuende
dagen, skal støtes ut fra Israel. 16 Den
første dagen skal dere holde en hellig samling, den sjuende dagen skal dere
også holde en hellig samling. Disse dagene skal dere ikke gjøre noe arbeid.
Bare den maten som hver av dere trenger, skal dere lage til. 17 Dere skal holde de usyrede brøds høytid, for på
denne dagen førte jeg hærene deres ut av Egypt. Derfor skal dere feire denne
dagen i slekt etter slekt. Det skal være en evig ordning.
18 Fra kvelden den fjortende dagen
i den første måneden til kvelden den tjueførste dagen i samme måned skal dere
spise usyret brød. 19 I sju dager må det ikke finnes
surdeig i husene deres. Hver den som spiser noe som er syret, skal støtes ut av
Israels menighet, enten han er innflytter eller født i landet. 20 Dere må ikke spise noe som er syret. Hvor dere enn
bor, skal dere spise usyret brød.
21 Da kalte Moses sammen alle de
eldste i Israel og sa til dem: «Gå og hent småfe til familiene deres og slakt
påskelammet! 22 Så skal dere ta en isopkvast,
dyppe den i blodet i skålen og stryke noe av blodet fra skålen på bjelken over
døren og på de to dørstolpene. Ingen av dere må gå ut gjennom døren til huset
sitt før om morgenen. 23 For Herren skal dra gjennom
landet for å slå egypterne. Og når han ser blodet på bjelken og de to
dørstolpene, skal han gå forbi døren og ikke la ødeleggeren slippe inn i huset
for å slå dere. 24 Dette skal dere holde, og det
skal være en evig ordning for deg og dine etterkommere. 25 Når dere så kommer inn i det landet Herren har lovet
å gi dere, skal dere holde denne skikken ved lag. 26 Og når barna deres spør: Hva er dette for en skikk? 27 skal dere svare: Det er påskeoffer for Herren fordi
han gikk forbi israelittenes hus i Egypt da han slo egypterne, men sparte
husene våre.» Da bøyde folket seg til jorden og tilba. 28 Så gikk israelittene bort og gjorde dette. Det
Herren hadde gitt Moses og Aron påbud om, det gjorde de.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar